Flixbus introduceert InterFlix, waarbij reizigers voor 99 euro binnen drie maanden vijf rechtstreekse reizen binnen Europa mogen maken. Daarmee wil het bedrijf gaan concurreren met InterRail, de rondreiskaart voor de trein door Europa.
InterFlix is goedkoper dan InterRail, maar heeft wel een aantal beperkingen. Zo kan InterFlix alleen gebruikt worden bij rechtstreekse busverbindingen en mag het nieuwe ticket niet gebruikt worden voor retourreisjes. Reserveren is altijd verplicht, maar in tegenstelling tot reizen met de trein wel gratis. Na reservering kan de reis niet meer worden geannuleerd, wel gewijzigd.
Bij de treinrondreiskaart InterRail mogen reizigers zoveel treinen gebruiken als ze willen. Ook een retourtje is toegestaan. Voor sommige treinen, zoals Eurostar, Thalys en dergelijke geldt een toeslag en of reserveringsplicht. Het is met InterRail wel mogelijk om op het laatste moment de reisplanning aan te passen. InterRail is voor jongeren normaal gesproken beschikbaar vanaf 200 euro (t/m 25 jaar) en vanaf 264 euro voor volwassenen (26 jaar en ouder). Bij de goedkoopste variant krijgt de treinreiziger vijf reisdagen binnen een periode van 15 dagen. Er zijn ook varianten met meer reisdagen in een langere periode. Op dit moment is de rondreiskaart voor de trein overigens iets goedkoper dan normaal, omdat er een aanbieding is met 15% korting.
Een aantal grote steden is met InterFlix niet bereikbaar omdat ze nog niet zijn aangesloten op het netwerk van het Duitse bedrijf. Het gaat om steden als Madrid, Lissabon, Dublin, Oslo, Helsinki en Edinburgh. Vooral in Noord-Europa is het netwerk nog beperkt.
Ondanks dat InterFlix maar gebruikt mag worden in vijf bussen, zijn er in Europa voldoende lange-afstandsbussen van het Duitse Flixbus beschikbaar om veel steden te kunnen bezoeken. Zo kan er vanuit Amsterdam rechtstreeks gereisd worden naar Kopenhagen, Praag, Berlijn, Londen, Parijs, Brussel, Zürich, Wenen en München. Ook Barcelona, Milaan, Rome, Zagreb, Ljubljana, Boedapest en Warschau zijn aangesloten op het netwerk van Flixbus, maar zonder een rechtstreekse verbinding vanuit Nederland.
This post was last modified on 30 april 2017 19:33
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…