Eurostar rijdt wekenlang niet in het weekend

Wie in het weekend met de Eurostar wil reizen moet voorlopig nog geduld hebben. Vanaf 26 oktober gaat de rechtstreekse Eurostar Amsterdam – Londen rijden, maar na vragen van Treinreiziger.nl blijkt de treindienst slechts op werkdagen te rijden. Pas in de nieuwe dienstregeling, half december, gaat de Eurostar ook in het weekend van en naar Nederland rijden.

Werkzaamheden

Volgens Eurostar kan de trein wekenlang niet rijden vanwege werkzaamheden. Echter niet op alle weekenden staan er ingrijpende werkzaamheden gepland die het rijden van de trein onmogelijk maken. Zo wordt er weliswaar vanaf 7 november gewerkt aan plaatsing van windschermen op de hogesnelheidslijn, maar worden overige treinen omgeleid via Roosendaal. Opvallend is dat de werkzaamheden ook doordeweeks doorgaan en dat de Eurostar dan wél rijdt, zij het slechts één keer per dag en een uur langzamer dan normaal. In een aantal andere weekenden, zoals in het weekend van 22 november, blijven de werkzaamheden beperkt tot opstelterrein Watergraafsmeer.

Op de vraag wat Eurostar vindt dat de trein wekenlang door werkzaamheden wordt opgeheven reageert woordvoerder Stefanie van Mierlo na enig aandringen met een ontwijkend antwoord. “Ik kan je gewoon zeggen dat wij zeer blij zijn dat wij vanaf oktober van start kunnen gaan met de directe verbinding”, reageert de woordvoerder.

Coronavirus

Het lijkt waarschijnlijk dat niet alleen de werkzaamheden een rol spelen, maar ook de impact van het coronavirus. Er zijn meer voorbeelden waar Eurostar volledig gestopt is te rijden, als gevolg van het coronavirus. Zo zijn de treinen Londen – Zuid-Frankrijk behalve in 2020, ook alvast in 2021 geschrapt. Ook stoppen de Eurostar-treinen tot 2022 niet in Ashford International, een station in het Engelse Kent.

This post was last modified on 13 september 2020 09:01

Bekijk reacties

  • Voor de zoveelste keer krabbelt Eurostar weer terug met de verbinding Amsterdam-Londen. Steeds allerlei aankondigingen en dan later weer terugtrekken.

    • Het probleem is natuurlijk dat deze verbinding op dit moment natuurlijk mateloos onrendabel is. Daar lopenalke mooie plannen steeds op stuk.

    • Niet alleen de Eurostar. De hele NS dienstregeling gaat in de weekends standaard op zijn gat. Als je familie wilt bezoeken elders in het land ben je helaas aangewezen op een auto.

  • Die verbinding Amsterdam-Londen is en blijft een brekebeen. Het is een politiek project zonder sluitende business case.

    Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat het vliegtuig naar Londen wekenlang uitvalt wegens werkzaamheden. Hoe moet zo'n trein op deze manier ooit met het vliegtuig gaan concurreren?

    • Op zich heeft het luchtruim ook niet zo heel veel onderhoud nodig natuurlijk... Dit in tegenstelling tot spoor waar men met 300km/u overheen rijdt; dit moet in uitstekende conditie zijn en gehouden worden.

      Dat gezegd hebbende; het wordt zo wel heel lastig om de mensen uit het vliegtuig en in de trein te krijgen.

      • Er gaan geruchten dat er teveel CO2 in het luchtruim zit. Het verhelpen daarvan zou je best onderhoud kunnen noemen. Misschien onderhoud aan de duurzaamheid van onze maatschappij.

    • Er is in de luchtvaart wel degelijk een flinke krimp te zien in het aantal vluchten naar Londen. Eigenlijk ben ik meer verbaasd over het aantal vluchten dat wel gaat, ondanks de coronamaatregelen. Het is voor Eurostar, en iedere andere aanbieder, gewoon geen lekkere tijd om hun product in de markt te leggen, in de wetenschap dat het voorlopig verlieslatend zal zijn.

      • En volgens een bericht elders worden veel vluchten toch maar gemaakt om de bemanning aan zijn minimum uurtjes te helpen om het certificaat te behouden. Hopelijk voor later.

    • Nog wel even in de toekomst maar het moment dat electrisch vliegen met genoeg capaciteit technisch mogelijk wordt dan zal de internationale trein de echte concurrentie gaan ervaren van een systeem dat een paar vierkante km nodig heeft aan elke kant t.o.v. de invasieve impact van een treinrails. Benieuwd in hoeverre dan het busineesplan dan nog overleeft.

  • Het moge duidelijk zijn dat Eurostar het momenteel heel zwaar heeft. Dat ze wat ritten schrappen lijkt me logisch gezien de reisbeperkingen die nog steeds gelden. Hopelijk overleven ze dit.

  • Ik hoop echt dat de lijn naar Nederland rendabel zal worden.
    Als de Nederland-route niet rendabel wordt zal Eurostar de lijn schrappen
    Er zijn meer Nederlanders die het vliegtuig pakken naar UK.

  • De stamlijn van Eurostar is Londen - Lille - Parijs/Brussel. Eurostar wilde de verbinding Londen - Brussel uitbreiden naar Amsterdam.

    Tot voor de uitbraak van de corona virus was er alle reden toe. De economie was goed. Internationale treinreizen was booming door de klimaat - en milieu discussies.

    Maar nu leven we ineens in een andere tijd. En past Eurostar zich aan de realiteit aan. Een HST met 900 zitplaatsen, dure tarieven en een reistijd van 225 minuten + incheck tijd is nu ineens niet zo rendabel meer. De plannen van vorig jaar toen ze al snel wilde uitbreiden naar 3 slagen zal voorlopig niet gaan gebeuren.

  • In het weekend is de frequentie met de Eurostar zoal lager. Als aanvulling op Eurostar Amsterdam v- Brussel laten ze de Eurostar Amsterdam - Londen vallen in het weekend.

    Logisch. Met een omleiding via Roosendaal en andere werkzaamheden ben je nog weer ruim 30 minuten onderweg. Dan stappen de meeste reizigers toch over op de vliegtuig.

  • Eurostar maakt zichzelf langzamerhand volkomen belachelijk. Iedere keer weer komen ze grote aankondigingen en vervolgens gaat het weer niet door. Niet meer serieus te nemen die trein naar Londen.

    • Lekker negatief weer en over serieus nemen, had dan je naam genoteerd. Het is al helemaal te gek voor woorden dat er tijdens corona reizen zijn en mensen in het buitenland op vakantie gaan. Het personeel moet dan werken met risico van dien omdat mensen zoals u alleen aan uzelf denkt.

      • Dan moeten ze alle treinen annuleren. Dat doen ze niet, internationaal vervoer blijft mogelijk. En met voorzorgsmaatregelen en gezond verstand op vakantie kan ook prima naar een geel land. Heeft niks te maken met alleen aan jezelf denken. Ze zijn al blij dát er nog mensen reizen.

      • Wat een walgelijke reactie van Pieter, ik zou zeggen ga je schamen en verdwijn van het internet tot je fatsoenlijk kunt reageren!

Share

Recent Posts

Eurostar blijft hoop houden op directe trein Amsterdam – Londen

Eurostar blijft met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in gesprek om…

15 uur terug

Systeemstoring verholpen: eerste treinen tussen Amsterdam en Utrecht overvol

Na de hardnekkige systeemstoring bij de verkeersleidingpost van ProRail in Amsterdam, zijn maandagochtend rond 9:30…

1 dag terug

‘Schrappen Eurostar Amsterdam – Londen is niet noodzakelijk’

De Eurostar, de hogesnelheidstrein naar Londen, hoeft tijdens de komende renovatie van Amsterdam Centraal Station…

2 dagen terug

Treinverkeer Amsterdam, Haarlem, Schiphol opnieuw plat door storing verkeersleiding

Het treinverkeer van en naar Amsterdam, Schiphol en Haarlem is opnieuw tot stilstand gekomen. Na…

2 dagen terug

Reserveren verplicht voor de ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel

Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…

2 dagen terug

25 jaar na de treinramp bij Eschede: hoe slachtofferhulp eindelijk de standaard werd

Duitsland herdenkt vandaag de treinramp bij Eschede die zich op deze dag in 1998 voltrok.…

3 dagen terug