De Eurostar gaat in Nederland bij de introductie alleen stoppen in Amsterdam en Rotterdam. Het plan was om de trein ook in Schiphol te laten stoppen, maar dat is nu van de baan. Dat zegt Eurostar directeur Nicolas Petrovic dinsdag.
In Rotterdam en Amsterdam komen er douane faciliteiten op het perron. In Rotterdam zal dat niet gebeuren op spoor 3/4, zoals eerder deze week naar buiten kwam, maar op spoor 1. Omdat spoor 1 niet bereikbaar is vanuit de HSL zal het perron verlengd worden over het spoor heen, zodat spoor 2 een perron krijgt. Dat is nu nog een doorgaand spoor zonder perron.
Vertraging
De bedoeling is dat de douanefaciliteiten op tijd af zijn. “Dat is echt het doel” zegt NS International directeur Marjon Kaper. Mocht dat desondanks toch niet lukken, dan zal dat geen reden zijn om de trein naar Londen uit te stellen. “Als de treinen er zijn gaan we rijden” legt ze uit. In dat geval zullen reizigers mogelijk in Brussel tijdelijk de trein moeten verlaten om alsnog in te checken. “Maar we gaan er op dit moment niet vanuit dat dit nodig zal zijn” benadrukt de directeur.
Schiphol
De stop op Schiphol is geschrapt omdat daar geen douanefaciliteiten op het perron mogelijk zijn. Aanvankelijk was het plan om de helft van de trein af te sluiten, zodat reizigers in Schiphol in de voorste acht rijtuigen konden instappen. Vervolgens zouden die reizigers dan weer in Brussel de trein uit moeten om alsnog de douane te passeren. “Het is een best logische keuze dat Schiphol nu volledig als stopstation is geschrapt” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Het is veel aantrekkelijker om met de reguliere trein naar Amsterdam of Rotterdam te reizen, zodat je vervolgens in één keer kan blijven zitten”.
Brussel
De reistijd van Amsterdam naar Londen zal 4 uur en 9 minuten bedragen doordat de trein in Brussel een klein half uur zal stoppen. “We hopen dat die stop in de toekomst korter kan, maar er is bij de start hebben wij gekozen voor een robuuste dienstregeling. Als alles goed gaat kunnen we kijken of dat in de toekomst aanzienlijk korter kan” zegt Kaper. Van Londen naar Amsterdam zal de reis een kwartier korter duren, omdat de trein dan veel korter zal stoppen te Brussel.
Tickets
Hoe duur een treinkaartje Amsterdam – Londen minimaal gaat kosten is nog niet duidelijk. Op dit moment reizen veel mensen met de Benelux naar Brussel om vervolgens op de Eurostar over te stappen. Dan zijn er treinkaartjes beschikbaar vanaf 59 euro. Of dat ook de toekomstige vanaf-prijs zal zijn wilde zowel NS als Eurostar dinsdag nog niet verklappen.
Eerste trein
Ook willen zowel Eurostar als NS nog niet precies verklappen wanneer de eerste trein gaat rijden. Wel is duidelijk dat het streven is dat de eerste trein voor kerst gaat rijden. Het lijkt aannemelijk dat de eerste trein per dienstregeling 2018 gaat rijden. Op 10 december 2017 gaat die dienstregeling in.
Let op: je aanmelding is pas definitief na het aanklikken van de bevestiginglik die je per e-mail krijgt.
[wysija_form id=”5″]
This post was last modified on 24 mei 2017 18:40
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…