Extra treinen naar Zandvoort worden volop gebruikt
03 sep 2021 10:02
De stroom racefans die met de trein naar Zandvoort gaan, is vrijdagochtend zonder problemen op gang gekomen. Volgens de NS kleuren de racefans sinds vrijdagochtend vroeg de stations oranje.
Gedoseerd
“De racefans zijn goed gemutst. Ze hebben er zin in”, aldus een NS-woordvoerder. Het spoorbedrijf liet vrijdagochtend al weten dat de dienstregeling goed op gang was gekomen. Sinds 07.30 uur rijden twaalf treinen per uur van Amsterdam Centraal naar Zandvoort en terug. Volgens de NS-woordvoerder is het “te doen, maar tegelijk ook druk”.
NS laat fans gedoseerd toe tot de treinen. Per keer gaat het op station Amsterdam Centraal om zo’n achthonderd mensen. Daardoor blijft er ook ruimte voor mensen die op stations tussen Amsterdam en Zandvoort opstappen.
De NS heeft de dienstregeling naar het station van Zandvoort stevig uitgebreid met 12 treinen per uur.
— ✨Raounak Khaddari (@Raounakk) September 3, 2021
Bezoekers worden geteld alvorens ze richting de trein mogen lopen. pic.twitter.com/rKDWNgxqMN
Extra reistijd
Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met grote drukte in de treinen en op de stations. Dit kan leiden tot een langere reis- of wachttijd bij overstappen op de trein naar Zandvoort. “We gaan uit van gemiddeld een halfuur”, aldus de NS. Volgens de NS-woordvoerder begint het rond 09.30 uur op Amsterdam Centraal wel druk te worden.
“We zien een gestage stroom oranje en blauwe fans.” Omdat er elke vijf minuten achthonderd fans meekunnen, zit er volgens de zegsman wel een “behoorlijke” doorloop in. “En het liep vanaf vroeg al door.”
Busy morning at Amsterdam Centraal #F1 #DutchGP pic.twitter.com/QNhN5rLZUe
— Bec Clancy (@becclancy) September 3, 2021
23.000 reizigers verwacht
Door de forse uitbreiding van de NS-dienstregeling vanwege de Grand Prix in Zandvoort, die vrijdag begint met vrije trainingen, kunnen per uur 10.000 treinreizigers naar de Noord-Hollandse badplaats worden gebracht. Op andere plekken kunnen er juist minder treinen rijden. NS verwacht gemiddeld 23.000 mensen per dag naar Zandvoort te brengen, en ongeveer een even groot aantal later op de dag ook weer terug. Vanaf het station is het zo’n tien tot vijftien minuten lopen naar het circuit.
Behalve mensen die een kaartje hebben weten te bemachtigen, komen er mogelijk ook mensen naar Zandvoort om de sfeer te proeven. De NS roept hen op om begin van de middag te reizen, om te voorkomen dat het te druk wordt in de trein.
(c) ANP
Er kunnen 10.000 mensen per uur mee maar NS verwacht slechts 23.000 mensen per dag. Als je rekent van 8 tot 18 uur dan is er in totaal capaciteit voor 100.000 mensen, dan kom je op een gemiddelde bezetting van 23%. Hoezo erg druk?
Omdat de mensen niet netjes gespreid komen, dus momenten met grote drukte, en momenten rustiger. In de ochtend zullen de treinen van Zandvoort richting Haarlem denk ik uitgestorven zijn. En natuurlijk moet je als NS ook voorbereid zijn op meer, omdat niemand precies weet hoeveel mensen de trein zullen nemen.
Je moet naast de F1-bezoekers natuurlijk ook de normale reizigers meerekenen want die moeten ook met die treinen mee. Maar de hele dag een 5 minutendienst met treinen op maximale lengte lijkt voor 23.000 extra F1-bezoekers inderdaad enorme overkill.
