Home

Eurostar wil in 2020 vier rechtstreekse treinen naar Londen

Eurostar is tevreden met de rechtstreekse trein Londen – Amsterdam. Sinds april hebben 130.000 extra reizigers voor de trein gekozen. Vanaf juni 2019 wil Eurostar een derde snelle trein tussen Londen en Nederland inzetten. Vanaf december 2019 is het de bedoeling dat reizigers ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kunnen.

Verdrag

Nu moeten reizigers vanuit Nederland nog in Brussel overstappen. Dat is nodig omdat Nederland en het Verenigd Koninkrijk nog geen verdrag hebben om de benodigde paspoort- en veiligheidscontroles in Nederland uit te voeren. Dat verdrag komt er uiterlijk per december 2019. Kamerleden dringen erop aan dat dit verdrag er eerder komt, maar Staatssecretaris Van Veldhoven heeft eerder aangegeven dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken.

Vierde en vijfde trein

Eurostar heeft de ambitie het treinaanbod verder uit te breiden zodra de trein ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kan rijden. “Zodra de grenscontroles die een rechtstreekse reis van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk mogelijk maken, er zijn, willen we het aantal treinen elke dag verdubbelen tot vier met ambities voor vijf diensten per dag”, zegt Eurostar-persvoorlichter Stefanie van Mierlo. 

Extra rit vanaf juni

Vooruitlopend op de vierde trein komt er in juni op maandag t/m vrijdag al een derde trein bij. Om 7:16, 11:04 en 17:16 kunnen treinreizigers vanaf aankomende zomer rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Daarmee wordt de eerste trein vervroegd en komt er een tweede trein bij in de ochtend. Op zaterdag en zondag komt er geen extra rit bij. De reistijd wordt overigens 15 tot 27 minuten langer dan nu het geval is. “Dat komt door een kleine verandering in het treinpad, dat wordt bepaald door de infrastructuuraanbieders op de route”, legt Van Mierlo uit.

130.000 reizigers

Volgens Eurostar hebben sinds de start in april 130.000 extra reizigers voor de trein gekozen. Allemaal passagiers die volgens Eurostar een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig. Dat heeft ruim 7.000 ton CO2-uitstoot gescheeld. Ook in het verleden kozen reizigers, ondanks het ontbreken van een rechtstreekse trein, soms al voor de Eurostar. Hoeveel reizigers het bedrijf totaal naar Nederland heeft vervoerd wil het bedrijf niet bekend maken.

This post was last modified on 25 oktober 2018 11:09

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug