Eurostar dreigt met vertrek uit Nederland
19 sep 2024 10:37
Eurostar dreigt alle treinverbindingen vanuit Nederland volgend jaar op te schorten. Dat schrijft topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar donderdag in een ingezonden stuk in het Financieel Dagblad waarin ze ook klaagt over een gebrek aan belangstelling voor internationale reizigers. Staatssecretaris Chris Jansen zegt in een reactie aan Treinreiziger in gesprek te zijn met Eurostar.
Cazenave luidt de noodklok omdat Eurostar geen garanties heeft dat de vervoerder straks in Nederland gebruik kan maken van alle infrastructuur die nodig is voor de treinen naar Parijs en Londen. Zo heeft het bedrijf te horen gekregen dat er op Amsterdam Centraal in 2025 maar 200 meter perron voor de Eurostar-treinen beschikbaar is, terwijl die 400 meter lang zijn. Cazenave noemt daarnaast ook de nieuwe snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) als een probleem.
Geen duidelijkheid
Volgens Cazenave veroorzaken de snelheidsbeperkingen veel vertragingen, langere reistijden en onvrede bij reizigers. Eurostar heeft geen duidelijkheid wanneer de beperkingen op de HSL en de perrons in Amsterdam Centraal opgeheven zijn. Cazenave: ’’Zonder duidelijkheid op het Nederlandse spoornetwerk en een gegarandeerde toegang tot de noodzakelijke infrastructuur is Eurostar gedwongen in de loop van 2025 de verbindingen vanaf Amsterdam en Rotterdam naar Londen en Parijs op te schorten.’’
Gedwongen vertrek
Cazenave schrijft dat een eventueel vertrek van Eurostar niet het gevolg zal zijn van een beslissing van Eurostar zelf maar van ’een gebrek aan belangstelling en zorg voor internationale reizigers’. ’’Het is niet Eurostar dat Nederland verlaat, maar Eurostar dat gedwongen wordt om uit Nederland te vertrekken.’’
Vorig jaar meldde Eurostar dat de verbinding Amsterdam-Londen de succesvolste dienst is van de treinmaatschappij. Ook nu schrijft Cazenave dat Eurostar Nederland ziet als het land met het grootste groeipotentieel binnen het Eurostar-netwerk. Maar het is volgens haar alleen mogelijk om treinen te laten rijden als er een stevige toezegging komt dat de terminal in Amsterdam op tijd klaar is.
Staatssecretaris Jansen laat in een reactie weten dat ’alles op alles wordt gezet’ om de terminal op Amsterdam Centraal op tijd af te hebben. Hij verwacht dat dit aan het eind van het jaar zover is. Op het station wordt momenteel een tijdelijke terminal gebouwd voor de internationale treinen naar Londen waar plek is voor de paspoortcontrole.
Trein naar Londen waardevol
Volgens Jansen zijn de internationale treinen van Amsterdam naar Parijs en van Amsterdam naar Londen en vice versa ’voor Nederland belangrijke spoorverbindingen’. ’’Alle partijen hebben vorig jaar bevestigd dat de verbouwing van Amsterdam Centraal noodzakelijk is en dat we tegelijkertijd ook de treinverbinding van en naar Londen als heel waardevol beschouwen. We zijn met Eurostar in gesprek over de ontwikkelingen en hebben er vertrouwen in dat vanaf januari 2025 er weer rechtstreekse treinen naar Londen kunnen rijden.”
De NS en Prorail zijn nog in gesprek over de perronverdeling in Amsterdam Centraal. Volgens Jansen heeft de verbouwing van het station waarschijnlijk meer ruimte nodig. ’’Of dit impact gaat hebben op de dienstregeling van Eurostar is nu nog niet te zeggen. Door de grootschalige verbouwing op Amsterdam Centraal was altijd al duidelijk dat er minder ruimte zou zijn voor treinen en reizigers.’’
Nu via Brussel
De grootscheepse verbouwing van Amsterdam Centraal begon dit jaar. Daardoor is er momenteel geen plek voor de paspoortcontrole van reizigers naar Londen. Treinreizigers naar de Britse hoofdstad reizen daarom eerst met Eurostar naar Brussel om daar de paspoortcontrole te doen en over te stappen op de trein naar Londen. Door de tijdelijke terminal in Amsterdam zouden de treinen naar Londen vanaf het nieuwe jaar weer rechtstreeks moeten gaan rijden.
© Treinreiziger.nl
Voor Londen pak je uiteraard het vliegtuig, de trein doet er veel te lang over. Een HSL naar Berlijn, Praag en Hamburg/Kopenhagen is veel zinvoller. Leg eindelijk eens een HSL-Oost aan richting Hengelo/Osnabruck, via dat traject kun je vele hoofdsteden bereiken.
Als je de kosten en de tijd die je kwijt bent met voor- en natransport is de trein niet veel duurder en trager dan het vliegtuig, aangezien je ruim een uur kwijt bent om vanuit Stansted, Gatwick, etc. naar het centrum van London te komen en daarnaast vliegen al die budgetvliegers niet op Heathrow of City en met de KLM vliegen op Heathrow of City is echt significant duurder dan de trein.
Naar Berlin is vooral het probleem dat het materieel verouderd is, geen eet- en drinkgelegenheid kent (een Snack-corner zie ik niet als eet- en drinkgelegenheid) en de 1e klasse alleen uit zespersoonscoupés bestaat. Het is echt wachten tot de ICE L zijn intrede gaan doen op Amsterdam-Berlin wat tot een enorme comfortverbetering gaat zorgen.
Naar Kopenhagen is men bezig met de Fehmarnbelttunnel en als de Fehmarnbelttunnel eindelijk af is, in 2030, daalt de reistijd significant. De overstappen in Osnabrück en Hamburg blijven wel in stand.
Naar Praag ontbreekt vooral een snelle spoorlijn tussen Nürnberg en Plzen langs de A6. Je moet nu omreizen via Dresden (en soms zelfs via Berlin) of via de trage route Nürnberg-Plzen. Een HSL Nürnberg-Plzen maakt treinreizen naar Praag veel aantrekkelijker.
In de jaren 80/90 heeft er een trein tussen Kopenhagen en Hoek van Holland gereden via Osnabruck en Hengelo, zonder overstap in Hamburg en Osnabruck. Bovendien wil de DSB vanaf december 2025 een rechtstreekse trein Kopenhagen-Amsterdam laten rijden met een Talgo, dus zonder overstappen.
En als de trein naar Londen sneller en voordeliger zou zijn, waarom is er dan een gebrek aan belangstelling bij de reiziger? Die pakt nog altijd massaal het vliegtuig.
Omdat tarieven bij Eurostar behoorlijk hoog zijn?
Valt heel goed mee, ik betaal nu nog geen €150 retour vanaf Brussels 😉
Ik betaalde €120 voor een retour Birmingham, KLM
44 euro enkeltje, dat haalt geen enkele vliegtuigmaatschappij
14,99 enkeltje. Ryanair, Eindhoven-Stansted. Vrij ruim beschikbaar.
Heel fijne maatschappij……uiterst onbetrouwbaar
In welk opzicht onbetrouwbaar? Volgens mij punctueel en een veiligere historie dan de meeste andere airlines.
Je moet het wel goed vertellen, aub: allerlei kosten als bagage, milieutoeslag, veiligheidsheffing, luchthavenbelasting komen er nog allemaal bij! Daarnaast noem je een maatschappij op waar je als reiziger met veel anti-comfort te maken krijgt, goedkoop=duurkoop!
Dat is onjuist. 14,99 is inclusief toeslagen, belastingen en heffingen. Je kunt daadwerkelijk vliegen voor 14,99. Alle andere kosten (zoals bagage en zitplaatskeuze) zijn optioneel.
Als je naar Londen gaat en een beetje voortijdig boekt, is Eurostar prijstechnisch de beste oplossing. Het wordt een ander verhaal als je nog een heel eind verder moet, (Liverpool of Manchester bijv.), al valt dat met Interrail (en een toeslag van 35-45) weer heel goed op te lossen!
DSB heeft eerder aangegeven dat het bericht over een trein naar Amsterdam in 2025 onzin is.
De trein Amsterdam-Kopenhagen zou waarschijnlijk ook een grote bron van vertraging worden, wat dus ook gewoon ongunstig is voor wie van Amsterdam naar Osnabrück, van Osnabrück naar Hamburg of van Hamburg naar Kopenhagen moet. Juist dit soort lange lijnen moet je zoveel mogelijk vermijden, omdat ze de punctualiteit enorm onder druk zetten.
