fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Eurostar krijgt douanefaciliteiten in Nederland

Op station Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zullen douanefaciliteiten komen voor de Eurostar. Daardoor is het definitief zeker dat reizigers uit betreffende steden niet in Brussel de trein hoeven te verlaten om in te moeten checken. Dat meldt OV-Magazine op basis van artist impressions die ingenieursbureau Nelissen heeft gemaakt.

Het is de bedoeling dat de Eurostar Amsterdam – Londen in december gaat rijden. Vanwege veiligheidseisen moeten reizigers naar het Verenigd Koninkrijk inchecken om met de trein mee te kunnen. Aanvankelijk was het plan dat Nederlandse reizigers de trein in Brussel de rechtstreekse trein zouden gaan verlaten om alsnog in te gaan checken. Later gaf Eurostar al aan dat er werd gezocht naar een betere oplossing, maar werd nog niet duidelijk op welke manier.

De douane- en incheckfaciliteiten komen in Amsterdam op spoor 15b en in Rotterdam op spoor 4. In Amsterdam zal het gaan om een tijdelijk gebouw voor een periode van maximaal 10 jaar, dit in verband met de voorgenomen wijziging van de sporen en perrons.  Op Schiphol gaat de trein ook stoppen, maar daar komen geen douanefaciliteiten. Die reizigers moeten wel alsnog in Brussel de trein verlaten.

In Amsterdam worden de meeste instappers verwacht. Het gebouw in Amsterdam wordt ruim 600 vierkante meter (10,5 bij 60 meter) groot; dat in Rotterdam ongeveer 400 vierkante meter. In de gebouwen kunnen reizigers straks vanaf 75 minuten voor vertrek inchecken en worden de tickets, identiteitsbewijzen, bagage en reizigers gecheckt. Reizigers wachten vervolgens in het gebouw, omdat het perron tot 30 minuten voor vertrek nog gebruikt kan worden door NS-treinen.

Nadat de laatste NS-trein is vertrokken wordt de normale toegang tot het perron gesloten met hekken. De incheckbalie sluit 12,5 minuut voor vertrek, zo staat in het veiligheidsplan opgesteld door Arcadis. Zo’n 8 minuten voor vertrek mogen de Eurostar-reizigers de speciale wachtruimte verlaten en het perron op gaan. Het is volgens het veiligheidsplan dan de bedoeling dat de trein 6 minuten voor vertrek aankomt.

De Eurostar bestaat uit maar liefst 16 rijtuigen. Om alles goed te laten verlopen worden de eerste acht rijtuigen afgesloten van de laatste acht. In Amsterdam en Rotterdam stappen reizigers alleen in de laatste acht rijtuigen in. De voorste acht rijtuigen zijn bedoeld voor reizigers die in Schiphol instappen, en dus in Brussel weer de trein moeten verlaten. Ook andere reizigers die instappen, zullen in dat gedeelte komen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
26 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martijn
7 jaren geleden

“Op Schiphol gaat de trein ook stoppen, maar daar komen geen douane faciliteiten. Die reizigers moeten wel alsnog in Brussel de trein verlaten.” – Dat lijkt mij douane- en veiligheidstechnisch nog wel een interessante situatie. Een deel moet er uit, een deel mag zitten. En dat moet natuurlijk gecontroleerd worden, dus tijdverlies.

Martijn
7 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn

Ik moet leren lezen… met name het laatste paragraafje.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn

Inmiddels blijkt de stop op Schiphol toch geschrapt.

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn

Hihi, zoals je aangeeft staat het inderdaad in de laatste paragraaf verder uitgelegd :-).

Mark
7 jaren geleden

Creëer je niet veel mogelijkheden voor terroristen (explosieven in afvalbak o.i.d.), wanneer een perron contant switcht tussen veiligheidszone en normaal toegankelijk gebied?

Dries Molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Mark

Er zullen geen afvalbakken zijn. Het zal er wel op uitdraaien dat het een permanent HSL perron zal zijn. Het gaat niet zoveer om de veiligheid maar eerder om de verstekelingen waar de Britten zo’n hekel aan hebben (terwijl het land vol zit met volk uit vele landen). Het zou nog een hele toer zijn om van Amsterdam tot Folkestone onder aan zo’n trein te hangen. Of er op te liggen. Alles bij 200-300km/h
Het beste zou men een speciaal Eurostar perron maken, ergens buitenaf. Voor die twee treinen per dag kun je al die toestanden niet hebben op een druk station.

Dries Molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

NB En daarbij te bedenken dat de wereld gebukt gaat onder hordes Britten die landen en continenten gekoloniseerd hebben en uitwonen. Of denk aan de brallende Britse zuiphordes die ieder weekend op de Europese steden worden los gelaten. Een gunstig effect van de Brexit zal zijn dat de zuipers niet zo makkelijk meer kunnen reizen en waarschijnlijk het geld ook niet meer zullen hebben. Ook een vraag is of er na de Brexit nog zoveel verkeer door de Chunnel zal zijn.

Dries Molenaar
7 jaren geleden

Kansloos, veel te ingewikkeld.
En moet de trein in Brussel wachten op de mensen die er uit moeten en weer terug komen? Dat duurt zo een half uur of waarschijnlijk meer en dan is de winst van al het gedoe wel weg.
Stopt de trein ook nog in Antwerpen?

Het beste zou zijn om in Nederland maar één startplaats te hebben. Rotterdam. Uit Nederland komt men dan eerst maar naar Rotterdam. Anders zou je juist Schiphol moeten overwegen maar daar kan men zo’n perron niet zo lang missen. Dan er op WTC een HSL gedeelte moeten komen waar vertrokken kan worden.

Overigens:
die in Rotterdam ongeveer 400 vierkante meter
moet zijn
dat in Rotterdam.

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Stop in Brussel wordt inderdaad op de heenweg ongeveer 30 minuten. Een rechtstreekse verbinding wordt door veel reizigers denk ik wel beter beoordeeld. In Antwerpen stopt de trein alleen op de terugweg. Wat mij betreft had ie ook in Rotterdam mogen starten. Ik denk dat daar alleen geen ruimte is om die trein te laten keren. In Amsterdam gaat ie naar de Watergraafsmeer, de meeste in- en uitstappers worden in Amsterdam verwacht.

Bert Sitters
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Overstap in Rotterdam maakt de Eurostar vanuit Amsterdam onaantrekkelijk. Men wil direct city to city, ander gaat men wel vliegen

dries molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

City-to-city??? Heeft u een idee waar de vliegvelden liggen. Moddergat en modderveld.
Gezien dat men een uur naar het vliegveld moet reizen en drie van te voren aanwezig moet zijn zal een ritje Rotterdam en daar aan boord van de Eurostar gaan geen probleem zijn. Er zijn buiten Amsterdam veel meer mensen dan er binnen.

Max
7 jaren geleden

Fijn dat er een controle in Amsterdam en Rotterdam plaats kan vinden, maar de stop op Schiphol brengt alleen maar ellende met zich mee, voor alle deuren moet er dan iemand staan om te kijken of iemand niet per ongeluk achter de deuren open doet, als dit het geval is kan de hele trein als nog in Brussel door de controle. Zolang er op Schiphol het douane zone gemaakt kan worden dan kunnen die reizigers beter met een andere trein naar Rotterdam reizen om daar in te stappen

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  Max

De stop op Schiphol blijkt alsnog geschrapt.

Dominic
7 jaren geleden

Nou, dit klinkt allerminst als een aantrekkelijke en snelle optie om naar Londen te reizen. Starten in Rotterdam met alle benodigde douanefaciliteiten ook daar aanwezig (dat spoor 1a/b door niet voor gebruikt gaat worden vind ik wel verrassend) had de reistijd met in ieder geval 30 minuten verkort en was denk ik de beste optie geweest. Vanuit Amsterdam is er immers 4 x per uur een ICD verbinding naar Rotterdam. Ben benieuwd of dit een succes wordt; alleen als het echt een stuk voordeliger zou zijn dan het vliegtuig zou ik het overwegen. Ben ook benieuwd naar de punctualiteit; ik verwacht Thalys punctualiteit (lees: zeer slechte punctualiteit) maar hopelijk wordt het Shinkansen punctualiteit uiteraard :p

dries molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Ik woon langs het HSL spoor en op de Thalystreinen kun je de klok gelijk zetten. Dat uw treintje nou net vertraging had is wel sneu maar wil niet zeggen dat het geheel fout. Is heb ook een keer een uur op Gare du Nord moeten wachten vanwege een springert bij Bruxelles maar ik hang daar de hele waardering niet aan op. Thalys is veruit te prefereren boven vliegen, bus en auto.

