fbpx

Fietskaartje trein in 2 jaar tijd 20% duurder

klok 24 okt 2019 14:38

Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein tijdens de daluren blijft stijgen. NS zegt daardoor in de zomermaanden extra kosten te moeten maken. Om die kosten te kunnen dekken wil het spoorbedrijf het fietskaartje opnieuw duurder maken.

20% duurder

Dat meldt OV-Magazine op basis van een brief die NS aan de consumentenorganisaties heeft verstuurd. In 2018 kostte het fietskaartje nog 6,20 euro, dit jaar werd de prijs al verhoogd naar 6,90 euro. Vanaf 2020 gaat het fietskaartje 7,50 euro kosten. Dat komt neer op een prijsverhoging van 20 procent in 2 jaar.

Langere treinen

Reizigersorganisaties hebben bij NS aangedrongen de prijsverhoging niet door te voeren, maar NS geeft daar geen gehoor aan. Met name richting de Waddeneilanden nemen veel treinreizigers in de zomer hun fiets mee. Om alle fietsen te kunnen vervoeren moet NS langere treinen inzetten. “Deze verlengingen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen”, schrijft het spoorbedrijf in de de brief. Toch is de keuze opmerkelijk: vorig jaar (of eigenlijk 1 januari 2019) werd het fietskaart ook al fors duurder en werd dezelfde reden gebruikt.

Oplossingen

NS zegt naar verschillende oplossingen gekeken te hebben. “Zoals het aanpassen van de inrichting van de trein om meer ruimte voor fietsen te creëren, het invoeren van een reserveringssysteem voor fietsen en betere communicatie aan reizigers.”
In het verleden had NS speciale rijtuigen voor bagage en fietsen. De zogenoemde fietsrijtuigen werden in de zomermaanden ingezet tussen Haarlem, Amsterdam en Maastricht.

Tekort

Eerder trokken Rover en de Fietsersbond al aan de bel vanwege het tekort aan fietsplekken in de trein. Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond schatte toen het tekort op duizenden plaatsen om fietsen in de trein te stallen. “Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden.”

Fietsen mogen alleen mee in de trein tijdens de daluren. Tijdens de spits mag de fiets in principe niet mee met de trein. Een uitzondering is er gemaakt voor vouwfietsen en voor reizigers met een internationaal fietstreinkaartje. Het meenemen van de fiets kost nu standaard 6,90 euro, ongeacht de afstand. Per 1 januari 2020 wordt dit dus 7,50 euro.

40 gedachten over “Fietskaartje trein in 2 jaar tijd 20% duurder”

  1. JanN schreef:

    Simpele oplossing: koppel een losbrijtuig aan een gemoderniseerde dubbeldekker (de vernieuwde versie van de gele sprinter DD). Wie heeft er ander idee?

    1. Tim H schreef:

      Wel ja aparte treinsteinstellen voor fietsers, wie betaalt dat???

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dat was natuurlijk jarenlang de praktijk. En een extra trein aankoppelen voor slechts enkele fietsplekken kost natuurlijk ook geld. Bestellen van nieuwe bagagerijtuigen lijkt mij inderdaad kostbaar. Beter in sommige treinstellen een aantal extra fietsplekken creëren en liefst op een manier dat er ook (klap)zittingen zijn, zodat er zitplaatsen gebruikt kunnen worden als er geen fietsen zijn.

  2. Simon schreef:

    Je zou een deel van de treinen meer ruimte voor fietsen kunnen geven en dat aangeven in de reisplanner. Dan kunnen de andere treinen van fietsvervoer worden uitgezonderd omdat fietsen natuurlijk ruimte vreten.
    Een andere mogelijkheid zou zijn om de fietsen op te sturen naar het vakantieadres mits ze daar dan natuurlijk onbeschadigd aankomen.
    Wellicht een idee voor een private partij. Een soort ‘Valys’ , maar dan voor fietsen.

    1. Ruud schreef:

      Misschien een nog beter idee:

      Als nou eens iemand op de waddeneilanden op het idee komt om fietsen te gaan verhuren zodat niemand zijn eigen fiets van Utrecht of Maastricht naar Harlingen hoeft mee te slepen?

