Vrees voor schrappen treinverbinding naar Stadskanaal (en Bremen)

1 jaar terug

De geplande treinverbinding naar Stadskanaal komt er mogelijk toch niet. Vorig jaar werd na jarenlang onderzoek aangekondigd dat de huidige trein Groningen – Veendam per 2025 zou gaan doorrijden naar het bijna tien kilometer lange lintdorp Stadskanaal.

Lobby

In Groningen is er onzekerheid ontstaan doordat de zuidelijke ringweg rond de provinciehoofdstad veel duurder uitpakt dan gedacht. Daardoor is het onduidelijk of de investeringen in de spoorlijn naar Stadskanaal, maar ook bijvoorbeeld de Wunderline (Groningen – Bremen) doorgang kan vinden. In juli zei gedeputeerde Fleur Gräper op het Groningse OOG-TV dat er opnieuw ‘gekeken’ moet worden naar deze infrastructurele projecten.

In Stadskanaal is er nu een nieuwe lobby begonnen, weet het Dagblad van het Noorden. Inzet is om de geplande treinverbinding naar het dorp te redden. Het is de Gemeente Stadskanaal niet alleen te doen om de trein naar Groningen, maar ook dat uiteindelijk de Nedersaksenlijn (Groningen – Stadskanaal – Emmen – Enschede) wordt gerealiseerd.

Snelle trein geen doel

Het is voorlopig afwachten of de lobby slaagt. Omtrent de Wunderline vertelde Gräper eerder aan NRC Handelsblad dat doel niet is om een trein te laten rijden, “maar om regio’s met elkaar te verbinden”.

This post was last modified on 13 september 2020 08:56

Share

Bekijk reacties

  • De laatste paar dagen heeft men de mond vol van de Lelylijn, en nu komen
    zelfs deze, bij vergelijking, miniscule projectjes al in het geding.

    Vanwege een plaatselijke uitbreiding van de platweg.

    Ik kan er met de pet niet bij.

    Misschien wordt het, bij arren moede, wel eens tijd voor een
    wafelijzerpolitiek: net zoveel naar het spoor als naar de platweg (en
    dan waar mogelijk combineren).

    Wat een wanbeleid. Ook al uit Den Haag (uiteraard). Volgens mij hoort
    Grunn over ~12 jaar gewoon weer bij Oost-Friesland. Of is domweg de
    onafhankelijkheid uitgeroepen.

    Klinkt dat laatste gek? Misschien. Maar wat er nu allemaal gebeurt
    (zelfs de Hollandse kranten staan er steeds vaker vol mee) is nog veel
    gekker. Dit kan zo toch niet langer?

    • De ringweg is een gemeente-provincie ding. De Zuiderzeelijn is een rijksproject (geweest). De Lelylijn zullen we de eerste 25 jaar niet zien.

      • Ja, maar waarom is de spoorlijn Groningen - Bremen dan geen
        staatsproject? Omdat die Holland niet aandoet?

        En waarom zou de provincie niks in de melk te brokkelen hebben bij een
        Lelylijn?

        Wanbeleid, op alle lagen.

        • Groningen-Bremen ligt er al. Men moet alleen een brug herstellen nadat er een schip doorheen is gevaren terwijl de brug niet open was. Dit vergt in Duitsland wat langer dan in Nederland.
          Men wil graag wat meer treinen die ook verder doorrijden. De provincie moet daar exploitatielasten van dragen net als bij andere regiolijntjes.
          Infrastructuur wordt in Nederland uitstekend beheerd en gefinancierd. Vrijwel altijd gaat dit goed. Bij expat-zeurkousen blijft hangen dat er wel eens wat mis gaat en dat dit altijd zou zijn. Dat is meer iets voor het buitenland.

        • Ik ben geen expat. En ik had dit soort bezwaren allang toen ik nog .nl
          woonde.