Er is geen gebrek aan belangstelling van reizigers maar van Prorail. begrijp ik uit het artikel. Er is geen aandacht voor de behoefte van Eurostar aan meer perronruimte.
Het ligt nog gecompliceerder. Die snelheidsbeperking op HSL (tussen Hoofddorp – Groene Hart tunnel) moet opgelost worden door Infraspeed.
BAM die participeert in Infraspeed zal de HSL gaan repareren. Het zal eind 2026 gerepareerd zijn. Als alles goed gaat….
Er is genoeg belangstelling van reizigers. Ik woon net boven Londen en heb nog nooit het vliegtuig gepakt naar Nederland. Het artikel noemt “gebrek aan belangstelling *voor” internationale reizigers”
M.a.w. het gaat hier om de politiek, ProRail, NS, en andere partijen die niet genoeg doen voor de internationale reiziger. Dit is een bekend probleem.
Dat jij belangstelling hebt is toch geen bewijs voor brede belangstelling
Er is geen gebrek aan belangstelling BIJ de reiziger. De trein zit vaak vol. In het artikel staat dat er vanuit ons land (lees: de regering en NS) onvoldoende belangstelling is VOOR de internationale reiziger. Die is het ondergeschoven kindje.
Gebrek aan belangstelling? Het is de succesvolste lijn van Eurostar!….
Er is geen gebrek aan belangstelling bij de reizigers, er is, volgens dit artikel, bij de infrabeheerders gebrek aan belangstelling en aandacht VOOR de internationale treinreizigers.
Ik heb gekeken, Rotterdam heeft geen budget maatschappijen, maar een goed ticket met business class, en dan de basis versie was 2x de prijs van vliegen, kun je zeggen neem economy maar als ik 3.5 tot 4 uur in een trein zit stel ik hogere eisen dan 40 m ivliegen, en als je alles aanvinkt ga je voor 700 euro
Prognose reistijd Kopenhagen – Fehmarnbelttunnel – Hamburg : 150 minuten.
Hamburg – Osnabrück is ongeveer 2 uur. Met een goede aansluiting van de ICE – L Amsterdam – Berlijn op Deense EC/ICE bij Osnabrück wordt het aantrekkelijker om naar Hamburg/Kopenhagen te reizen.
Nog beter is een rechtstreekse verbinding Kopenhagen – Amsterdam. Bij Osnabrück zal toch wel een geitenpaadje zijn? 😉
Ja, in Osnabrück zijn 2 geitenpaadjes om vanaf Hengelo naar Hamburg te rijden. Eén gaat langs het station en één doet het beneden- en boven-station aan.
Hoezo? De trein naar london is sneller dan een hsl naar kopenhagen ooit zal zijn.
Plus de eurostar is nog steeds sneller dan het vliegtuig als je in centrum london moet zijn.
Ben ik opzich wel eens met het versbellen van amsersfoort -hengelo dat nu veel te lang duurt, én dat stuk ligt op stevige zandgrond, dus geen gedoe met snelheidsbeperkingen
Voor Londen zit je met een psychologische barrière en dat is de Noordzee, de reiziger zal voornamelijk naar het vliegtuig kijken op dat traject.
Voor Kopenhagen vergeet je ff dat maar een aantal Nederlanders in de buurt van de opstap stations wonen, ruim 10 miljoen Nederlanders wonen niet eens in de Randstad. Woon je bijvoorbeeld in Oost-Nederland, dan is de HSL-trein naar Kopenhagen, Berlijn, Hannover en Hamburg juist een zeer goed alternatief. Ook Amsterdam-Hamburg is denk ik sneller te maken dan Amsterdam-Londen.
Zelfs vanaf hengelo is londen dichterbij dan kopenhagen.
Te veel stoppen is dodelijk, ben keer met trein naar Duitsland geweest, hsl tja maar elke 15 stoppen verdubbeld de reistijd
…verdubbelt….. Nederlands leren……….
Stom eigenlijk. Mensen vinden het enger om 15 minuten onder de Noordzee door te gaan, maar hebben geen probleem met uren vliegen op 10km hoogte in een kleine metalen buis.
Ik ken geen mensen die die tunnel eng vinden. De keren dat ik in die trein zat, ging iedereen apathisch door waarmee hij of zij bezig was. Er zijn juist best veel mensen met vliegangst. Dus ik denk niet dat je stelling te verdedigen valt.
Misschien trof je in de kunnel geen mensen aan die zo’n tunnel eng vinden? 🙄
In 2030 zal tussen Kopenhagen – Osnabrück grotendeels met 200 km p/u gereden worden. Alleen tussen Lübeck – Hamburg zal met 160 km p/u gereden worden.
Prognose reistijd Kopenhagen – Hamburg is 150 minuten. Richting Osnabrück wordt ongeveer 270 minuten.
Amsterdam – Hamburg sneller maken dan Amsterdam – Londen is een illusie.
Osnabrück – Hamburg is nu al 200 km.
De bewoners buiten de Randstad wonen vaak zeer verspreid.
Iemand uit Uden heeft niets aan een station in Zwolle.
Dat is onzin, met handbagage, vanaf Rotterdam, is de trein zeker niet sneller, het gat is niet groot ( en ik zit nu in een hotel direct naast waar de Eurostar aankomt)
Vanaf rotterdam is het 3,5 uur. Een vlucht is een uur. Je bent echt niet binnen een uur vanaf huis in je vliegtuig. Tenzij je het hele vliegtuig op je laat wachten…
Ik was dinsdag nog in Londen. Om 17:00 heb ik mijn werkzaamheden daar afgerond. Iets later dan gepland, omdat de vlucht met BA vanaf Heathrow vertraagd was. De vlucht duurde amper 40 minuten. Op Schiphol kon ik vrijwel overal direct doorlopen en had ik nog net tijd om een flesje water te halen. Om 21:05 zat ik in de trein van Schiphol naar Groningen. Dat is veel sneller dan met de Eurostar. Voor mensen die in de City of Canary Wharf moeten zijn en die niet via City kunnen vliegen, adviseer ik altijd via Southend terug te gaan. Dat is veel makkelijker bereikbaar dan Heathrow, de loopafstand van het treinperron naar de gate is gewoon kort en wachttijden bij de security kennen ze niet.
Jij werkt verdacht veel op de linnen die ineens gediscusseerd worden.
Maar je claimt binnen 3 uur naar heathrow te zijn gegaan, wat een uur duurt, en te zijn ingechekt? Om dan binnen een half uur door de beveiliging te zijn op schiphol?
Welke fast lanes heb jij in heathrow en in de london underground?
Op welke linnen werk ik nog meer? Ik ben gewoon twee uur voor het aangekondigde daadwerkelijke vertrek van de vlucht met de Elizabeth line naar Heathrow gegaan. Die rit duurt 40 minuten. Op Heathrow hoef je niet door de e-gates, dus is het alleen even door de security. Ingecheckt was ik uiteraard al. Ik snap niet waar je de onmogelijkheid ziet. Ik doe dit best vaak zo. Op Schiphol ging het snel. Er werd geland op de Kaagbaan en er was geen rij bij de e-gates. Volgens mij binnen het kwartier van wielen aan de grond naar de trein.
Amsterdam berlijn, naar parijs, de verbindingeb in limburg.
Goed je bent twee uur vantevoren erna toe gegaan, dan is de vlucht een uur. Dan zitten we al op 3 uur. Je beweerde 4 uur later op de trein naar groningen te zitten, dus een uur tussen landen in schiphol en in de trein naar groningeb zitten, 4 uur en 6 minuten. Plus 2 uur trein schiphol groningen 6 uur en 12 minuten totaal, en dat is als alles meezit en je direct door kan lopen. Wat zeldzaam is. En onmogelijk als je bagage moet inchecken.
Eurostar st pancras naar rotterdam is 3,5 uur. Dan een half uur overstap plus 2,5 uur trein, totaal 6 uur en 25 minuten, volgens de ns. Met een 33 minuten overstap in rotterdam, die je wel haalt.
Plus een halfuur voor grenscontroles. Dus in totaal ben je als alles meezit met vliegen, wat zeldzaam is, 40 minuten sneller op dan eurstar. Waarbij de grootste vertraging komt door britse grenscontroles, en de eu is nog steeds aan het onderhandelen om dat voor treinen te versnellen met het EEAS systeem.