Maar als NS de drukte niet weg kreeg, hadden we daar ook wat van gevonden. Gezien er nu wachttijden zijn op de piekmomenten, lijkt mij het niet per definitie een slechte keus van NS. Of beter: een hele begrijpelijke keuze.
Het probleem is dat in- en uitloop niet 100 % vaststaan. Het weer heeft invloed en gebeurtenissen tijdens het evenement hebben invloed. Als een deel van het publiek eerder vertrekt of als de boel uitloopt dan wil je niet zonder capaciteit komen te zitten omdat je werkelijkheid afwijkt van de planning. Liever de hele dag royale capaciteit dan dat er op een moment drukte ontstaat.
Ja, gek hè? Of zou het misschien zo kunnen zijn dat er pieken ontstaan doordat toeschouwers allemaal op tijd voor de trainingen (vandaag) aanwezig willen zijn en daarna allemaal tegelijk weer naar huis willen? Misschien dat je je kunt voorstellen dat er weinig racefans om 15:00 nog vanaf Amsterdam richting Zandvoort willen.
Als de drukte alleen twee of drie uurtjes in de ochtend richting Zandvoort is en in de namiddag twee of drie uurtjes terug is het natuurlijk dwaasheid om de hele dag om de vijf minuten te rijden. Dan kun je wel iets gerichter aanpakken.
Heb je wel aan zondag gedacht? Waarschijnlijk gaan dan de meeste treinreizigers naar Zandvoort.
En als de GP Zandvoort zal de piek zijn. GP die al vanaf vrijdag zijn gaan dan extra ook terug.
Correctie: Als GP Zandvoort afgelopen zal zijn zal er een piek met treinreizigers zijn.
Treinen die heen reizen, moeten ook terug. Dus je hebt dus sowieso al zes uur een hoge frequentie rijden. Ik snap wel dat ze dan de paar uurtjes er tussen ook een hoge frequentie houden
Is gewoon een kwestie van logistiek.
Er gaan 12 treinen per uur met ong. 800 passagiers in de loop van de dag van Amsterdam naar Zandvoort. Op dat moment gaan die idd vrij leeg weer terug van Zandvoort naar Amsterdam om nieuwe passagiers op te halen van Amsterdam naar Zandvoort.
In de loop van de middag en de avond geldt het omgekeerde. Dan zullen idd minder passagiers van Amsterdam naar Zandvoort gaan, en die treinen halen dan in Zandvoort weer passagiers op naar Amsterdam.
Ik heb gehoord dat er vandaag al 70.000 mensen op de tribune zitten. Gezien Zandvoort enkel met het OV erg goed te bereiken is vind ik de 23.000 erg krap ingeschat. Er zullen ook een aantal gisteren al aangekomen zijn, maar toch denk ik dat het wel ietsje meer dan die 23.000 zal zijn.
23.000 betekent slechts 30%, dat is geen beste prestatie van NS als je bedenkt dat Zandvoort hermetisch is afgesloten. Ik had eerder 50.000 tot 60.000 verwacht.
Dat klopt. Zeker 27.000 t/m 12:30 uur.
Er worden 800 reizigers per keer toegelaten voor een dubbele SLT-6 set welke in totaal een capaciteit heeft van 644. Opvallend hoe dat geen juridische problemen in Corona-tijd opleverd, of zie ik iets over het hoofd?
Omdat er sinds vorig jaar geen anderhalvemeter maatregel in het OV geldt, maar wel mondkapjesplicht.
Volgens wikipedia heeft een enkele SLT-6 met toilet 330 zitplaatsen + 348 staanplaatsen. Er wordt gereden met dubbele stellen, waarmee je volgens mij komt op een capaciteit van 660 zitplaatsen + 696 staanplaatsen per rit.
De anderhalve meter geldt niet in het OV, omdat die daar in de praktijk immers ook niet altijd kan worden aangehouden. Desondanks zou ik er persoonlijk liever niet in zitten hoor, met 800 anderen…
U ziet over het hoofd dat in de trein alle zit- en staanplaatsen gebruikt mogen worden.