          Hoe dan ook, vergeleken met de "plannen" voor de Lelylijn steken die
          voor Groningen - Bremen schril af. En daar komt dan nu ook weer veel
          minder van terecht, vanwege de platweg in Stad?

          Als het 'maar' een regiolijntje is, dan is Arnhem - Zwolle dat ook. Weg
          met de NS daar, el cheapo vervoerder erbij, en de provincies bekostigen
          het maar gewoon zelf! Moet je eens kijken hoe snel er wordt gesteigerd.

          En terecht.

        • Zeurkous:

          Ja blijkbaar moet het eerst aan Amsterdam gekoppeld zijn. Dat is blijkbaar de gedachtegang. Amsterdam - Hamburg/Kopenhagen is blijkbaar aantrekkelijker dan Bremen - Groningen.

          Jammer. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Als tussen Bremen - Groningen alleen maar 1 keer p/u een regionale trein rijdt zal het weinig voorstellen. Dan is het hooguit op regionale niveau een verbetering.

          Maar dan komt er geen EC Amsterdam - Hamburg/Kopenhagen. Tussen Kopenhagen - Hamburg zal de komende 10 jaar een snelle spoorverbinding komen met een reistijd van ongeveer 150 minuten of minder. Tussen Hamburg - Bremen is de reistijd 60 minuten inclusief stop. Maar als tussen Bremen - Groningen - Amsterdam geen snelheidsverhoging plaatsvindt zal het nooit wat worden met de treinverbinding Hamburg - Groningen/Amsterdam.

          Terwijl er 5 keer per dag een IC Amsterdam - Berlijn is met een veel langere reistijd. Tussen Groningen - Hamburg is een missing link tussen Nederland - Duitsland v.v. En dat terwijl Hamburg een wereldstad is. En een zeer belangrijke ICE station.

        • dries molenaar: wat heeft het er mee te maken of iemand een expat is? Belachelijke redenering.

      • Zo gauw er aan de business case van de Lelylijn gerekend gaat worden is het hele project snel van de baan.

        • Als die lijn er al "snel" komt, wordt het naar alle waarschijnlijkheid
          een prestigeproject. Met alle ellende van dien.

        • Haha, alsof een businesscase de politiek ooit tegen gehouden heeft!
          (Neem bijvoorbeeld de NZ-lijn, waar keer op keer uit de berekeningen volgde dat de lijn niet genoeg reizigers zou trekken.)

          De NS zal dit soort plannen trouwens ook niet tegenhouden, zolang zij amper voor aanleg of onderhoud van infra hoeft te betalen.

  • En dan die rare politieke namen: "Wunderline" in plaats van "Groningen -
    Bremen", en "Nedersaksenlijn" (heeft mevr. Graeper wel eens op de kaart
    gekeken?) voor wat grotendeels gewoon de NOLS heet.

    Wacht eens even: Nedersaksenlijn zou wel een goede benaming zijn voor
    de hoofdlijn (Leeuwarden -) Groningen - Hamburg (- Kiel). Ze zou de naam
    toch niet gerecycled hebben?

    Ik las ooit eens een paar gortdroge nieuwsberichten over het
    overplaatsen van onwelvallige ambtenaren van Den Haag naar de
    "buitenwindse eilanden", waar ze veel minder "schade" konden
    aanrichten. Is zoiets ook niet het geval bij de provincie Groningen?
    Zo'n gek gevoel krijg er ik namelijk wel bij...

    Sorry voor alle politiek, maar soms breekt zelfs mijn klomp.

    • Wunderline is een reeds bestaand begrip zoals Lorelei-express. Het is Duits maar dat had u al geraden.

      • Ja, die rare term zweeft al een tijd rond. Nog steeds vind ik hem niet
        passend. Het klinkt als een kermisattractie (hoe noemen ze dat in het
        Hoogduits?).

        • Kijk in November bij de Hamburger Dom. Ik ben alleen bang dat ze deze ook nog moeten laten schieten.

