Home

Eurostar wil in 2020 vier rechtstreekse treinen naar Londen

Eurostar is tevreden met de rechtstreekse trein Londen – Amsterdam. Sinds april hebben 130.000 extra reizigers voor de trein gekozen. Vanaf juni 2019 wil Eurostar een derde snelle trein tussen Londen en Nederland inzetten. Vanaf december 2019 is het de bedoeling dat reizigers ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kunnen.

Verdrag

Nu moeten reizigers vanuit Nederland nog in Brussel overstappen. Dat is nodig omdat Nederland en het Verenigd Koninkrijk nog geen verdrag hebben om de benodigde paspoort- en veiligheidscontroles in Nederland uit te voeren. Dat verdrag komt er uiterlijk per december 2019. Kamerleden dringen erop aan dat dit verdrag er eerder komt, maar Staatssecretaris Van Veldhoven heeft eerder aangegeven dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken.

Vierde en vijfde trein

Eurostar heeft de ambitie het treinaanbod verder uit te breiden zodra de trein ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kan rijden. “Zodra de grenscontroles die een rechtstreekse reis van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk mogelijk maken, er zijn, willen we het aantal treinen elke dag verdubbelen tot vier met ambities voor vijf diensten per dag”, zegt Eurostar-persvoorlichter Stefanie van Mierlo. 

Extra rit vanaf juni

Vooruitlopend op de vierde trein komt er in juni op maandag t/m vrijdag al een derde trein bij. Om 7:16, 11:04 en 17:16 kunnen treinreizigers vanaf aankomende zomer rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Daarmee wordt de eerste trein vervroegd en komt er een tweede trein bij in de ochtend. Op zaterdag en zondag komt er geen extra rit bij. De reistijd wordt overigens 15 tot 27 minuten langer dan nu het geval is. “Dat komt door een kleine verandering in het treinpad, dat wordt bepaald door de infrastructuuraanbieders op de route”, legt Van Mierlo uit.

130.000 reizigers

Volgens Eurostar hebben sinds de start in april 130.000 extra reizigers voor de trein gekozen. Allemaal passagiers die volgens Eurostar een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig. Dat heeft ruim 7.000 ton CO2-uitstoot gescheeld. Ook in het verleden kozen reizigers, ondanks het ontbreken van een rechtstreekse trein, soms al voor de Eurostar. Hoeveel reizigers het bedrijf totaal naar Nederland heeft vervoerd wil het bedrijf niet bekend maken.

This post was last modified on 25 oktober 2018 11:09

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

1 dag terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

2 dagen terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

2 dagen terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

3 dagen terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

3 dagen terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

3 dagen terug