Ik begrijp de punten van u allemaal. Juridisch klopt het inderdaad dan.
Mooi geregeld zo te zien. De opkomst is al ruim boven verwachting.
Het wordt ook nog mooi weer.
Het lijkt dat over alles goed ia nagedacht. Nu nog een beter scenario voor:”NS heeft bussen ingezet.”
Wie maakt daarvoor een goed draaiboek.
Ik vermoed dat ProRail aandelen heeft in touringcar bedrijven en daarom zoveel werkzaamheden plant.
dat draaiboek is er al en buspartners zijn er ook. Het blijft altijd een ergernis opwekkende oplossing. Maar toch beter dan niets en ga er maar vanuit dat in vele landen er helemaal niets zal zijn.
Ik had het over een “goed draaiboek”. Met het huidige gaat het vaak volkomen mis.
dat ligt niet aan het draaiboek.
Waar dan aan?
de moeilijke situatie en de benodigde tijd om de boel aan de gang te brengen. Ook onbegrip is een probleem, er zijn mensen die verwachten dat wanneer je op een groot druk station een servicemedewerker inzet dat dit dan ook op stationnetjes zonder reizigers zou moeten. Geen idee dan de kosten hebbend.
@meneer Molenaar. Werkzaamheden zijn vaak lang van te voren bekend. Dan kun je toch uitzoeken hoeveel reizigers je in en uit de bussen moet zien te krijgen, zorgen dat de benodigde bussen er ook zijn als ze nodig zijn met chauffeurs die de weg weten en weten wat van hen wordt verwacht.
Dat regel je in een goed draaiboek.
In de regel staat wel de looproute naar de bussen goed aangegeven, maar gaat het fout bij de bussen.
Het regelen van treinreizigers van/naar Amsterdam Centraal – Zandvoort aan Zee is een enorme operatie:
https://youtu.be/bYdEVpANV8U
Als dat kan, dan moet het bij “NS heeft bussen ingezet” toch ook lukken.
Het goede of slechte weer, zou dat mede bepalend zijn voor de toeloop aan Zandvoort en F 1 belangstellenden ? Nu schijnt het het komend weekend beter weer te worden dan afgelopen weekend in België, dus de drukte kan alsnog hoger uitvallen dan op een vrijdag en dan kan je beter teveel treinen inzetten dan te weinig. Anticiperen is wat NS gelukkig doet, want als echte haringen in een metalen bak reizen is beslist géén pretje ervoer ik in 2020 nog. De meeste F 1 liefhebbers zijn goed gemutst dat kan men van een andere tak van sport niet altijd zeggen, veel (race) plezier!
Daarom mogen oo Amsterdam steeds 800 reiziger het afgesloten deel van het perron op.is de trein weg, dan volgt de volgende groep voor de trein na 5 minuten.
jaja, dat zeggen ze van usa football, uk rugby enz ook. Totdat ergens een relletje ontstaat en het halve stadion wordt afgebroken
Ik vernam dat in de treinen de noodremmen zijn uitgeschakeld om oponthoud te voorkomen. Hierdoor wil een deel van het personeel niet meerwerken aan de ritten. Hildebrand, wil jij eens navragen bij NS hoe dit zit?
Die reizen dan ook niet met TGV enz?
Is de noodrem niet een mechanisch/luchtdruk ding wat altijd aan is?
Het is net koninginnedag van vroeger toen mensen ook massaal aan de rem trokken en heel Amsterdam ontwricht raakte met veel gevaarlijke toestanden. Met dit soort publiek zou het helemaal niet zo gek zijn om inderdaad zonder noodrem te rijden. Later in de dag heb je ook veel dronken volk van minder allooi en dan is lollig doen ook niet ver weg. De pleuris breekt dan snel uit in andere treinen op zo’n drukke lijn.