        • @zeurkous Neder-Saksen lijn is heel passend omdat het een spoorlijn is die het gehele Neder-Saksische taalgebied doorkruist. Neder-Saksisch is een locaal dialect in Groningen, Drenthe en een stukje van Overijssel.

        • Je slaat de spijker op z'n kop. Maar helaas heeft men op het
          provinciehuis die naam aan de "lijn" Groningen - Emmen - Enschede
          toebedeeld.

        • Sorry, ik heb je verkeerd begrepen.

          Nedersaksisch wordt *niet* alleen in "Nederland" gesproken; het grootste
          deel van het taalgebied bevindt zich over de staatsgrens (in "Duitsland"
          dus). Een lijn Groningen - Hamburg doorkruist meer van dat gebied dan
          zich in .nl bevind. De naam past beter daar.

      • Steeds vaker lees ik de naam “Wunderline”. Met daarbij dan de aantekening dat het een Duitse benaming zou zijn. Welnu: Wunder is wel Duits, maar Line is echt Engels! Volgens mij spreken de Duitsers van “Wunderlinie”, waarbij het laatste deel wordt uitgesproken als “lienieje”.

        • Wunder slaat op wonder. Het is een wonder als het lukt. Dat is zeker waar met de tegenwerking van de DB, ProRail en de problemen met de Friesenbrücke.

  • Groningen overschat zichzelf, zoals wel vaker.

    Richting Stadskanaal is de bus ruim voldoende, gezien de vervoersvraag.

    Eveneens het dromen van de Lelylijn en het lijntje naar Bremen - de huidige situatie voldoet prima, gezien de vervoersvraag. Groningen is gewoon niet groot genoeg voor dit soort luchtkastelen.

    • Daar heb je zeker een punt! Het is te bizar voor woorden dat er een spoorlijn naar Groningen gaat en dat er snelwegen zijn aangelegd naar het noorden. Helemaal niet nodig. Een trekschuit een een postkoets volstaat.

      • Als het aan de Hollanders lag waren de herenboeren er nog aan de macht,
        die hielden de bevolking immers lekker rustig.

        • Hollanders in Groningen? Of bedoelt u eigendom op afstand? In Tjechië weten ze wel genoeg van lijfeigendomschap.

        • De Hollanders en Hoogduitsers onderdrukken de Saksen en Friezen, de
          Tsjechen en Polen onderdrukken de Silezen. En zo zijn er nog veel meer
          voorbeelden van wat we in Mali (of een andere plaats ver van ons bed)
          "institutionele repressie van minderheden" zouden noemen.

          Niks nieuws aan (helaas).

        • Ja. De grote besluiten worden toch in het Ho{lland,oogduit}s in
          {Den Haag,Berlijn} genomen? Voornamelijk door lui die Friesland
          "stiekem" maar een gat vinden dat er nauwelijks toe doet bij hun
          besluiten?

          Nee, onderdrukking vind hier niet meer per geweer plaats. Daar zijn we
          in het westen te "beschaafd" voor. Dat doen we nu subtieler. Maar het
          gebeurt wel.

    • De Grunnegers houden zich juist veel te klein! Dat is de volksaard, en
      daar maken o.a. de Hollanders flink misbruik van.

      Maar dat is bekend.

        • Dat dachten ze in Quebec ook. Alleen toen ze zelf aan het rekenen gingen bleken ze toch wat miljardjes CAN$ per jaar te kort te komen om dezelfde begroting te kunnen handhaven.
          Groningen ligt ook aan het infuus. Bij onafhankelijk zal iedereen wegvluchten alsof het Suriname in 1983 is

        • De veenkolonie-regio zou bij onafhankelijkheid gecompenseerd moeten worden voor het gas dat daar ontvreemd is.

