Eurostar gered met 290 miljoen euro

5 maanden terug

Eurostar heeft een herfinancieringsovereenkomst afgesloten met aandeelhouders en banken. Dat maakt de spoorwegmaatschappij dinsdag bekend. Het pakket bestaat uit 250 miljoen Britse pond, omgerekend ruim 290 miljoen euro.

Voor de middellange termijn gered

Het geld komt voor een groot deel van de aandeelhouders, die stellen in de vorm van leningen 150 miljoen pond beschikbaar. Daarnaast wordt 50 miljoen van bestaande leningen geherstructureerd. Verder lenen verschillende kredietverstrekkers, waaronder Barclays, Société Générale en BNP Paribas, geld uit aan Eurostar.

Eurostar is afgelopen jaar sterk geraakt door de coronacrisis, volgens de media was het voortbestaan van het bedrijf zelfs in gevaar. Dankzij het nu aangekondigde steunpakket is Eurostar in elk geval voor de korte en middellange termijn gered. “De herfinancieringsovereenkomst is essentieel om ons in staat te stellen onze diensten uit te breiden naarmate de situatie met betrekking tot de pandemie verbetert” zegt Jacques Damas, CEO van Eurostar in een persbericht. De topman zegt verder erg blij te zijn met de steun van de aandeelhouders en banken.

Meer treinen

Het bedrijf hoopt de komende periode weer meer treinen te kunnen laten rijden. Op dit moment rijdt er van Amsterdam dagelijks één trein naar Londen. Ook vanuit Parijs rijdt de Eurostar momenteel één keer per dag naar Londen. Die frequentie wordt echter per 27 mei verhoogd naar twee treinen per dag, en vanaf eind juni naar drie.

Wanneer er vanuit Amsterdam weer meer treinen naar Londen gaan rijden, is niet bekend. In zijn algemeenheid hoopt Eurostar de frequenties van de treinen tijdens de zomerperiode geleidelijk te kunnen verhogen, naarmate de reisbeperkingen worden versoepeld.

This post was last modified on 18 mei 2021 11:23

Share

Bekijk reacties

  • Eurostar had even financiële hulp nodig. Twijfel niet over dat Eurostar weer populair gaat worden. Dat was Eurostar voor de coronacrises ook al. Ze hebben een goede reputatie. Er is een goede vervoersmarkt voor Eurostar. Vooral tussen Londen - Parijs.

    De Eurostar Londen - Amsterdam zal voorlopig lage prioriteit hebben. Maar dat is niet zo'n ramp. Het stond toch al een tijdje stil op Brussel Zuid. Overstap met Thalys op Brussel Zuid op Eurostar is nauwelijks trager.

    • Vraag me af hoe dat georganiseerd is met de grenscontroles, nu het VK uit de EU is vertrokken. En overstappen op Brussel Zuid lijkt mij toch echt iets wat reizigers zal weerhouden om met de Eurostar te reizen naar het VK. Ook al is er vrijwel geen tijdverlies, het blijft een dingetje. En bij vertraging vanuit NL ben je die overstap kwijt...

      • Geen idee hoe de grenscontroles zijn geregeld in de Brexit periode. Maar als dat extra reistijd oplevert is dat in ieder geval nadelig voor Eurostar Londen - Amsterdam. Dan stappen ze alsnog over op het vliegtuig. Zeker als je niet naar hartje Londen moet.

        Rechtstreekse treinverbinding is natuurlijk beter. Voorlopig verwacht ik daarom weinig van Eurostar Amsterdam - Londen v.v. Laten ze eerst regelen dat ze zonder extra tijd van/naar Londen kunnen reizen.

        • Het Verenigd Koninkrijk zat nooit in Schengen, dus er was altijd al een paspoort- en bagagecontrole in Londen, Parijs en Brussel. Doordat dit ook in Rotterdam en Amsterdam opgezet moest worden, heeft het lang geduurd voordat een Eurostar naar en van Nederland kon rijden. Derhalve is de impact van de Brexit, volgens mij, niet zo groot.

      • Net zoals voor de Corona. Daar was toen het wachten op de douane- en wachtruimte op Rotterdam en Amsterdam. (Niet op Schiphol).
        Je doet gewoon aangifte van wat je importeert in VK of terug in EU. Dus niet te veel drank en sigaretten meenemen.

      • Eurostar rijdt momenteel 1x per dag rechtstreeks de route Londen - Brussel - Rotterdam - Amsterdam en vice versa, zonder dat je over hoeft te stappen.

        Je begint in in Amsterdam (of Rotterdam), daar vindt de douane controle plaats en stap je de trein in. De trein staat later enige tijd stil in Brussel om mensen in het andere deel van de trein erin/eruit te laten, maar als Londen-reiziger blijf je gewoon in de trein zitten.

        Circa 4 uur nadat je in Amsterdam de trein was ingestapt, stap je in hartje Londen weer de trein uit, met je bagage in de hand.

  • NS (en wij) mag in de handjes knijpen geen aandeelhouder te zijn geworden. Het is net zoiets als de Kanaaltunnel. De eerste aandeelhouders dachten eigenaar te zijn maar door de vele extra uitgiftes is alles flink verwaterd en hebben ze minder dan 10%