Nee, ik beweerde dat ik het in drie uur (+5 minuten) deedvanaf een ongunstig gelegend vljegveld. Een vlucht vanuit Londen duurt zelden een uur. Op Schiphol is doorlopen in de avond tegenwoordig eerder de norm dan uitzondering. Bij Eurostar kun je er maar beter voor zorgen dat je een uur van tevoren op St. Pancras bent. Ze adviseren 90 minuten. Vreemd dat je dat bij het vliegtuig wel meerekent en bij de trein niet.
Laatste keer dat ik met de eurostar ging was ik er 35 min vantevoren en zonder problemen. En dat heb ik meegerekend.
Doorlopen op schiphol maak ik nooit mee.
En naar london heathrow is al een uur met ov, teleporteer je dan in een vliegtuig?
Zoals ik al zei, ben ik 2 uur voor de vlucht vertrokken. Dat is inclusief de 40 minuten in de Elisabeth line naar Heathrow. Ik denk dat ik zeker de laatste tien keer dit jaar op Schiphol door kon lopen of dat er hooguit 5 minuten oponthoud was bij de e-gates. Andere wachttijden zijn er niet.
Ik zal het je eens voorrekenen voor wat de Eurostar betreft. Als ik om 17:00 was vertrokken, had ik de Eurostar van 18:04 kunnen halen en dan had ik net zo veel risico genomen als nu met het vliegtuig. Dan was ik om 22:32 in Rotterdam. Met een beetje geluk had ik dan de 22:35 naar Groningen gehaald en was ik daar aangekomen om 01:23. Bij een beetje pech 01:58 en bij nog wat meer pech, was ik die avond niet meer thuisgekomen. Nu was ik met het vliegtuig en om 23:11 in Groningen. Dat scheelt meer dan 2 uur. Zelfs als ik een uur ‘pech’ had gehad, was het vliegtuig nog sneller.
Sorry maak ik geloof niet dat je naar london heatrow naar de trein naar groningen komt met 3 uir tijd. Alleen de metro naar heatrow is al een uur. En dan moet je nog door de douane heen. En boarding duurt ook een half uur minstends. En dan nog vliegen, dan weel een halfuur om te onboarden. En dan kan je precies in de trein springen.
Beetje verdacht dat je het metschiphol precies haalt maar met eurostar je jezelf tig overstap geeft.
Vooral met hoeveel vertraging vluchten tegenwoordig hebben.
Ik geef mezelf in het voorbeeld met Eurostar nota bene 3 minuten overstaptijd… Het is 40 minuten met de metro naar Heathrow, dan nog 50 minuten tijd om bij de gate te komen (80 minuten voor het aangekondigde vertrek). In de praktijk veel minder tijd nodig. Paspoortcontrole is er deze kant niet op Heathrow. Vliegtuig begon eerder met boarden dan aangekondigd. De vlucht duurde 40 minuten. 15 minuten nadat de wielen de baan raakten, zat ik in de trein. Alleen in dat laatste stuk (lopen, e-gates, water kopen) heb ik me gehaast, omdat ik wist dat het haalbaar was.
minstens…..
linnen?
Ik reageer op daan. Die begon over ‘linnen’.
Zeker naar het oosten van Londen is vliegen naar Southend inderdaad de beste optie.
Ik vind zelf juist de terugweg vanuit Southend het makkelijkst als je vanuit de city komt. De heenweg maakt me niet zo heel veel uit. Ik koos er vaak voor om te vertrekken met de trein van Fenchurch street in plaats van Liverpool street en dan voor het laatste stukje de bus of taxi te nemen.
Ik denk dat vliegen naar Londen op zich niet langer duurt dan de rechtstreekse Eurostar. Je moet aan en af reizen naar de luchthavens. Probleem is dat Eurostar vaak forse prijzen hanteert.
Ik betaal nu nog geen €150 retour met verzekeringen erbij, vliegtuig was bijna €550 retour!
En het probleem is dat de eurostar de hele prijs moet laten zien volgens de wet. Terwijl alle budgetmaatschappijen rustig nog de kosten later verdubbelen met dingen als kosten voor een stoel, kosten voor handbagage, kosten om op het vliegveld te komen.
De kosten die vliegtuigmaatschappijen tonen, zijn de daadwerkelijke kosten waarmee je kunt vliegen. Al het andere is optioneel. Ook bij Eurostar kun je voor opties kiezen (zoals de te dure verzekering die Ilse zich heeft laten aansmeren) en krijg je over het algemeen evengoed te maken met kosten voor voor- en natransport.
Welke maatschappij neem jij? Want bij klm klopt dat, maar die is duurder. Bij budget maatschappijen zoals transavia of ryanair is dat zeker niet het geval
Welke kosten komen er volgens jou nog bij bij Ryanair en Transavia. Je kunt daadwerkelijk vliegen naar Londen voor 14,99.
Ja, klopt. Maar gaat u gemiddeld €550 betalen voor vliegreis naar London of nu €150 met verzekeringen erbij 😉. Dan is voor de keuze snel gemaakt.
Nonsens, het kost me geen enkele moeite om een vliegticket voor 45 euro te vinden, kan ongetwijfeld nog wel goedkoper. Komen vast nog wel meer kosten bij zoals luchthavenbelasting, dan nog blijf je met gemak onder de 80 euro.
Dat is een vlucht waarbij je om 3.00 uur uit je bed moet om op tijd op Schiphol te zijn. Ik hoef niet de hele dag brak te zijn om wat geld te besparen.
vertel even op welke termijn je wilde gaan reizen? drie dagen, dertig dagen, negentig dagen?
Dus de bewering van Johan is onvolledig. Het is maar net waar je woont.
Dat zeg ik toch ook…….
Je bedoelt de bewering van johan, met een kleine letter j.
Wij nemen altijd de Eurostar naar en van Londen (vanaf Rotterdam) . De kosten zijn zeker niet hoger dan met het vliegtuig, omdat de trein in het centrum komt en niet de hoge kosten hoeven worden betaald voor het voor- en natransport. Dat heeft ook grote gevolgen voor de totale reistijd , daarenboven de zeer onhandige noodzakelijke overstap momenten, alsmede de lange tijden die je moet reserveren op de resp. vliegvelden. Maw met de trein is zeker niet langzamer dan met het vliegtuig, niet duurder en veel comfortabeler.
dat zal allemaal niet meer bij leven gebeuren. Naar Uk is er bestaand HSL spoor, het is goed om dat gewoon te gebruiken. De trein gaat juist lekker snel en je ben gelijk in de stad ipv op een knollenveld in de provincie.
Het gaat hier over vervoer naar Londen. Wat voegt een lijn naar het oosten dan toe?
Dit is gewoon eurostar dat probeert meer macht te krijgen. Amsterdam parijs en amsterdam london zijn hun meest winstgevende routes, die gaan ze echt niet opgeven.
Als ze zelf zoveel om.een goede verbinding gaven, dan hadden ze de 30 min stop in brussel allang geschrapt …
Eurostar wordt nu geconfronteerd met de incompetentie van Prorail om de spoorproblemen op te lossen en wil hiermee dwingen dat Nederland zijn spoorweginfra op orde maakt en naar hen gaat luisteren. Op een andere manier kan ik het niet interpreteren.
Ik neem aan dat er wel voldoende vraag is naar zo een treinverbinding naar London. Aangezien Eurostar (voormalige Thalys) ook de treinverbinding naar Paris verzorgt betekent dit ook dat de trein naar Paris ook wegvalt en dit laatste gaat wel tot aanzienlijk meer vliegverkeer leiden, terwijl dit een type verbinding is waar men van zegt dat juist dit per HSL moet en niet per vliegtuig. Ook wil Eurostar zijn lange blauwgele treinen ook in kunnen zetten voor de verbinding Amsterdam-Paris en die trein heeft veel meters spoor nodig.
Dan hebben we nog de snelle Brusselaar van de NS en NMBS met de ICNG en daar vraag ik me ook af hoeveel kinderziektes er hier nog in zitten. Als je als treinreiziger in Brussel Zuid de aansluiting naar Paris of London wilt halen.
Dit gaat gegarandeerd leiden tot meer auto en vliegverkeer.
Ondanks ik normaliter vind dat binnenlandstreinverkeer boven het internationale treinverkeer hoort te gaan vind ik juist dat de HSL er ligt voor voornamelijk internationaal treinverkeer.
De Thalys Amsterdam-Paris wordt echt niet geschrapt. De Thalys-verbindingen naar Amsterdam en Köln/Ruhrgebiet zijn een gigantisch succes. Vergeet niet dat de Thalys veel makkelijker te exploiteren valt dan de Eurostar, aangezien de Thalys-treinstellen niet door de Kanaaltunnel hoeven en er ook geen grenscontroles hoeven plaats te vinden omdat de Thalys binnen het Schengengebied blijft.