        • Het gas zat niet onder de veengebieden van vroeger. Bodemschatten zijn van het Rijk en niet van de mensen die er boven wonen. Dat is de staat der Nederlanden. Gezien de hoge uitkeringenconsumptie daar is er al meer geld naar Groningen gegaan dan er aan gas uit de bodem gekomen is. Nu ook de schade er nog af moet kun je wel stellen dat het beter was geweest wanneer het nooit gevonden was geworden. Net zoiets als met de kolonies overzee. Zie maar eens wat er allemaal naar die micro-eilandjes gaat en wat er hier in Nederland aan een eiland van die omvang wordt gespendeerd.

        • Ik vind dat we dit soort mensen, die alle stadia van redelijkheid zijn gepasseerd, mogen stenigen. Ik zou graag meedoen trouwens, wat een treurig zakje verdriet zeg.

        • @FyraFlop34: Kijk nou een beetje uit, dat soort uitingen zijn strafbaar.

          Neemt niet weg dat ik wel nieuwsgierig ben naar wie je bedoelt (en nee,
          ik doe geen aangifte, ik kan wel tegen een paar verwensingen :).

        • @zeurkous het was niet tegen jou bedoeld, ik ben het juist eens met jouw stelling. Ik ergerde me aan 'Anoniem', die zich wat mij betreft schuldig maakte aan zowel discriminatie als smaad.

    • Waneer we willen dat iedereen in dit land dezelfde kansen heeft zullen we de bereikbaarheid van de ‘buitengewesten’ goed in de gaten moeten houden.
      Het is naar mijn weten nog niet onderzocht, maar het zou best wel eens zo kunnen zijn dat de bezuinigingen op het openbaar vervoer in de regio de aanzet zijn geweest tot het verdwijnen van werk en andere voorzieningen zoals onderwijs en zorg.
      Voor jongeren (jonge gezinnen), ouderen en mensen die krap bij kas zitten is goed OV best belangrijk.

  • Nu het aantal treinreizigers meer dan gehalveerd is lijkt het met niet onlogisch investeringen in de spoorinfra ook fors te verminderen. Ik neem aan dat er ook bij ProRail flink gesneden gaat worden.

    • Prorail heeft gisteren nog in de krant laten zetten dat het spoor volgens hen op de iets langere termijn alsnog vastloopt.

      https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/corona-of-niet-prorail-voorspelt-overvolle-treinen-en-sporen~bfe6ee2e/

      Dat klink niet alsof ze willen snijden in de spoorinfra. We hebben in een somber geval misschien 5 jaar last van COVID-19, maar spoorprojecten waarover nu wordt beslist zijn doorgaans toch niet binnen die 5 jaar klaar en het resultaat kan daarna nog tientallen jaren gebruikt worden.

      • Dat zou ik ook roepen als ik bijna volledig van belastinggeld afhankelijk was. De realiteit is echter dat de OV-sector de laatste maanden ongenadig door de mand is gevallen met zijn onzinnige beleid om zoveel reizigers weg te jagen.

        • De OV-sector had weinig andere keus. Hadden ze iedereen maar gewoon moeten verwelkomen tijdens de lockdown? Dan hadden we het nu gehad over de OV-sector die door de mand is gevallen omdat ze tijdens de lockdown iedereen bleven verwelkomen met een broeinest aan besmettingen tot gevolg. Het is nooit goed he.

          Maar goed. De overheid legde het op en de sector had weinig andere keis dan er in mee te gaan.

        • @FyraFlop34:

          Wat heeft dat er in hemelsnaam mee te maken?

          En ook hier weer: wie?

          (Ik pleit in ieder geval onschuldig, want ik ben anarchist...)

        • @zeurkous sorry sorry Ik moet beter opletten waar ik op beantwoorden klik, het ging weer om anoniem en ik was een beetje gefrustreerd nogmaals sorry

        • @FyraFlop34:

          Dat is niet jouw schuld, het commentaar kan hier maar 4 lagen diep zijn.

