Extra treinen naar Zandvoort worden volop gebruikt

De stroom racefans die met de trein naar Zandvoort gaan, is vrijdagochtend zonder problemen op gang gekomen. Volgens de NS kleuren de racefans sinds vrijdagochtend vroeg de stations oranje.

Gedoseerd

“De racefans zijn goed gemutst. Ze hebben er zin in”, aldus een NS-woordvoerder. Het spoorbedrijf liet vrijdagochtend al weten dat de dienstregeling goed op gang was gekomen. Sinds 07.30 uur rijden twaalf treinen per uur van Amsterdam Centraal naar Zandvoort en terug. Volgens de NS-woordvoerder is het “te doen, maar tegelijk ook druk”.

NS laat fans gedoseerd toe tot de treinen. Per keer gaat het op station Amsterdam Centraal om zo’n achthonderd mensen. Daardoor blijft er ook ruimte voor mensen die op stations tussen Amsterdam en Zandvoort opstappen.

Extra reistijd

Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met grote drukte in de treinen en op de stations. Dit kan leiden tot een langere reis- of wachttijd bij overstappen op de trein naar Zandvoort. “We gaan uit van gemiddeld een halfuur”, aldus de NS. Volgens de NS-woordvoerder begint het rond 09.30 uur op Amsterdam Centraal wel druk te worden.

“We zien een gestage stroom oranje en blauwe fans.” Omdat er elke vijf minuten achthonderd fans meekunnen, zit er volgens de zegsman wel een “behoorlijke” doorloop in. “En het liep vanaf vroeg al door.”

23.000 reizigers verwacht

Door de forse uitbreiding van de NS-dienstregeling vanwege de Grand Prix in Zandvoort, die vrijdag begint met vrije trainingen, kunnen per uur 10.000 treinreizigers naar de Noord-Hollandse badplaats worden gebracht. Op andere plekken kunnen er juist minder treinen rijden. NS verwacht gemiddeld 23.000 mensen per dag naar Zandvoort te brengen, en ongeveer een even groot aantal later op de dag ook weer terug. Vanaf het station is het zo’n tien tot vijftien minuten lopen naar het circuit.

Behalve mensen die een kaartje hebben weten te bemachtigen, komen er mogelijk ook mensen naar Zandvoort om de sfeer te proeven. De NS roept hen op om begin van de middag te reizen, om te voorkomen dat het te druk wordt in de trein.

(c) ANP

This post was last modified on 5 september 2021 23:37

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug