FMN: innovatie nodig bij ov-concessies

De commerciële vervoerders, verenigd in Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), willen in OV-concessies meer ruimte voor innovatie. Contracten moeten niet als vanzelfsprekend voor lange tijd dichtgetimmerd worden, maar er moet ruimte zijn voor innovatie en flexibiliteit. Dat staat in het whitepaper ‘Een kwestie van gunnen’, dat is aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu.

Wie een concessie wint, heeft nu meestal voor 10 tot 15 jaar het alleenrecht om openbaar vervoer in betreffende regio aan te bieden. Bij de aanbesteding is niet precies duidelijk welke innovaties gedurende de contractperiode mogelijk zijn. “Wij vinden dat aanbestedingen daarom meer ruimte moeten krijgen voor vernieuwing tijdens de looptijd van een concessie,” zegt Anne Hettinga namens FMN.

Daarom moeten de concessies minder dichtgetimmerd worden, vinden de commerciële vervoerders. Dat geeft de mogelijkheid om binnen een concessieperiode over te gaan van nieuwe vormen van bijvoorbeeld vraaggericht vervoer. De afgelopen jaren is bijvoorbeeld Abel ontstaan (de goedkope taxi van Connexxion) en Kolibrie (een soort belbus waarbij ook via de app met iDEAL betaald kan worden). “Anders aanbesteden stimuleert mobiliteit: vervoerders worden uitgedaagd om nieuwe oplossingen en slimme vervoersvormen te introduceren,” aldus Hettinga.

De FMN pleit al jaren voor verplichte aanbestedingen in de grote steden en van de Sprinter-treindiensten van NS, tot nu toe met weinig resultaat. Hettinga hoopt dat dit met het nieuwe kabinet gaat veranderen. “De besluitvorming zat de afgelopen jaren muurvast met dit kabinet waar de PvdA deel van uitmaakte. Er komt nu een nieuw kabinet met partijen die anders denken over marktwerking. De geluiden die ik daarover vanuit de politiek hoor, stemmen me hoopvol,” zegt Hettinga tegenover NRC Handelsblad.

Als het om NS-lijnen gaat, aast de FMN onder andere op de Sprinters op de lijnen Groningen – Zwolle, Leeuwarden – Zwolle en Apeldoorn – Enschede. Ook op de HSL wil een partij als Arriva graag het stokje overnemen van NS. Tot nu toe is daar geen enkele ruimte voor. Arriva mag weliswaar meedenken hoe het anders kan, maar de concessie blijft bij NS. “Als dat zo blijft, bedanken we daar dus voor.”

“Mobiliteitsbeleid moet vooral niet dogmatisch zijn. Dus niet meteen pleiten voor meer investeringen in spoor- of tramrails als de belasting tijdens de spits te groot is. Je kunt dan ook bussen inzetten om studenten op universiteiten of scholen te brengen, want vooral die veroorzaken de drukte tijdens de spits,” aldus Hettinga, die behalve voorzitter van FMN ook directeur van Arriva is.

This post was last modified on 15 mei 2017 11:45

Share

Recent Posts

Flinke prijsstijging ov in verschiet na ontbreken oplossingen in voorjaarsnota – al het ov-nieuws uit de nota en reacties

Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…

1 dag terug

ProRail vreest nieuw tekort aan verkeersleiders

ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…

1 dag terug

Eurostar waarschuwt voor vertraging naar Londen door langere paspoortcontrole

Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…

1 dag terug

Ook NS rijdt op Koningsdag meer en langere treinen

De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…

2 dagen terug

Arriva rijdt extra treinen in het oosten rond Koningsdag

Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…

2 dagen terug

Extra geld voor Nedersaksenlijn en spoor Meppel

Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…

3 dagen terug