          Geen idee waarom.

          En gefrusteerd, wel, dat zijn op dit moment heel veel Grunnegers.
          Terecht.

      • Ik verwacht datlopende projecten van ProRail zoals bijv. Herfte, Groningen of Utrecht-Arnhem gewoon worden afgerond maar dat nieuwe projecten voor onbepaalde tijd in de ijskast zullen verdwijnen.

      • Klopt, want volgens het ministerie van infrastructuur is een snelweg een 'investering' die ons verder helpt. Natuurlijk gaat het niet om maatschappelijke baten, die bij een OV verbinding veel groter zijn dan bij een snelweg. In Nederland hebben we een soort eeuwig geloof in het uitbreiden van snelwegen. VVD heeft aangekondigd 21 miljard te willen investeren in ons snelwegen netwerk. En dat terwijl er al decennialang de wet van 'induced demand' wordt genegeerd: meer snelwegen => meer auto's. Klimaat doet er plots niet meer toe bij de VVD.

  • Of ze maken de keuze om de zuidelijke ringweg te schrappen, want verouderde mobiliteit, en juist wel te investeren in de mobiliteit van de toekomst: lopen, fiets en OV.

  • De spoorwegsector zit in een moeilijk parket nu het aantal reizigers is gehalveerd. Als je aankomt bij de politiek met de boodschap dat je naast miljardensubsidies voor de exploitatie ook nog eens miljarden nodig hebt voor uitbreidingen wordt je daar keihard uitgelachen. De sector zal nu eerst zelf eens daadkracht moeten gaan tonen om weer meer reizigers in de trein te krijgen in plaats van in de slachtofferrol te blijven zitten. En ik vrees dat dat vele jaren kan gaan duren.

    • Inderdaad. NS zou bijv. met een reisproduct komen toegesneden op mensen die nu een aantal dagen per week thuiswerken. Maar na maanden is er nog steeds niets, geen enkele sense of urgency.

    • Deze crisis heeft niet eeuwig invloed op onze mobiliteit. Grote infrastructurele projecten duren toch jaren om te bouwen, dus heeft het weinig zin om nu het investeringstempo te vertragen terwijl de groei de volgende jaren weer (flink) gaat toenemen.

  • Dit zijn dus al de eerste OV investeringen, die geslachtofferd worden door de reizigerskrimp t.g.v. Corona. Er zullen waarschijnlijk nog meer volgen. Dit investeringsgeld komt dan te goede voor asfalt doordat er meer met de auto en (e-)fiets gereden wordt.

  • Mocht de kostenoverschrijding van de zuidelijke rondweg gevolgen hebben door uit- en/of afstel voor de uitbouw van de Wunderline en aanleg Veendam - Stadskanaal dan is dat het zoveelste voorbeeld van hoe het niet moet. Laat de automobilisten maar opdraaien voor het tekort door verhoging van de provinciale opcenten in de drie noordelijke provincies.
    Als je automobilisten wil laten overstappen naar het ov moet je een goed alternatief bieden en dit komt de leefbaarheid ten goede en zorgt voor een flinke vermindering van de parkeerdruk in de stad Groningen.
    Een ander voorbeeld met een geheel andere achtergrond is het traject Nijmegen - Venlo - Roermond. De elektrificatie, snelheidsverhoging en geringe uitbreiding van de dubbelsporige gedeeltes had dit jaar gereed moeten zijn. Door bestuurlijk wanbeleid in met name de provincie Limburg is dit project uitgesteld tot 2024, terwijl de A73 voor het overgrote deel al 25 jaar gereed is. Lang leve de oppermachtige autolobby.

    • Tol heffen kan ook. Electronisch is dat goed te doen. In een jaartje of 10 is dan wel genoeg bij elkaar te harken. De Zeeuwen betalen ook zelf voor de Westerscheldetunnel en de Hoeksewaarders voor de Kiltunnel.