      Zijn we zomaar van het gezeik af dat het door heel Nederland meeslepen van je eigen fiets maar liefst 1,20 per vakantie duurder wordt.
      Een vakantie die per persoon (Overtocht boot, overnachtingen, eten, koffie, bier, wijn, (1e klas) treinkaartje etc etc al snel 1000 euro pp kost. En als de fietsen in de trein zie dan ligt de gemiddelde prijs zeer ruim boven de 1000 euro.

      Maar owee, het per trein mee zeulen van je fiets is 1 of 2 tientjes goedkoper dan een paar dagen een fiets huren. Nou dan weet de Nederlander het wel.

      Tav “Reizigersorganisaties”, is raar dat die zich op de NS richten. Het fietskaartje is namelijk bij alle vervoerders geldig en is dus niet een NS kaartje. Ook Arriva ea delen mee in de opbrengst en zullen ingestemd hebben met de hogere prijs waarschijnlijk mede omdat ook zij extra kosten maken voor het vervoer van fietsen

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ruud de tariefsverhoging is door NS voorgesteld en vast gesteld en NS zegt dat die verhoging nodig is om de extra kosten bij NS te dekken.

      2. Mark schreef:

        Natuurlijk worden er op de waddeneilanden fietsen verhuurd. Maar het is je al opgevallen dat de gemiddelde prijs van fietsen in de trein erg hoog is. Je kan je dan vast wel voorstellen dat mensen op hun eigen mooie fiets willen fietsen en niet op een eenvoudige huurfiets.
        Bij mij persoonlijk komt daar bij dat ik meer dan twee meter lang ben en elke huurfiets dus veel te klein is.

  3. Bert Sitters schreef:

    Volgens een uitleg van NS doet het probleem zich vooral voor op Zwolle – Leeuwarden. De Wadden trekken in de zomermaanden steeds meer reizigers met een fiets aan.
    Arriva heeft de volgende maatregelen genomen, op onder andere Leeuwarden – Harlingen. In de zomermaanden zijn veel minder vaste reizigers. Scholen en overige onderwijsinstituten zijn gesloten. Veel vaste reizigers zijn met vakantie. Er vinden nauwelijks belangrijke vergaderingen en bijeenkomsten plaats. Arriva haalt dan tijdelijk stoelen weg om ruimte te maken voor fietsen. TrenItalia doet hetzelfde op de Valsugana-lijn vanaf Trente. De zomervakanties voor de scholerieren en studenten zijn wel in Italie een stuk langer dan in Nederland.
    NS heeft het probleem ook voor een deel zelf afgeroepen. Bij de renovatie van de koplopers zijn de fietsplaatsen aan een van de koppen verdwenen. Op een van de koppen is nu nog zeer beperkt plaats voor fietsen.
    In de VIRM is wat meer ruimte: zeker in de VIRM4 met 6 rijtuigen.
    Maar er kan op meer balkons ruimte worden gemaakt voor fietsen.
    Tip voor NS: zet in de zomer op Leeuwarden in ieder gaval VIRM4 met 6 rijtuigen in.
    In Duitsland worden in de zomer maanden nog veel meer fietsen in de trein vervoerd. Tussen het Roergebied en Winterberg zitten dan bijna alleen reizigers met fietsen in de goed gevulde treinen. Duitse regionale treinen Duitsland, die vaak afstanden rijden vergelijkbaar met onze intercity treinen, hebben vaak veel ruimte voor fietsen. In de regel is dat een “Mehrzweckraum” een ruimte die buiten de zomermaanden ook gevuld wordt met overige reizigers. Multifunctioneel dus.

  4. Arjan schreef:

    Ze zouden die overgebleven DDAR en DDM-rijtuigen kunnen ombouwen tot fietsrijtuigen, op de manier zoals ze in het verleden ook meereden in ritten tussen Haarlem en Limburg, en in de zomerperiode dan een DDZ-rijtuig vervangen.