Met ‘Thalys’ bedoel je denk ik Eurostar naar Paris / Brussel en niet naar London.
Maar deze treinen moete ook over de brakke Nederlandse ‘HSL’ rijden. En dat speelt mee in de overweging van Eurostar om desnoods Nederland niet meer aante doen.
Rijkswaterstaat en een bouwcombinatie heeft in het verleden fouten gemaakt met aanleg van HSL tussen Hoofddorp – Groene Hart tunnel.
Dus hoezo is ProRail in dit geval incompetent? Eurostar topvrouw Gwendoline Cazenave heeft over de snelheidsbeperking op HSL. BAM gaat de HSL repareren t/m eind 2026.
Er is voldoende vraag naar Eurostar Amsterdam – Londen. Ondanks de lange wachttijd bij station Brussel Zuid/Midi.
Ook het gestuntel op Amsterdam Centraal komt niet door ProRail
ProRail is volkomen blind en doof voor de reiziger en alleen maar bezig met zijn eigen infra hobby.
Waar zouden we zijn zonder het vliegtuig?
Als er een vliegtuig nodig is dan ga ik gewoon niet. De meeste reizen zijn niet nodig.
Ja dat zegt een kaas kaas die komen niet eens hun stad uit
Is het niet dat door de Brexit en bijvoorbeeld door de UK en EU opgelegde reisbeperkingen (paspoort en straks ook nog een ETA, voor Britten wordt een ETIAS verplicht) het aantal reizigers op de Eurostar-treinen tegenvalt ten opzichte van de prognose? De Britse toeristensector is al miljoenen misgelopen door het verplichte paspoort voor EU-burgers en ik ga er vanuit dat de Eurostar-treinen echt wel een stuk voller zaten als je als EU-burger gewoon met een identiteitskaart naar London/UK kon reizen.
Een paspoort voor EU-burgers is voor de UK altijd verplicht geweest, ook toen de UK nog in de EU zat. Een identiteitskaart was voor de UK niet geldig. Wat gaat veranderen in het voorjaar 2025 is dat dan ook een visum nodig is.
Nee, hoor. Tot 30 september 2021 was een Nederlandse identiteitskaart gewoon geldig in het Verenigd Koninkrijk.
Dat is niet waar, voor de brexit ben ik vaak naar Londen gereisd met ID en pas na brexit moest ik paspoort hebben.
In de praktijk kun je de UK gewoon in met je Europese identiteitskaart. Je krijgt dan een gesprekje over je reisdoel met iemand van de immigratiedienst aan een soort lessenaar. Dan moet je je boardingcard en banksaldo tonen en vervolgens moet je een formuliertje invullen en mag je door. Volgens mij krijgt de luchtvaartmaatschappij dan een boete. Daarom zijn de meeste luchtvaartmaatschappijen nogal streng op het boarden zonder paspoort.
Je hebt helemaal geen visum nodig.
Vanaf april 2025 heb je wel een ETA (vergelijkbaar met het ESTA voor de US) nodig om de UK in te reizen.
Eerder een vraag, ik ben van plan om in januari naar Disneyland te gaan. Heb dit tot nu toe met de trein gedaan. Rijdt deze nog wel in het nieuwe jaar?
Als je het over den duivel hebt, vandaag in de NS nieuwsbrief 🙂
https://mail.nsinternational.nl/optiext/optiextension.dll?ID=6BJ19sv%2B%2BdeGqXzWqmCGneRLy3e58HvMmnriLe19JloUFCVPxymU6_WmYs7TFJanlppi08Phr8n7KS1hRwLZtBKuI9
Loos gedreig. Dit zal Eurostar miljoenen aan inkomsten kosten.
Waarschijnlijk niet. De Eurostar Amsterdam – Londen stond bol van vele belemmeringen. Zowel technisch, bureaucratisch en politiek.
Kan me voorstellen dat Eurostar er klaar mee zijn. En met die snelheidsbeperking waardoor er ook extra vertragingen komen op het Nederlandse en Belgische spoornet komen is de Eurostar Amsterdam – Londen niet concurrerend qua tijd met de vliegtuig. Zelfs richting hartje Londen. De stamlijn van de Eurostar vanuit Parijs is HSL Parijs – Brussel. En vanuit Londen is dat HSL Londen – Parijs/Brussel. Richting Amsterdam is meer een aanvulling.
Prima dat de topvrouw van Eurostar deze krachtige signaal geeft. Hopen dat de politiek via de staatssecretaris eindelijk in actie komen.
London amsterdam niet. Maar parijs amsterdam is hun meest winstgevende lijn en die dreigen ze nu ook op te geven.
Plus het is vrij ombeschoft om nu te gaan dreigen met terugtrekking, gerwijl er honderden miljoenen over de balk worden gesmeten voor de tijdelijke terminal in amsterdam, die 600 passagiers aankan.
Heel eerlijk: de overstap in Brussel kost nauwelijks extra tijd. Je moet normaliter toch al 30-60 minuten van tevoren op A’dam cs zijn, nu is die tijd de overstaptijd in Brussel om daar door de douane te gaan.
Ik vrees anders voor die overstap volgende maand. 43 min als de trein op tijd is. Terminal sluit 30 min voor vertrek. Als de Eurostar naar Brussel meer dan +13 heeft mis ik dus mn trein.
In juni zijn we naar Londen gereisd met dezelfde overstaptijd. Bij aankomst in Brussel een kwartier vertraging, maar het moet gezegd: de Eurostar toonde zich van zijn beste kant. Goede informatie in de trein naar Brussel (‘u gaat die aansluiting halen’), veel medewerkers in Brussel-Zuid die met mobiele bordjes reizigers de weg wezen naar de incheckterminal en een vlotte behandeling bij de controles. We zijn een paar minuten te laat vertrokken uit Brussel, maar niemand die zijn aansluiting gemist heeft. Chapeau.
Dat heb ik ook al vele malen aangevoerd. Men vindt het schijnbaar belangrijk om vooraf lang te wachten en niet tussendoor een klein oponthoud te hebben.
Nou ja, die overstap is nogal risicovol. De thalys is snel een kwartier vertraagd, en dan mis je hem al.
De enige reden dat het zo weinig uitmaakt is dat de eurostar 30 minuten stil staat in brussel. Laat ze daar maar eerst wat aan doen, voordat ze bij nederland gaan eisen dat er nog meer binnenlandse treinen voor hun geschrapt worden.
overstap == “point of failure”
daarom willen mensen doorgaande treinen – vaak, als er iets mis gaat, kun je gewoon in je trein blijven zitten & wachten tot het overgaat.
dat is ook de “kracht” van slaaptreinen – nu nog op tijd rijden 🙄 😇
Vanuit Gilze Rijen zeer goede ervaringen met Eurostar. Sneller dan met vliegtuig. Vetrokken om 7.30 uur. Via Brussel rechtstreeks hartje Londen. Pancras Station. 11.30uur nl tijd. Onbegrijpelijk dat men de trein te weinig aantrekkelijk maakt.
eerst met de auto naar Brussel gebracht?
Vanaf Rotterdam ben je ook vlot in Parijs of Londen.
Voor de meeste Nederlanders is dit het beste vertrekstation daar er flinke reistijd besparing is door meteen in de goede richting te reizen.
Met de auto naar Brussel? Filo bij Antwerpen en Brussel en dan moet je ook nog op station Brussel-Zuid zien te komen.
Die vier halve treinen naar Londen zijn de succesvolste verbinding? Het komt allemaal wat raar voor dat men eerst jaren bezig om een terminalgebouwtje gebouwd te krijgen en nu het er staat is het al weer buiten gebruik en bouwt men even iets tijdelijks?
Het probleem is natuurlijk datr Uk buiten Schengen ligt en dat ze eigen controles willen doen. Het is wel bizar dat al het gehannes op Amsterdam zo ongecoordineerd is. Duidelijk dat het bij Prorail en NS niemand een fcuk kan schelen hoe het voor de reizigers uit pakt.
Oh her is gewoon een machtspel, ze hopen prorail te dwingen meer naar hun te luisteren.
Ze gaan hun winstgevende routes naar amsterdam echt niet ipgeven. Ze rijden nu ook nog van london naar amsterdam en leeg terug. En vanaf volgend jaar kunnen er 750 passagiers vanaf nederland mee, dat gaan ze echt niet voor hun neus langs laten lopen.