    • Ik weet niet waarom maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de Provincie Friesland niet gaat mee betalen aan een rondweg in Groningen.

    • Waarom moet Groningen opdraaien voor de budgetoverschrijdingen van de zuidelijke ringweg? De zuidelijke ringweg is een integraal onderdeel van de A7 vanaf Zaandam tot aan de Duitse grens en internationaal van de E10. Kortom het is Europese c.q. Nederlandse verkeersslagader. Laat Den Haag de extra kosten die gemoeid zijn met de problematiek van de zuidelijke ringweg in Groningen maar voor zijn rekening nemen. Het kan toch niet zo zijn dat dit kleine stukje weg Gronings belang is en de rest nationaal belang.

  • Alle argumenten voor en tegen de reactivering van Zuidbroek - Veendam passeren weer de revue. Na reactivering is de vervoersvraag veel groter gebleken dan in alle oorspronkelijke rapporten. Waarschijnlijk zal hetzelfde gebeuren met Veendam - Stadskanaal.

    Merk op dat het rondje veenkoloniën één van de laatst gesloten onrendabele lijnen (1950) was. Rondje veenkoloniën is Assen - Stadskanaal - Veendam - Groningen.

  • De provincie Groningen heeft spoorlijnen tussen Groningen - Nieuweschans/Veendam/Delfzijl/Roodeschool/Leeuwarden/Zwolle. Alleen het spoor tussen Groningen - Zwolle wordt redelijk veel bereden.

    En dan ook een spoorlijn naar Stadskanaal. Ben er ooit geweest met de bus op een zondag. Wat een drama. Het kan er gewoon niet uit. De bussen hebben al een lage bezettingsgraad. Hoe moet je dan een treinverbinding Groningen - Stadskanaal (-Emmen) rendabel maken? Pure luchtfietserij.

    Ze kunnen nog beter een aantal spoorlijnen opheffen. Moet alleen maar geld bij. Maar een verbeterde spoorlijn Bremen - Groningen zal wel prettig zijn.

    Maar als de Wunderlinie Bremen - Groningen een spoorlijn wordt waar alleen maar een regionale trein gaat rijden heeft de aanleg van de Lelylijn waarschijnlijk ook geen nut. Lelylijn is alleen rendabel als er zowel snelle treinen naar Randstad en Hamburg/Kopenhagen gaan rijden.

    • Tussen Groningen en Zuidbroek rijden de treinen ieder kwartier op de andere lijnen die je noemt ieder halfuur. Hoezo nauwelijks bereden. Als je geen halfuur diensten onvoldoende vindt zou je zelfs in de Randstad veel trajecten moeten sluiten

    • Gaan we dan spoorlijnen als Leiden-Utrecht, Alkmaar-Den Helder, Alkmaar-Haarlem, Almere-Utrecht, Dordrecht-Breda, etc. dan ook sluiten? Daar rijden immers ook maar twee treinen per uur.

      • Het is vast als retorische vraag bedoeld, maar op 3 van de 5 trajecten zou NS waarschijnlijk inderdaad het liefst de IC's opheffen (zolang er maar geen concurrent komt om het over te nemen). Van die spoorbogen voorbij Weesp hebben ze nooit het nut gezien, Alkmaar-Haarlem is een sterfhuisconstructie en de IC's Dordrecht - Breda rijden zolang de overheid ervoor bijbetaalt.

        • In feite snij je hier een fundamenteel probleem aan. Zijn de spoorwegen een nutsvoorziening of is het een commerciële activiteit.

          Als het een nutsvoorziening is, dan telt een dekkend netwerk. Je sluit de elektriciteit van een dorp ook niet af omdat het netwerk onrendabel is. Bij een nutsvoorziening telt het maatschappelijk nut. De verbinding Groningen - Veendam - Emmen - Enschede heeft zeker een groot lokaal maatschappelijk nut.

