De Stadsregio Arnhem – Nijmegen heeft Europese subsidie gekregen voor een onderzoek naar de mogelijkheid om tussen Arnhem en Tiel een trein op een accu te laten rijden. Een trein op een accu laadt zichzelf op tijdens de rit.
Een door een accu aangedreven trein is volgens de stadsregio uitermate geschikt voor vervoer op spoorlijnen die te weinig worden gebruikt om ze helemaal te elektrificeren. Op de lijn Tiel – Elst – Arnhem rijden nu treinen op diesel. Een trein op accu is een stil, schoon en duurzaam alternatief.
Een accutrein gebruikt bovenleidingen waar ze zijn, maar kan overschakelen op accu op trajecten waar geen bovenleiding is. De techniek is gloednieuw, aldus de stadsregio, en moet nog verder worden ontwikkeld. In het eerste onderzoek wordt 1,4 miljoen euro gestoken.
(c) ANP
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…