Ze willen proberen meer tijd aan het perron zo af te dwingen, maar dan moet prorail extra nationale treinen gaan schrappen, wat prorail niet wil, omdat daar veel meer reizigers in zitten. En daarom spelen ze nu hoog spel.
F
De routes naar Amsterdam zijn weliswaar druk (althans van/naar Parijs) maar niet erg winstgevend door de torenhoge infraheffing in Nederland.
Zo veel hoger dan de heffing in belgie is de nederlandse niet (20% hoger).
Maar als ze de verbindingen op willen geven, waarom halen ze dan alles uit de kast om trenitalia van de route amsterdam-parijs te houden?
Aangezien er steeds gesodemieter is op het Nederlandse deel van het traject en ze de eerste tijd toch hun vloot niet zullen vernieuwen of uitbreiden, is het heel normaal dat ze kijken hoe ze hun bestaande productiemiddelen zo winstgevend mogelijk kunnen inzetten. Het moet van twee kanten komen, Eurostar wil wel naar Nederland, maar wil Nederland de Eurostar wel graag genoeg. Dat laatste lijkt er niet bepaald op. In plaats van de vloot te laten boemelen door Nederland, met allerlei onzekerheden voor de toekomst, zouden ze er ook hun activiteiten op de routes op het driehoekje Londen, Brussel, Parijs mee kunnen intensiveren. Juist de best betalende klanten zijn gebaat bij verbindingen die rijden op momenten waarop zij ze nodig hebben, zelfs als ze op het laatste moment besluiten de oversteek te moeten maken.
Een vraagje, heb je recent belgisch spoornieuws gevolgd?
Er is veel meer gedoe met het spoor in belgie dan nederland, vooral met de noord-zuid passage in brussel die al sinds de jaren 70 een flessenhals is, of de fly over vlak na brussel zuid, waar je nu maar met 40 over mag met dank aan gebrekkig onderhoud, een snelheidsbeperking die binnekkort haar 10e verjaardag viert.
En zeg wat je wilt van nederland, die repareerd de boel nog, maar dat mag ook niet van thalys, want dan moet de hsl tijdelijk dicht. En het is onderhandelingen met de thalys die die datum van de reparatie steeds verder uitstellen
En de uitbreiding van capaciteit in amsterdam centraal is nodig om in de toekomst genoeg treinen te kunnen latern rijden, waaronder de thalys.
Maar trenitalia en arriva hebben zich al aangemeld voor de route, trenitalia heeft al treinen besteld die in nederland belgie en frankrijk kunnen. Als de eurostar het niet wilt, laat hun het maar doen. Eurostar zegt de route niet te willen, maar is ondertussen een achterhoedegevecht aan het voeren om anderen van de route af te houden.
Prima dat er concurrentie komt voor Eurostar via Trenitalia en Deutsche Bahn. Komt Arriva niet bij een een ander bedrijf?
Eurostar wil winstmaximalisatie. En blijkbaar tot 2030 geen uitbreiding met andere treinen.
Nog meer redenen voor Eurostar om niet naar Nederland te rijden.
Het hele model van de thalys is treinen van frankrijk naar belgie en verder.
En amsterdam parijs is hun meest winstgevende lijn.
It is better for the environment to take the train. On top of that, you don’t have the hassle of keeping to 100ml bottles. Boarding goes smoothe and connections to other train stations are a short walk away from St Pancras. Don’t forget that many people have additional costs getting from airports to the City.
Als 200 meter te kort is, dan moet mevrouw Gwendoline Cazenave maar wachten tot 2027 als Station Zuid klaar is. Dan is er genoeg ruimte voor de Eurostars.
Volgens de planning van Prorail is Amsterdam Zuid pas in 2030 klaar.
Dat is een tijdje terug al weer uitgesteld tot 2036 of zelfs nog later.
WTC is de eerste 10 jaar niet gereed voor internationale treinen. Het is maar vier sporen en de keersporen met schoonmaakdienst bij Duivendrecht zijn er voorlopig ook nog niet. Vreemd genoeg is iedereen er tegen dat zo’n drassig onkruidveld nuttig gebruikt zou worden. Het is natuurlijk gewoon NIMBY.
Er is geen station met de naam WTC.
Ik snap het chagrijn van Eurostar heel goed. Eurostar heeft er veel effort in gestoken om deze verbinding op te starten en in de markt te zetten. Natuurlijk laat je dan van je horen als je partners het laten afweten. Het onderbreken van de verbinding is een grote financiële strop. Het personeelsbestand is afgestemd op het aanbod aan treinreizen. En ook de treinen zijn geschikt om van Londen naar Amsterdam te rijden. Zomaar even tijdelijk een andere route aanbieden zal niet zomaar lukken.
Ik geloof in de mogelijkheden van marktwerking op het spoor, maar dan kunnen dit soort uitwassen echt niet. Welke partij gaat treinen aanschaffen en zorgen dat deze door alle toelatingstests komen in de wetenschap dat een spoorbeheerder zomaar ineens allerlei nieuwe beperkingen kan opleggen?
Ze kunnen vanaf Rotterdam rijden, Ruimte genoeg daar. Maar het is niet mooi genoeg en stel je voor dat de reizigers 30 minuten met metrodienst over het HSL zouden moeten. Naar Schiphol is het maar 20 minuten. Tijdelijk zou men ook van Schiphol kunnen rijden maar dat is weer te lastig met de dienstregeling en voorzieningen.
De Velaro treinen hadden ze al. Het ATB en ERTMS kistje kan het probleem niet zijn geweest. Het probleem was een incheckgebouw met afgezet gebied.
Reizigers willen niet naar Rotterdam. Het is meer dan terecht dat Eurostar een snelle verbinding wil met Amsterdam en dan met Amsterdam Centraal alleen. Rotterdam is bijvangst.
Wanneer je met vliegtuig gaat moet je ook nog een tijdje met metro of trein door de knollenvelden. Als dit met de trein ook een paar maanden zou moeten zou dat helemaal geen probleem mogen zijn.
Dan maar naar Amsterdam Hoofddorp, als het perron lang genoeg is.
Wie wil er nu naar Hoofdorp?
mensen willen niet een extra overstap maken, goh 😇
Het moge duidelijk zijn het al dan niet doorrijden naar Amsterdam een groot verschil maakt in de aantrekkelijkheid van de verbinding. Dat is geen klein bier voor Eurostar.
Ik vraag om af of de voorzieningen voor grens- en veiligheidscontrole alsmede de wachtruimte in Rotterdam groot genoeg zijn om ook de Amsterdamse reizigers aan te kunnen. Ik denk het niet.
Donker, kil, duur Londen. 1 x was genoeg. Nachtboot Hoek van Holland ging prima trouwens en stukje Engelse trein ook. Bestaat dit nog?
Ja zeker, maar alleen voor mensen die niet op een eurootje meer of minder hoeven te kijken. De enige echt goedkopere optie blijft Flixbus.
Nou ja, ook Ryanair vanaf Eindhoven is vrij goedkoop. Zoals eenvoudig te verifiëren is, kun je daar met gemak een retourtje vinden voor onder de 35 euro. Daar komt nog een retourtje naar London Victoria bij met de bus (EUR22,90) of trein (GBP29,-) als je het een beetje tijdig regelt. Maar goed, als het allemaal zo goedkoop mogelijk moet, kun je beter niet naar zo’n dure stad als Londen reizen. Als je daar een beetje beknibbelt op de kosten van je verblijf, slaap je voor je het weet in een hok dat vergeven is van de bedwantsen.
Ach ja, Amsterdam Eindhoven airport 🙂 Net zoiets als Bruxelles Charleroi.
En Amsterdam Muiderslot of Amsterdam Zandvoort beach 🙂
De naam Amsterdam Eindhoven airport is een verzinsel van jezelf. Er is nergens waar het als zodanig grootschalig wordt geadverteerd. Dat is je al minstens tien keer verteld, maar blijkbaar is het één van je dogma’s. Het vliegveld van Eindhoven verwerkt nog altijd ruim 2,5 maal zoveel passagiers als het vliegveld van Rotterdam. Dat laatste is overigens wel een vliegveld met een plaatsnaam waar het niet ligt in de officiële naam.
Een cynische running gag.
Zestienhoven ligt gewoon in Overschie, dat al een eeuw bij Rotterdam hoort. Je bedoelt Den Haag?
Vreemd dat het op Eindhoven zo druk is met één gedeelde militaire baan en terwijl er bijna niemand woont. Het moet de goedkopigheid zijn. Een kennis moet regelmatig zijn zoon vanuit Den Haag naar Eindhoven brengen vanwege diens goedkope reisjes. Pa is wel gek om halen en brengen a 3-4 uur en een hoop benzine in die Z3 te besteden. Zet hem gewoon op de trein bij Den Haag CS of Moerwijk. Maar ja, Gen Z jeugd.