          Als het een commerciële activiteit is, dan telt winstgevendheid. Ca. 50% van het net is zeker niet winstgevend, dus sluiten maar. Het spitsvervoer vraagt om veel capaciteit en brengt weinig op, dus afschaffen. Als je zo nodig in de spits wil reizen, dan als haringen in een ton. Laten we ook naar Vlissingen het tweede spoor maar verwijderen, want dat is ook onrendabel. Dit kunnen we nog op meer plaatsen doen. Het internationale treinverkeer, ook volledig onrendabel, dus opheffen.

        • @Rudy,
          Voor mij hoort personen vervoeren op spoor door een nutsbedrijf geschieden, maar het moet wel nut hebben. Je moet ook kijken naar toegevoegde waarden. Wat betekent een spoorverbinding voor en plaats.

        • @Rudy
          Als je de 50% onrendabele spoorlijnen sluit, reizen er via die spoorlijnen dus geen reizigers meer af en aan naar de rendabele spoorlijnen. Daardoor wordt van de 50% spoorlijnen die overblijven een groot deel alsnog onrendabel. Dan kun je blijven sluiten.

      • Ik sprak een Arriva-machinist in Roodeschool. Hij had net drie reizigers afgeleverd. Dat was veel voor deze rit, vond hij

        • Een motorrijtuigje zou inderdaad beter op z'n plaats zijn. Voor dat
          deel, ten minste: het fysieke {,bijna-}einde van een lijn is zelden de
          voornaamste bestemming.

      • @Tim H.
        Alkmaar - Den Helder. Even wat cijfers van dagelijkse reizigers op stations langs de lijn:
        Alkmaar Noord 4792;
        Heerhugowaard 7461;
        Schagen 5325;
        Den Helder 4143.
        Tussen Woerden een Leiden Centraal:
        Bodegraven 3332;
        Alphen aan den Rijn 10.759;
        Leiden Lammenschans 4591.
        Arriva maakt deze cijfers niet bekend, maar de stations op hun lijntjes naar Nieuweschans, Roodeschool en Delfzijl zullen dat bij lange na niet halen.

        • @Bert Sitters

          > Arriva maakt deze cijfers niet bekend, maar de stations op hun lijntjes naar Nieuweschans, Roodeschool en Delfzijl zullen dat bij lange na niet halen.

          Ik denk dat de cijfers wel een heel erg kunnen meevallen. Zowel op Groningen - Roodeschool als Groningen - Delfzijl zitten de treinen bij vertrek uit Groningen goed vol. Er is veel spits en scholieren vervoer. 50 in- en uitstappers per trein in Winsum zijn geen zeldzaamheid maar eerder de norm overdag op een werkdag.

          Vooral de lijn naar Roodeschool heeft last van het "dode einde" effect. Na Uithuizen is de trein zo goed als leeg.

        • @Rudy,
          Mijn ervaringen zijn anders, maar wat zijn de cijfers? Laat Arriva daar eens mee komen.

        • Het zijn oude cijfer, maar de volgende stations hebben vergelijkbare aantallen in- en uitstappers

          Winsum, Zuidhorn, Winschoten

          Oldenzaal, Breukelen, Purmerend Overwhere, Nunspeet, Almere Oostvaarders, De Vink, Maassluis, Echt, Oisterwijk

          In Winsum rijden de ochtendspits rijden 3x per uur 3 SPURTS aan elkaar en nog is het veevervoer. Perron is een aantal jaren geleden verlengd.

          Helaas, recente cijfers ontbreken.

        • @Rudy,
          Dan zou het dus in de top drie van de stations op de Arriva-lijnen in de Ommelanden van Groningen gaan om een aantal tussen 2000 - 5000. Ik neem aan dat de meeste andere stationnetjes aan die lijnen daar dik onder zitten. Die spurt-stellen zijn natuurlijk niet lang. Ook niet met tussenbak.

