FlixTrain heeft een aanvraag gedaan om een internationale treinverbinding te starten van en naar Duitsland via Arnhem, Utrecht, Amsterdam en Den Haag naar Rotterdam. Het zusje van busmaatschappij Flixbus rijdt sinds 2018 over Duitse en Zweedse sporen en heeft al langere tijd plannen om zijn activiteiten uit te breiden naar elders in Europa.
FlixTrain wil per eind 2024 ook vanuit Duitsland naar Nederland gaan treinen. Daarvoor doet het Duitse bedrijf een aanvraag bij ProRail en de Autoriteit Consument & Markt (ACM), bevestigt Arthur Kamminga namens Flixbus aan Treinreiziger.nl. “Het gaat in eerste instantie om twee keer per dag per eind 2024”, zegt Kamminga.
De aanvraag is gedaan voor een route van en naar Oberhausen in het Ruhrgebied, maar FlixTrain is voornemens de route door te trekken naar ergens anders in Duitsland. Waar precies is nog onduidelijk: “Aangezien in Duitsland het Fernverkehr geliberaliseerd is, hoeven we daar niet achttien maanden van te voren een aanvraag in te dienen.”
In Duitsland concurreert FlixTrain met DB Fernverkehr, de langeafstandsdienst van de Deutsche Bahn. De kenmerkende groene treinen rijden sinds 2018 op trajecten tussen onder andere Leipzig/Dresden en Aken, Berlijn en Basel en Hamburg en Keulen. Ook in Zweden is FlixTrain actief: op het traject tussen Stockholm en Göteborg presenteert het bedrijf zich als goedkoop alternatief voor staatsbedrijf SJ en het private MTRX.
Voordat FlixTrain in Nederland kan starten, loopt het aldus Kamminga tegen strenge procedures van het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat aan. “Het is geen geheim dat FlixTrain in de toekomst in heel Europa groene treinen wil laten rijden en Nederland is een interessante bestemming.”
In hoeverre de treinen ook daadwerkelijk kunnen gaan rijden, is nu nog onduidelijk. Kamminga spreekt van contraproductieve beleid van het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat dat na 1 juli alle huidige internationale treindiensten in de HRN-concessie opneemt. Kamminga: “En daarmee de facto een monopolie aan NS geeft” .
Of Nederland in 2024 ook daadwerkelijk FlixTrain verwelkomt als nieuwe internationale treindienst, is volgens Kamminga dus vooral afhankelijk van “in welke mate IenW NS een machtspositie blijft geven.” Op dit moment is het aantal private vervoerders met internationale treinen in Nederland beperkt. GreenCityTrip biedt stedentrips per trein aan (sinds deze winter in samenwerking met reisconcern TUI) en eind mei start European Sleeper met een nachttrein vanuit België via Nederland naar Duitsland en Tsjechië.
FlixTrain kondigde voor de coronacrisis al aan uit te willen breiden naar elders in Europa. Destijds gaf het bedrijf al aan te azen op de verbinding tussen Parijs en Brussel. Op het traject van Parijs naar Brussel zou FlixTrain concurreren met Thalys. De plannen om het Franse spoor toe te treden zijn echter later geschrapt, omdat de gebruikersvergoeding in Frankrijk te duur is.
FlixBus is sinds 2014 actief in Nederland. Je kunt inmiddels opstappen in de meeste grote steden en het netwerk strekt zich, al dan niet met overstappen, uit over een groot deel van Europa. Ook in de VS is FlixBus actief, waar het bedrijf sinds 2019 ook verschillende diensten van het beroemde Greyhound Lines heeft overgenomen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 20:59
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…