De Veldhovense ASML expats zullen wel via Schiphol of Brussel naar hun familie en huisjes reizen.
En de 30 euro om bagage mee te nemen in het vliegtuig, check in bagage is nog duurder. Of je moet alles in een klein rugzakje dat onder de stoel past proppen.
En voor die tickets moet je zoveel laanden vooruit boeken, dat de eurostar dan ook nog maar 50 euro kost.
Het eerste ticket onder de 20 euro (15,51) van Eindhoven naar Londen is beschikbaar op 28 september. Eenvoudig te controleren.
Welke maatschappij? Want bij ryanair of zo betaal je 30 euro erbij voor handbagage
Je betaalt bij voor grote handbagage die niet onder de stoel past.
Ja, dat bestaat nog. De schepen zijn comfortabel, maar vooral voor wie alleen reist prijzig. De treinen zijn ook vrij nieuw en modern. Volgens mij is er niet altijd een rechtstreekse trein van Londen naar Harwich, maar eentje met overstap. Aan boord van het schip is vaak helemaal niets te doen en het aantal voetpassagiers is vaak ook gering. De laatste keer dat ik mee ging, was op een terugreis vanuit Cambridge. Toen hadden ze gewacht met het instappen voor voetpassagiers tot iedereen die geboekt had er was. Ik was toen de laatste, vanwege een vertraagde trein. Ik was nog ruim een kwartier voordat aangekondigd stond dat boarding zou sluiten. Anderen hadden dus uren zitten wachten in de hoop dat het boarden zou beginnen op de aangegeven tijd. Er werd een schuifdeur opengetrokken waar we in de rij konden gaan staan voor de bagage- en paspoortcontrole. Direct achter ons gooiden ze dat luik weer dicht. Op de boot kon iedereen net een drankje kopen voordat de bar dicht ging. Toen de boot los ging van de kade, was alles binnen al dicht. Maar slapen kun je wel prima aan boord.
Mevrouw Cazenave heeft het over alle verbindingen vanuit Parijs en Londen naar Amsterdam.
Ik kan me goed voorstellen dat Eurostar geen zin meer heeft in het gehannes op Amsterdam Centraal en de Hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Amsterdam. Reizigers willen naar Amsterdam Centraal en dan moeten de treinen een volwaardig alternatief zijn voor vliegen.
Slechts vrij kort geleden is In het begin van deze eeuw is een grote kans mis gelopen bij de aanleg van het nieuwe busstation aan de IJ-zijde. Dit busstation had iets opgeschoven kunnen worden naar het IJ. Dan was er ruimte geweest voor een volwaardige en eigentijdse terminal voor internationale treinen: Dan zou er voldoende ruimte geweest zijn voor het verrichten van de grensformaliteiten voor het V.K.
Het forensenstation Amsterdam-Zuid is absoluut geen geschikte locatie voor een internationale treinterminal. Bovendien moet de uitbreiding van dit forensenstation wachten op de realisatie van het Zuidasdok. Volgens de huidige planning is alles pas in 2036 gereed. Er zijn eerder vertragingen geweest.
Het is wel duidelijk dat de HSL viaductproblemen sneller aangepakt moeten worden. 2026 is veel te laat en zo moeilijk kan het allemaal niet zijn. Even terugduwen over het neopreen en wat stalen hulpstukken plaatsen om de brugdelen te fixeren. Ik ben open voor consultatie.
Spoor 15 op Amsterdam CS is toch lekker lang en als internationaal perron in gebruik. Er kunnen wel twee treinen tegelijkertijd staan. Ze moeten alleen de wissels halverwege niet weg halen.
Er is vooralsnog helemaal geen concreet plan laat staan dat er personeel zou zijn om deze werkzaamheden versneld uit te voeren.
Er is wel een uitgewerkt plan voor de bodemversteviging bij Rijpwetering. Het eerste probleem viaduct. De viaduct verbetering kan wel wat eerder aangepakt worden. Dan kan de snelheid ook weer omhoog.
Ja maar eurostar is het pribleem, of de onderhandelingen met hun om de hsl tijdelijk uit dienst te stellen.
Dit zou allemaal een stuk sneller gaan als je de hsl langer uit dienst kan halen en de thalys over de oude route stuurt.
Thalys/Eurostar Parijs via Schiphol – Leiden – Den Haag – Rotterdam sturen zal waarschijnlijk moeilijk of niet in te passen zijn.
Zal best goed zijn als BAM alle tijd krijgt om de HSL in een aantal weken en maanden te repareren. Die snelheidsbeperking is een ergernis. Zeker als je toeslag betaalt.
Men rijdt ook wel door de polder, dwz Woerden-Breukelen. De capaciteit zal daar ook niet zo groot zijn hoewel Breukelen Bijlmer 4 sporig is. De trein komt dan wel verkeerd om binnen op CS
Goed dat de Eurostar topvrouw (eindelijk) met haar vuist op tafel slaat. Zoals je weet is de geschiedenis van Eurostar Londen – Amsterdam met vele hindernissen. Op een gegeven moment is het genoeg geweest.
Amsterdam Zuid moet bediend worden door de binnenlandse HSL (NS Coradia Stream) bediend worden. Internationale treinreizigers willen in hartje Amsterdam bij station Amsterdam Centraal uitstappen. Net als destijds DB dat ook af dwong.
OM daarna met de tram of metro naar elders te gaan. Dat natuurlijk vanaf WTC nog makkelijker kan.
Er bestaat geen station WTC!
Waterloo destijds en nu St Pancras liggen ook niet echt midden in het centrum van Londen. En ook het Gare du Nord vereist aansluitend metrovervoer tenzij je een van de stokoude vlooienhotels in de nabijheid prefereert.
Ze hebben voor St. Pancras gekozen vanwege de vele aansluitingen via metronet. En de HSL konden ze aansluiten bij London St. Pancras (International).
Bij London Waterloo was dat minder. Dat London St. Pancras International niet helemaal in hartje Londen is minder relevant.
Waarom is Amsterdam Zuid met metroaansluiting dan wel een probleem?
De frustratie moge duidelijk zijn. Maar tijdelijk terugtrekken uit Nederland? Dat lijkt me zo’n feest voor de concurrentie (IC Brussel, Arriva) dat ik als Eurostar daar nog even over zou nadenken. Maar goed, de Britten hebben ook voor een Brexit gekozen, dus wie weet…
Parijs ligt niet in het Verenigd Koninkrijk. Het gehannes op Amsterdam Centraal en de HSL-Noord staat los van de Brexit. Op Brussel-Zuid is het voor opstappende passagiers wel goed geregeld. Daar zijn extra perrons voor HSL aangelegd.
Arriva een concurrent? Hoe kom ik met Arriva in Parijs of Londen?
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1030854/arriva-wil-trein-groningen-parijs-530-uur-weg-en-om-1040-uur-op-gare-du-nord-update
Ja maar brussel werd net verbouwd toen de kanaaltunnel aangelegd werd. Dit is de eerste verbouwing van amsterdam sinds het duidelijk was dat de eurostar ook hier kwam.
@Passepartout
Als de treinen langer zijn dan de ruimte die op Amsterdam Centraal beschikbaar wordt gesteld houd het redelijk op hè. Ja ze kunnen nog blijven rijden tot Rotterdam, maar dan gaat Eurostar veel klanten inleveren.
Naar Londen rijden lange stellen. Daar kun je niet even stuk vanaf halen.
Een stel met acht bakken naar Parijs zou net moeten kunnen op 200 meter perron. Hoewel?
De gecombineerde trein met een stel naar het Gare du Nord en het andere stel naar Disneyland kan dan echter niet. Mevrouw Cazenave van Eurostar heeft het ook over het gedoe op de HSL-Noord.
Ja maar dat is dezelfde fout die ProRail maakt. Je kan niet zomaar tegen Eurostar zeggen dat ze dan maar met 1 treinstel moeten rijden in plaats van 2 voor enkele voormalige Thalys-verbindingen. De bezettingsgraad van de treinen is volgens mij erg hoog, dus de omzet uit die ritten zal dan bijna halveren. De kosten halveren niet. Tenminste, ik neem dat de infraheffing niet halveert. De personeelskosten sowieso niet.
Daarom is stoppen met Nederland ook een optie. Het vrijkomende materieel kan dan worden gebruikt om de diensten van Parijs naar Brussel, Londen en Duitsland te versterken.