    • Vaak overtreffen de reizigersaantallen de verwachtingen. Dit omdat niet alleen de huidige busreiziger, maar ook nieuwe ov-gebruikers deze verbinding zullen gebruiken. Een Stadler treintje is een stuk comfortabeler en sneller dan een bus. Vervoer werkt met latente vraag: eerst snelweg leggen, dan komen er meer auto's. OV is net zo. De vraag is dan: willen we meer auto's of willen we meer OV gebruikers?

      Uw betoog over opheffen is ronduit belachelijk.

      Er moet geld bij deze spoorlijnen omdat de provincie het vervoer regelt. Zij staat dus garant voor eventuele expitatietekorten

    • @Hanzeboog2012
      Wunderlinie is een soort spoordroom in Wonderland. Je zult vanaf Groningen een totaal nieuw spoor moeten aanleggen naar Oldenburg om echt snel te kunnen rijden: met spoortunnels onder de Eems.
      Terwijl met nu nog jaren bezig is met het Gebed zonder End de enkelsporige Friesenbrug.

      De Lelylijn naar Groningen gaat alleen voldoende reizigers trekken bij een trendbreukscenario met een een samenhangend pakket van pull en push-maatregelen om mensen vanuit de auto de trein in te krijgen, zoals rekeningrijden met gepeperde tarieven. Dat is echter vloeken in de vroem-vroem-kerk.
      Bij de Lelylijn moet ook een oplossing komen voor het spoorknelpunt Almere met die hele reeks stations en slechts twee sporen. Almere wil uitbreiden van 200.000 naar 375.000 inwoners, maar de metro lijkt ver weg. Onder het IJmeer is te duur. Betekent dus nog meer druk op het bestaande spoor.

      • Twee stations zijn viersporig. Passeren is daar wel mogelijk. Niettemin zou het wel beter zijn enkele stukken die nog ruim liggen subiet viersporig te maken. Dwz Poort-Muziekwijk-Centrum. Aan de Oostkant is het wat lastiger vanwege bruggen. Of in ieder geval het talud op te werpen zodat het maar in uitvoering is. Helaas is het praten over dit soort operaties makkelijker dan het budget bij elkaar krijgen.

      • NB Lelystad is ook viersporig en geschikt voor lange perrons. Bij Swifterband is er ook nog een inhaalspoor waar voorzien is dat goederentreinen zich kunnen opstellen.
        Ook een mooie plek voor een regiostation met veel parkeerruimte. Het beste zou men daar ook de Zuiderzeelijn aansluiten zodat er niet al te veel kunstwerken nodig zijn. Het is ook wat dichter bij Zwolle vanwaar men via de achterdeur ook naar het Noorden zal kunnen gaan. Het is ook wat dichter bij de Ketelbrug waar dan wellicht een tunnel zou moeten komen. De route kan dan langs de vaart zodat er niet te veel grond van de landerijen af hoeft. Dat is wel ver weg van het bouwdok voor tunneldelen. Maar zien of er voor 2045 iets ligt.

        • @mijnheer Molenaar.
          Swifterbant is veel te klein voor een "regiostation". De omgeving is nauwelijks bewoond.
          Stations in het weiland werken niet in Nederland. Kijk eens naar Kampen Zuid. De prognoses zijn bij lange na niet gehaald.
          Dan zijn er ook nog die ellendig Vechtbruggen bij Weeps (Weesp).
          De twee sporen op de Hollandse Brug gaan ook te krap worden als Almere fors gaat uitbreiden.

        • Kampen Zuid is inmiddels door het het bouwfront bereikt. Met regio bedoel ik dat men daar met de auto vanaf de A6 snel kan komen en dan makkelijk naar elders kan.
          NB Lelystad West zou ook wel goed kunnen als P+R station. Ook is het een mooie plek voor het het Airport verkeer. Een electrische bus kan daar vandaan zelf-rijdend de mensen transporteren.