Fietskaartje trein in 2 jaar tijd 20% duurder

Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein tijdens de daluren blijft stijgen. NS zegt daardoor in de zomermaanden extra kosten te moeten maken. Om die kosten te kunnen dekken wil het spoorbedrijf het fietskaartje opnieuw duurder maken.

20% duurder

Dat meldt OV-Magazine op basis van een brief die NS aan de consumentenorganisaties heeft verstuurd. In 2018 kostte het fietskaartje nog 6,20 euro, dit jaar werd de prijs al verhoogd naar 6,90 euro. Vanaf 2020 gaat het fietskaartje 7,50 euro kosten. Dat komt neer op een prijsverhoging van 20 procent in 2 jaar.

Langere treinen

Reizigersorganisaties hebben bij NS aangedrongen de prijsverhoging niet door te voeren, maar NS geeft daar geen gehoor aan. Met name richting de Waddeneilanden nemen veel treinreizigers in de zomer hun fiets mee. Om alle fietsen te kunnen vervoeren moet NS langere treinen inzetten. “Deze verlengingen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen”, schrijft het spoorbedrijf in de de brief. Toch is de keuze opmerkelijk: vorig jaar (of eigenlijk 1 januari 2019) werd het fietskaart ook al fors duurder en werd dezelfde reden gebruikt.

Oplossingen

NS zegt naar verschillende oplossingen gekeken te hebben. “Zoals het aanpassen van de inrichting van de trein om meer ruimte voor fietsen te creëren, het invoeren van een reserveringssysteem voor fietsen en betere communicatie aan reizigers.”
In het verleden had NS speciale rijtuigen voor bagage en fietsen. De zogenoemde fietsrijtuigen werden in de zomermaanden ingezet tussen Haarlem, Amsterdam en Maastricht.

Tekort

Eerder trokken Rover en de Fietsersbond al aan de bel vanwege het tekort aan fietsplekken in de trein. Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond schatte toen het tekort op duizenden plaatsen om fietsen in de trein te stallen. “Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden.”

Fietsen mogen alleen mee in de trein tijdens de daluren. Tijdens de spits mag de fiets in principe niet mee met de trein. Een uitzondering is er gemaakt voor vouwfietsen en voor reizigers met een internationaal fietstreinkaartje. Het meenemen van de fiets kost nu standaard 6,90 euro, ongeacht de afstand. Per 1 januari 2020 wordt dit dus 7,50 euro.

This post was last modified on 27 oktober 2019 09:35

Share

Recent Posts

Vakbond VVMC gaat weer praten met NS – acties opgeschort

De Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC), de grootste vakbond bij de NS, wil weer…

1 dag terug

Zuid-Holland wil twee lijnen van onrendabele Waterbus schrappen

De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…

2 dagen terug

MerwedeLingelijn halve week gestremd

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…

2 dagen terug

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

3 dagen terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

3 dagen terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

4 dagen terug