Als de treinen naar Amsterdam halfleeg moeten rijden kost dat natuurlijk ook veel reizigers.
Ja maar na februarie hoeft dat niet meer, dan kan de terminal in amsterdam 600 passagiers aan, net als in brussel
Ja ze worden niet echt lekker bediend zo. Maar ze gaan er uit komen! Misschien vanaf Schiphol, Sloterdijk of een andere kunstgreep, maar ProRail is er niet op uit om Eurostar weg te pesten en voor Eurostar is Nederland té belangrijk.
Ik denk ook niet dat het wegpesten is, maar eerder onwetendheid.
onwetendheid? 🙄 – vroom woord voor dommigheid 😇 ☹️
Ik heb onlangs met de IC naar Berlijn gereisd, reistijd was geen 5.52u.zoals NS Int.adverteerd, maar meer dan 10 uur.De terugreis was de trein weer gecanceld, De reistijden die ik de laatste jaren heb ervaren waren tussen 7 en 9 uur, zo aantrekkelijk is de trein naar Berlijn, met 17 stops, dus niet.
Zo jaag je dus reizigers de trein uit. Wordt dus hoog tijd voor HSL.
tja, belemmering op de baan?
Het is allemaal uitvoerig bediscussieerd. Minder stops en HST materieel. De Talgo zou toch in december 24 komen? Al die stopplaatsen willen hun treinverbinding niet verliezen. In NL kunnen er ook wel een paar vanaf en men kan een snellere route nemen, dwz door de polder met de nieuwe trein. Alleen maar Hoofddorp/Schiphol, WTC, Almere,Zwolle,Almelo. En Weesp-Lelystad onder ERTMS brengen, snel. Maar kabinet Karbonade I is een autoclub dus komt er even niet. Maar wellicht blijven ze niet zo lang.
Rijden via Zwolle is totaal onzinnig omdat behalve voor Amsterdam en het noorden de verbinding voor de rest van Nederland nutteloos wordt.
Da maar over Utrecht, het midden van het land. Helaas moet je dan over probleembaan Arnheim-Oberhausen. Maar u weet het beter. Het gaat om een vlotte verbinding met weinig stops. Daarom zoals genoemd. Veel sneller dan uw idee.
Het probleem bij de Berlijntrein is niet de lange reisduur maar de onbetrouwbaarheid. Een route via Zwolle gaat nog steeds over het vertragingsgevoelige stuk van Rheine naar Hannover. Bij een route via Utrecht vermijd je dat stuk weliswaar maar de route via het Ruhrgebied is minstens even vertragingsgevoelig.
De verbinding tussen Amsterdam – Berlijn via Duisburg/Ruhrgebied wordt pas een alternatief als de HSL Hannover – Bielefeld in gebruik is genomen. Dat is op zijn vroegst in 2030.
Nou, daar wordt voorlopig alleen nog maar over gepraat. Op zijn vroegst 2050 lijkt me een betere schatting. Over Nürnberg-Erfurt hebben ze ook 20 Jaar gedaan en dat ging nog grotendeels door volledig onbebouwd gebied. .
De minst negatieve schatting voor de introductie van de Talgo’s staat op halverwege 2025. Ik kan vast verklikken dat het geen comfortabele, maar wel luidruchtige ritten gaan worden. Ongeveer zo negatief als hoe de Talgo Avril is ontvangen door het Spaanse publiek.
Curieus, ik heb er nooit mee mogen reizen maar ik lees aleen maar lovende berichten hoe goed alles is van Talgo.
De ene Talgo is de andere niet
De Talgo Avril is een ramp op wielen. Reizigers pruimen hem niet door de herrie en het gebrek aan comfort. Er zijn daadwerkelijk zoveel stoelen als mogelijk in het ding gepropt, waardoor flinke concessies zijn gedaan aan het comfort van de toch al slechte stoelen. Mensen willen bovendien niet met z’n vijven in de breedte zitten. Het is veel te smal. Renfe claimt 166 miljoen schadevergoeding voor de late levering die is veroorzaakt door technische problemen. En de toekomstige samenwerking staat zwaar onder druk. Als je even op Youtube zoekt naar reviews, zie je al in de titels dat mensen het de slechtste hogesnelheidstrein ooit noemen.
De inrichting is de keuze van de klant niet van de fabrikant van de trein.
Ik baal er ook van dat Deutsche Bahn en Danske Staatsbanen ook gekozen hebben voor Talgo. DSB had beter voor de meerspanningsversie van de Alstom Coradia Stream kunnen kiezen aangezien ze toch enkel naar Duitsland, Zweden en Noorwegen hoeven te rijden (15 kV AC/25 kV AC was voldoende). Deutsche Bahn had beter voor Siemens-rijtuigen die ook in de InterJet en ComfortJet in Tsjechië rijden kunnen kiezen. Of voor Amsterdam-Berlin: een meerspanningsversie van de ICE4, aangezien de ICE4 wel een succesvol en comfortabel treinstel is (ook van Siemens trouwens).
Gezien de problemen bij Alstom kun je die als klant beter zoveel mogelijk mijden.
Stadler/Siemens -> Alstom —>>> Talgo/CRRC/Pesa
Liever Alstom dan die Talgo-meuk
Van de NS Coradi staan er 60 van de 90 op een rangeerterrein in Duitsland om naar de fabriek te gaan zodat het laswerk van het chassis in alle wagons versterkt kan worden. Echt een aanrader. Het had overigens niets met de NS wensen van doen.
Het station Amsterdam Zuid heeft als sinds 2007 de toevoeging WTC verloren.
Maar ttc, het ligt nog steeds wel bij WTC
Rotterdam Centraal ligt bij het Groothandelsgebouw. Utrecht Centraal ligt bij de Jaarbeurs.
Vaak is vliegen vanuit Berlijn naar Nederland ook goedkoper of vergelijkbaar qua prijs. Zeker als het op het laatste moment moet. Je vliegt vanavond nog terug uit Berlijn naar Amsterdam voor EUR145,02, terwijl de kosten voor een treinrit EUR174 bedragen. En dat zit je in een oncomfortabele, superdrukke trein in de tweede klasse. Op andere dagen van de week is het verschil last minute nog veel groter.
Plus kaartjes naar schiphol, plus kaartjes naar berlijn airport, plus extra kosten voor bagage.
Plus ik vind voor morgen nog een trein voor 60 euro, berlijn groningen
Correctie 47 euro voor groningen berlijn morgen, vertrek om 12 uur smiddags uit berlijn.
Ik bedoel berlijn groningen
Zowel de prijzen voor treintickets en voor vliegtickets kunnen per rit of vlucht verschillen. Hangt er vanaf hoeveel tickets er per vlucht of rit verkocht zijn. Ik neem aan dat het vliegticket voor euro 145,02 ook gewoon economy class is. Ik vind dat ook niet echt comfortabel en vrij krap. Je kunt het treffen met de passagiers naast je, maar ook niet. Ik vind dat instappen in zo’n 737 altijd een heel gedoe: 188 passagiers langs de instap controle, door de slurf en slechts door een deur. Vervolgens de jacht op de bagagevakken.
Overigens ligt de luchthaven van Belijn op zo’n 25 km van het centrum. De IC naar Berlijn stopt op diverse stations in de stad.
Oh natuurlijk verschillen ze. Maar last minute tickets van en naar berlijn zijn veel goedkoper dan annemiek beweerd.
Geld nog steeds wel dat de Deutsche Bahn haar zaken meer op orde moet brengen.
Maar dat is vooral gerelateerd aan investeringen en onderhoud in de sporen zelf. Vooral nu de onbetrouwbare ice 3m treinen vervangen zijn door betrouwbaardere treinen.
In Europa is Nederland na Duitsland een 3e wereldland als het gaat om degelijke treinen en infrastructuur.
Onzin. Wij hebben het beste netwerk van wegen, spoor en water. Datacom is ook super en de luchtvaart is ook prettig bediend met veel dienstverlening op kosten van de belastingbetaler.
netwerk in zijn algemeenheid is redelijk tot goed, nu het ontwerp van nieuwe infrastructuur nog
bij die hsl bleek het uiteindelijk briljant ( ik zeg verder niets over het teken 🙄😇) , net als bij het kamperlijntje
& maar zwartepieten ☹️
De tijd dat Nederland op technisch gebied nog meedeed in de wereld ligt al een tijdje achter ons.
Vreemd, iedereen wil spullen uit NL hebben. O.a. de wafersteppers van ASML.