Dominic
7 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Haha, de klok erop gelijk zetten dat de Thalys niet op tijd is bedoelt u :p. Het is niet voor niks dat Thalys zichzelf tot 15 minuten vertraging “op tijd” beschouwd en je pas vanaf 60 minuten vertraging een klein beetje geld terug krijgt. Springers e.d. kunnen ze uiteraard weinig aan doen maar alle vertragingen die ik zelf heb gehad en die ik op de reisinfo borden heb gezien (en ik reis zeer veel met de trein) komen zeker niet door zelfdodingen etc. Hoe dan ook, laten we hopen dat uw Thalys ervaringen werkelijkheid worden voor de Eurostar straks!

dries molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Kom bij ons in de keuken zitten, breng een notitieblok mee en schrijf de passeertijden op. U zult zien dat de variatie maar 1-2 minuten is.
U krijgt koffie, één of twee keer.

F.F.W. Beijerling
7 jaren geleden

Het zijn niet slechts douane faciliteiten. Er wordt immers ook aan paspoortcontrole en bagagescanning gedaan …

P.A Goossens
7 jaren geleden

Waarom niet Rotterdam spoor 1a/b opheffen (perron verbreden tot aan spoor 2) en dat nieuwe spoor 2 gebruiken? Veel makkelijker en langer af te sluiten en te beveiligen en de Regus lounge (voorheen NS Busisness Lounge) is er al. Die kan je mooi integreren. Zeker nu er geen treinen meer naar Hoek van Holland gaan is spoor 1a/b niet meer echt nodig.
Gezien de wissels is het niet mogelijk om voor de Eurostar spoor 1a te gebruiken, vandaar de verbreding van het perron, spoor 2 is dan wel over de volle lengte bruikbaar.
En dan de Eurostar op Schiphol NIET laten stoppen. Reizigers voor Eurostar die vanaf Schiphol willen vertrekken, kunnen dan met ICDirect of reguliere trein naar Amsterdam of Rotterdam en dan de Eurostar.
Scheelt ook weer het fysiek sluiten van de voorste 8 tov de achterste 8 rijtuigen. En scheelt bovendien de extra handelingen in Brussel.

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  P.A Goossens

Het gaat precies zo gebeuren als je voorstelt, bleek vandaag tijdens een persconferentie van Eurostar.

dries molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Hildebrand

Daar zal Goossens het ook wel hebben opgedaan 🙂 Of hij werkt bij NS.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Reactie kwam in elk geval net voordat wij ons artikel over schrappen van de stop op Schiphol hadden gepubliceerd. 🙂

Bert Sitters
7 jaren geleden

De Schiphol-opstappers moeten sowieso in Brussel uit de trein voor grensformaliteiten.
Kunnen ze dus ook met de Thalys naar Brussel-Zuid. Na deze controle kunnen ze dan instappen in het eerste deel van de Eurostar, dat niet naar Amsterdam hoeft en dus in Brussel-Zuid gereed kan staan. Het deel van Amsterdam koppelt dan in Brussel aan het eerste deel. Net als bij de Thalys. De Eurostar kan dan na een paar minuten na aankomst vanaf Brussel vertrekken. Dit is een stuk aantrekkelijker voor opstappers in Amsterdam en Rotterdam

dries molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Koffers scannen is niet echt een formaliteit.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zo wordt dat wel vaker genoemd. Het is een controle die erbij hoort. Misschien niet helemaal de juiste bewoording, maar het is duidelijk wat er bedoeld wordt.

F.F.W. Beijerling
7 jaren geleden

“Formaliteit”: Handeling die moet gebeuren volgens bepaalde regels.