Elmer van Buuren (links) en Chris Engelsman van European Sleeper. Foto European Sleeper
European Sleeper verwacht in de tweede helft van 2026 te kunnen starten met een nachttrein naar Milaan of Barcelona. De nachttreinvervoerder is met beide verbindingen gevorderd en hoopt de eerste nog in 2026 te beginnen en de andere in 2027. Op dinsdag kreeg de vervoerder steun van de Tweede Kamer bij het verwezenlijken van de plannen.
De Tweede Kamer droeg dinsdag staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer op om met België en Frankrijk afspraken te maken voor een snelle start van de nachttrein naar Barcelona en de lease of aanschaf van het benodigde materieel financieel mogelijk te maken. Chris Engelsman van European Sleeper is blij met de steun. “Het is heel fijn om te zien dat het belang van nachttreinen in het algemeen wordt gezien”, zegt Engelsman. “Hoe hoger dit op de agenda komt, hoe hoger de druk wordt om het mogelijk te maken.”
Voor de nachttrein naar Barcelona ligt er al een dienstregeling voor 2026 maar rijtuigen zijn er nog niet. Engelsman zegt wel bezig te zijn met twee partijen voor de aanschaf van dit materieel. Steun vanuit het ministerie bij de financiering is daarbij welkom en wellicht zelfs noodzakelijk. Het gaat dan bijvoorbeeld over garantstellingen. “We zijn niet op zoek naar subsidies, maar we willen barrières wegnemen. De financiering van rijtuigen is nu de grote bottleneck voor nieuwe initiatieven, helemaal voor nachttreinen.”
De nachttrein naar Barcelona zou vanaf de tweede helft van 2026 kunnen gaan rijden. Dat zou in het begin vanuit Brussel zijn omdat door de dienstregeling een start in Amsterdam al halverwege in de middag zou zijn en dat vindt European Sleeper te vroeg voor een nachttrein. Het streven blijft wel om de trein in Amsterdam te laten beginnen. “Een vertrek uit Amsterdam is niet onmogelijk.”
Volgens Engelsman zou het ook zomaar kunnen dat de nachttrein naar Milaan als eerste gaat rijden. “We zijn ook daarmee bezig. Dus het valt nog te bezien welke als eerste start. Het zou kunnen dat er een in 2026 gaat rijden en de ander in 2027.” Volgens Engelsman is het niet zo dat een van de twee treinen afgeblazen wordt als de andere als eerste start.
Voor de trein naar Milaan is er nog geen dienstregeling. Maar volgens Engelsman is dit project ’iets makkelijker’ door de kortere afstand. De trein zal in Amsterdam starten en dan via Brussel Duitsland in gaan. “In Zwitserland hebben we nog twee opties waar we nog een keuze uit moeten maken. We kunnen via de Simplonpas langs het Lago Maggiore of via de Gotthard langs het Comomeer.”
Volgens Engelsman ’lijkt’ de trein naar Milaan makkelijker te regelen dan de trein naar Barcelona. “Het zal niet supereenvoudig zijn, maar op de route naar Milaan zijn ze meer gewend aan opentoegangvervoer en dit soort aanvragen dan in Frankrijk.”
Beide nieuwe verbindingen wil European Sleeper drie keer per week gaan rijden. En of het nou naar Barcelona of naar Milaan is, voor beide plannen zijn er nog bureaucratische hobbels te nemen alsook materiële drempels. “Het is een hele uitdaging, maar het is leuk dat er beweging is en dat het de goede kant opgaat.”
European Sleeper is een privaat Nederlands bedrijf dat in 2021 is opgericht en in 2023 is gestart met een nachttrein naar Berlijn, later uitgebreid tot Praag. Afgelopen winter reed het bedrijf ook nachttreinen naar Venetië.
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 1 oktober 2025 17:25
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…