Volgens mij ben je Frankrijk en Spanje vergeten denk ik. Ook in Polen is het treinvervoer niet veel soeps.
Je bent zeker nooit met de trein in landen als Roemenië, Portugal of Noorwegen geweest. Ook een keer in Frankrijk een andere trein dan de TGV nemen zal denk ik een eyeopener voor je zijn.
Noorwegen heeft een hele lage bevolkingsdichtheid waardoor openbaar vervoer heel lastig in te richten is, aangezien openbaar vervoer ingericht is op de massa. Rondom Oslo rijdt men wel in een klokvaste dienstregeling.
In Portugal is er rondom Lisboa en Porto nog redelijk wat openbaar vervoer te vinden, ook op de hoofdlijn Lisboa-Porto, maar daarbuiten is het gewoon drama, terwijl er buiten Lisboa, Porto en de as Lisboa-Porto nog best wat aardig grote plaatsen te vinden zijn.
En Roemenië heeft een ontzettend slechte staat van het spoornet waardoor treinen vaak erg langzaam moeten rijden en daardoor erg lang onderweg zijn.
In Noorwegen rijden de treinen in slow motion, het mooie landschap glijdt daar met 80 kmh urenlang voorbij.
Maar beste Johan de trei is wel goedkoper dan het vliegtuig
Ik zou het zonde vinden, maar tegelijkertijd schept dit kansen voor NS om een eigen hogesnelheidstrein op de markt te brengen. Stadler zou met diens hogesnelheidstrein een geschikte voor ons spoor zijn.
Dat zal voor NS te hoog gegrepen zijn. Die trein is al lang vertrokken. Brussel met de Benelux is het enige en is al moeilijk genoeg. Toch heeft men ambities want van de ICng zijn er ook een stuk of tien met Duitse spanning en beveiliging. Waar moeten die eigenlijk naartoe gaan rijden? Aken? Osnabrück, Oberhausen? Luxemburg via Maastricht?
Zoals gezegd, uit principe zouden we met alle nabije hoofdsteden een verbinding moeten hebben.
Als Eurostar het niet wil springt een andere vervoerder in het gat. Waarom zou anders Trenitalia belangstelling hebben?
Kortom het is prima dat de topvrouw van Eurostar de boel op scherp zet. Kan het ook in het voordeel zijn van Nederlandse treinreizigers in het algemeen zijn. De topvrouw van Eurostar geeft de betrokken partijen een schop onder de kont om nu sneller in actie te komen.
Maar geloof niet dat Eurostar de verbinding Amsterdam – Londen niet kwijt wilt. Want anders klopt die uitspraak dat de Eurostar Amsterdam – Londen v.v. aantrekkelijk niet meer.
Het gaat niet alleen om de trein van Amsterdam naar Londen, maar om alle Eurostar treinen naar Brussel en verder naar Parijs en Londen. Dan blijft op de HSL alleen NS over, die dan Eurostar prijzen kan berekenen voor de ICNG-B voor reizen naar Antwerpen en Brussel bij gebrek aan concurrentie.
Neem aan dat NS geleerd heeft van de Fyra debacle toen ze 60% toeslag vroegen! De gevolgen lieten zich raden.
Het was/is geregeld dat de toeslag maximaal 30% mag zijn. Dat lijkt me verstandig. Als NS Eurostar tarieven gaat vragen prijzen ze zichzelf uit de markt.
De toeslag is een paar losse centen, ook vroeger. Het is nooit 60 of 30% geweest.
Belangstelling hebben en realiseren zijn twee heel verschillende zaken.
De Giruno/Smile is echt waardeloos materieel met zijn piepkleine raampjes. Het traject tussen Basel en Milano is echt prachtig, alleen jammer dat het materieel (Stadler Giruno/Smile) het moet verpesten. Helaas komt de Giruno/Smile ook op de Semmeringbahn (tussen Wien en Graz/Klagenfurt) te rijden.
NS is bijna failliet, Koolmees heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan een HSL-avontuur.
Tja, als ze bijna failliet zijn, moeten ze knopen gaan doorhakken. Hoe erg zou het zijn als NS failliet gaat? Ik denk dat iedereen (op een enkeling na) hier gaat zitten juichen.
Dat schrijft topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar donderdag in een ingezonden stuk in het Financieel Dagblad waarin ze ook klaagt over een gebrek aan belangstelling voor internationale reizigers
Eindelijk iemand die de impasse wil doorbreken. Al in de voorgaande voortgangsrapportages van een aantal jaren was al te lezen dat er defecten waren aan de viaducten. Vooral bij Rijpwetering al vele jaren.
Waarom gaan ze nu pas in actie komen na klachten van vele treinreizigers over de trage HSL Intercity waar je ook toeslag moet betalen?! Niet alleen de schuld van NS. Maar ook van de politiek in de voorgaande jaren. En Rijkswaterstaat in het verleden die het niet goed heeft aangestuurd tussen Hoofddorp – Groene Hart tunnel met een bouwcombinatie.
Hoop dat na deze dreigementen van Eurostar dat de betrokken partijen minder laks zijn. Zodat de snelheidsbeperking op HSL zelfs eerder dan in 2026 is gerepareerd.
De vertraging op de HSL is vooral imagoschade en gezichtsverlies, maar die 5 minuten extra rijtijd die de Eurostar opgelegd heeft gekregen zal echt niet tot een vertrek van Eurostar leiden. Het pijnpunt lijkt meer te zitten in de perroncapaciteit bij Amsterdam, lange tijd ging men uit van 8 doorgaande perronsporen maar recent is er blijkbaar naar voren gekomen dat de aannemer een extra spoor nodig heeft (aan de b-zijde) waardoor er slechts 7 doorgaande perronsporen beschikbaar zijn gedurende de verbouwing. Blijkbaar is Eurostar nog niet overtuigd dat ze de hele bouwperiode voldoende perroncapaciteit toebedeeld zullen krijgen met deze extra beperkingen en proberen ze op deze manier de boel onder druk te zetten die garanties wel te geven.
Die tunnel in Brussel is natuurlijk een ramp. Weliswaar zes sporen, maak ook veel noord-zuid en oost-west treinverkeer moet daar door heen. Bovendien zijn on de tunnel twee stations en is net na de uitgang voor Brussel-Zuid ook nog eens een station.
Hier moet gewoon een HSL-tunnel geboord worden: nog voor Brussel-Noord de grond in en net voor Brussel-Zuid eruit.
Verder een echte HSL tussen Brussel en Antwerpen. Dan krijgt ook het binnenlands treinverkeer veel meer ruimte.
Geef je bankrekeningnummer even door aan de regering in Brussel dan kunnen zo snel mogelijk met de bouw beginnen.
De Belgen hebben zo weinig belang bij een HSL die doodloopt in Nederland dat ze tussen Antwerpen en Brussel al geen HSL wilden aanleggen boven de grond. Een HSL-tunnel onder Brussel door kost per kilometer een veelvoud daarvan.
De HSL naar Parijs loopt toch ook dood. Is dat minder bezwaarlijk?
Vanuit Brussel gaan er over diezelfde HSL op Belgisch grondgebied ook treinen naar Londen, Straatsburg en om Parijs heen. Vooral dat Brussel zo op de doorgaande HSL-verbinding Groot Brittannië-Duitsland is komen te liggen is een voordeel.
Een oplossing zoals in Londen met de Dagenham tunnel op HSL Londen – Kanaaltunnel kan in Brussel. Maar tegen welke prijs:
https://www.kentrail.org.uk/Dagenham_Tunnel.htm
Begrijpelijk dat ze dat in België dat niet willen. Ze kunnen beter die flessenhals tussen Schaarbeek – Brussel Zuid ontlasten. Want net als met de Schipholtunnel zijn er zeer veel treinen achter mekaar.
Als ze de Brusselse tunnel willen ontlasten kan dat goedkoper met een nieuwe spoorverbinding aan de zuidkant om Brussel heen voor treinen die van Brussel Zuid naar het oosten moeten.
De TGVs gaan over de Diabolo-lijn. Een heel stuk oud spoor is daarmee omzeild.
Een dergelijke tunnel is ruimtelijk waarschijnlijk niet eens inpasbaar.
Het is er ramvol gebouwd en waarschijnlijk zal men, hoe betrouwbaar ook, niet onder veel gebouwen door willen gaan. Beter maakt men een straat-viaduct zoals in de Bijlmer en in sommige Amerikaanse steden.
De vliegindustrie wordt aan alle kanten gesubsidieerd. Tijd dat ze de trein een handje gaan helpen.