  5. Johan schreef:

    Het aantal fietsplaatsen blijft gelijk en het aantal verkochte fietskaartjes stijgt. Dat betekent dat de winst op dit reisproduct toeneemt. Eigenlijk kan de prijs dus naar beneden, of is er budget om te investeren in meer fietsplaatsen.

    “Deze verlengingen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen” Dan heb je je trein dus verkeerd ingericht. Ga dat oplossen in plaats van de reiziger de schuld te geven van je eigen miskleun.

    1. Paul Lamote schreef:

      Het product Fiets is voor NS structureel verliesgevend omdat de prijzen te laag zijn gezien het enorme ruimtebeslag. Hoe meer fietsen, hoe verliesgevender.

      1. lezer schreef:

        Ook hier lijkt het denken om de klant vooral als kostenpost te zien te overheersen. De fiets staat niet op zichzelf, er reist ook nog een fietser mee van de categorie recreatieve fietsreiziger. Dus niet de dure spitsreiziger waar NS ook al zo’n hekel aan heeft.
        De meeste hobbyfietser gebruiken de trein ook nog eens voor de korte afstand (bedenk dat de NS het ook al niet zo op heeft met korte afstandreizigers).

      2. lezer schreef:

        CORRECTIE LAATSTE PARAGRAAF:

        De meeste hobbyfietser gebruiken de trein ook nog eens voor de langere afstand (bedenk dat de NS het ook al niet zo op heeft met korte afstand-reizigers).

  6. Lucas schreef:

    Het zou mooi zijn als NS de prijs van het fietskaartje op afstand prijst – of op soort trein. Slechts één of twee haltes met een boemeltje? 1,50. Sprinters of korter dan 50 km? Drie euro. Intercity en grotere afstanden? Zeven euro. Lijkt mij alleszins redelijk. Stoptreinen zijn sowieso beter ingericht op fietsen want ze hebben meer deuren, balkons en klapstoelen. Het idee wat hierboven is genoemd door Bert om in rustige periodes stoelen te verwisselen voor fietsplaatsen is ook een goede.

    1. Jur schreef:

      Tarieven van drie euro voor 50 km is belachelijk laag.

  7. Mark schreef:

    In veel buitenlandse treinen heb je aparte fietscoupés. Treurig dat dat in fietsland Nederland teveel gevraagd is. Hier mag je je fiets meestal tegen klapstoeltjes aanzetten, nadat je eerst de mensen op deze stoeltjes ervan hebt overtuigd dat dat de enige plek is waar je je fiets mag neerzetten. En als je pech hebt staat het al vol fietsen en mag je wachten op de volgende trein.

    Erg jammer, de combinatie trein+fiets is haast onmisbaar voor een autovrije vakantie. Het zou toch logisch zijn als de NS dat stimuleert in plaats van tegenwerkt.

    1. Simon schreef:

      Het kan toch niet zo moeilijk zijn in ‘fietsland Nederland’ een soort ‘sternet’ te organiseren waarbij fietsen ‘s nachts van de ene bewaakte fietsenstalling naar de andere reizen.
      NS deed dit fietsvervoer vroeger met goederenwagens maar dan zag je fiets er bij aankomst ineens heel anders uit……
      Zoiets kan toch tegenwoordig prima via de weg.
      Het postvervoer gaat ook niet meer per trein maar ‘s nachts met vrachtwagens.
      De reiziger reist dan de volgende ochtend zijn fiets achterna.

      1. JanN schreef:

        Een gek idee: maak gebruik van de buffel treinen en haal de motoren eruit en bouw ze om tot een soort PEC-trein die mee kan lopen in de dienstregeling (dus net zoals vroeger bij de groene postrjtuigen)

      2. Dries Molenaar schreef:

        Echt iets voor de NS. Betalen de fietsers zelf voor het transport?

        1. JanN schreef:

          Tarief daarop instellen: fiets en fietsers in de meelopende trein en probleem opgelost?

  8. Dries Molenaar schreef:

    Nog veel te weinig. Een fiets kost twee zitplaatsen en veroorzaakt hinder als een gezin van vier. Daar mag de prijs dan ook wel op afgestemd worden.

    1. Otto schreef:

      Inderdaad, De prijs is gewoon veel te laag.

    2. Janneke 1 schreef:

      Dries, zijn er ook nog zaken/mensen waar u géén hinder van heeft?

  9. Roos schreef:

    De NS doet zijn uiterste best fietsen uit de trein te weren. In de SLT was voldoende plek maar die wordt grotendeels opgeofferd aan toiletten. In de nieuwste sprinters, SNG en Flirt is amper plek en op de balkons kun je je vouwfiets nauwelijks kwijt. Reis je in een Flirt van Arriva of nu Qbuzz dan is er in een kleine trein plek voor 12 fietsen, en dat is dan ook flink in gebruik.

    Betalen voor een fiets is geen probleem, zelfs als het wat meer is maar dan moet er wel plek voor geleverd worden!

    1. Dries Molenaar schreef:

      Goh, wie wilde die toiletten alsnog op de trein hebben?

  10. ruben schreef:

    Niet meekunnen met fiets ?
    Geld terug,doorgaans een half uur vertraging.
    Meestal wordt het fietskaarten teruggegeven.
    De fiets reist dan gratis..:))
    Massaal doen dus.

  11. Insider schreef:

    De NS besteld al jaren alleen treinen om zoveel mogelijk mensen te vervoeren. Ze kijken niet naar een restauratie, fietsplekken of andere dingen die de reizigers van nu graag willen hebben. Een goed voorbeeld is de nieuwe Talent3 die Bombardier levert aan de ÖBB. In de winter kunnen in een rijtuig ruim 100 ski’s geplaatst worden. Dezelfde ruimte kan voor de zomer omgebouwd worden voor fietsen, dan kunnen er maar liefst 52 fietsen mee! Maar ja, net als een restauratie, kunnen hier ook 50 mensen zitten… en dat vindt NS toch wat belangrijker.

  12. Rene schreef:

    Altijd raar gevonden: er wordt in Europa het meest gefietst in Nederland.Er zijn meer fietsen dan inwoners. En het is één van de slechtst ingerichte landen qua fietsvervoer in het OV. Compleet tegenstrijdig! Ja, de treinen zijn vaak vol, wat moet je dan doen: de treinen langer maken of dubbeldeks rijden (als het nodig is materieel aanschaffen) of frequenter rijden. Ja dat kost allemaal veel geld, maar er is vraag naar dus biedt mensen een goed product.
    Neem Zwitserland, fietsplek genoeg (plus bordbistro in de intercity’s en speciale coupés voor gezinnen met kinderen, inclusief speelmateriaal. Maar dit terzijde). De Rhätische Bahn heeft ruime fietscoupés. De Postbus heeft op populaire trajecten fietsrekken achterop en de chauffeur komt even helpen om je fiets of mountainbike eraan op te hangen. Geweldig allemaal.

    1. Janneke 1 schreef:

      Er is genoeg ongebruikte ruimte in de treinen. Dat heet 1e klasse. Hoewel misschien niet voldoende voor alle fietsen/reizigers, maar alle beetjes helpen, lijkt mij.

      1. Bert Sitters schreef:

        Het argument van NS is dat er in de zomer onvoldoende reizigers zijn tussen Zwolle en Leeuwarden. Daar moeten extra stellen worden aangekoppeld om alle fietsen van en naar de wadden te vervoeren. Kortom er is eigenlijk ruimte zat. Als NS deze treinen naar Leeuwarden aanpast op meer fietsen, dan betekent dat ook meer reizigers, terwijl er geen extra stellen hoeven worden aangekoppeld

        1. Otto schreef:

          Die treinen pendelen niet tussen Leeuwarden en Zwolle maar rijden door naar de rest van het land dus dit idee werkt niet. Enige alternatief is om zomers alleen fietsen toe te laten in de lokale sprinters Of de prijzen in de zomer fors te verhogen.

        2. Bert Sitters schreef:

          @Otto, Veel reizigers met een fiets naar de Wadden stappen in de Randstad in de trein. Dus kunnen geschikte treinen vanaf de Randstad worden ingezet. Het is gewoon een kwestie van een paar kleine aanpassingen. Arriva doet het ook! Ook in veel sprinters zijn onvoldoende fietsplaatsen. Is dus het probleem verschuiven.
          Mensen met een fiets betalen niet alleen voor de fiets. Ze hebben ook een gewoon kaartje nodig.

  13. Bert Sitters schreef:

    Goed nieuws voor hondenbezitters. De dagkaart hond wordt niet in prijs verhhogd.

  14. Michel schreef:

    Afgelopen jaar in Duitsland met de fiets op vakantie geweest. Met de trein zijn we vanuit Basel terug gegaan naar Arnhem. Ik heb me verbaasd over de ruimte voor de fietsen. Sowieso was in veel treinen de standaard ruimte groot genoeg voor 12 fietsen en in meerdere treinen waren en 2 of 3 van zulke rijtuigen. Veelal waren dit dubbeldek rijtuigen, waar je makkelijk in kon rijden (gelijkvloerse instap). Nog nooit zo gemakkelijk met de trein en fiets gereisd.
    Misschien een idee voor de NS, zodra ze nieuw materieel gaan bestellen?

  15. lezer schreef:

    Dat wordt een inkoppertje voor Rover. Nu hoeven we alleen nog maar te controleren of de NS daadwerkelijk langere treinen gaat inzetten of niet zodat duidelijk is dat het geen smoesje is.

    Verder ben ik benieuwd of met de IC NG vooraf rekening wordt gehouden met de hogere behoefte aan fietsers zoals met de SLT ook wordt gedaan.
    En ik ben benieuwd naar de reactie op de stelling van een andere reageerder: schaarste en tekorten kun je bij een midlife-revisie ook creëren.

  16. Martijn Kösters schreef:

    Op het perron in een VIRM staan nu wel eens 2 of 4 stoeltjes in een luidruchtige omgeving. Als hier nu eens toegewijde ruimte voor rolstoel en fietser wordt gemaakt?

    1. Bert Sitters schreef:

      @martijn
      Of de stoeltjes bij het toilet.
      In veel landen hebben treinen haken om fietsen op te hangen. Scheelt veel ruimte.
      Ik vind dat niet alleen gekeken moet worden naar het volume, maar ook het gewicht. Een racefiets weegt 8 kilo en toerfiets 17 kilo. Dat is een stuk minder dan een mannelijke passagier van 75 kilo (niet eens de zwaaarste).
      Ook grote koffers nemen steeds meer ruimte in.
      Ik zag gisteren nog een koppeltje die hun koffers hadden geplaatst tussen twee banken in opstelling tegenover elkaar. Daar konden dus vier mensen niet zitten. Zij hadden plaats genomen tegenover elkaar op de banken aan de andere zijde van het gangpad. de zitplaatsen naast hun hadden ze bedekt met tassen. Totaal hadden de twee dus acht échte zitplaatsen in gebruik. Geen klapstoeltjes dus.Ze reageerden verontwaardigd toen andere reizigers vroegen of ze daar mochten zitten.
      Ik ben blij dat koffers nog gratis zijn bij de NS, in tegenstelling tot zeer veel airlines, maar het niet uit de hand lopen.

  17. Janneke schreef:

    Zou het wel handig vinden om een fiets met versnellingen te kunnen huren. Heb het vooral achter de hand, mocht ik de laatste metro missen maar overdag zou het soms ook handig zijn. Omdat ik geen terugtraprem meer gewend bent, zou ik me alleen vreselijk onzeker voelen op zo’n fiets. Weet niet hoe realistisch dat zou zijn maar zou misschien wat makkelijker maken een huurfiets te nemen, in plaats van er een in de trein mee te nemen.
    En af en toe kan het wat handiger met aansluiting op ander openbaar vervoer.

  18. Janneke schreef:

    En betalen naar afstand lijkt me eerlijker.

  19. Jan schreef:

    koop een auto als je kunt en vermijd de trein zoveel mogelijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.