fbpx

FMN: innovatie nodig bij ov-concessies

De commerciële vervoerders, verenigd in Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), willen in OV-concessies meer ruimte voor innovatie. Contracten moeten niet als vanzelfsprekend voor lange tijd dichtgetimmerd worden, maar er moet ruimte zijn voor innovatie en flexibiliteit. Dat staat in het whitepaper ‘Een kwestie van gunnen’, dat is aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu.

Wie een concessie wint, heeft nu meestal voor 10 tot 15 jaar het alleenrecht om openbaar vervoer in betreffende regio aan te bieden. Bij de aanbesteding is niet precies duidelijk welke innovaties gedurende de contractperiode mogelijk zijn. “Wij vinden dat aanbestedingen daarom meer ruimte moeten krijgen voor vernieuwing tijdens de looptijd van een concessie,” zegt Anne Hettinga namens FMN.

Daarom moeten de concessies minder dichtgetimmerd worden, vinden de commerciële vervoerders. Dat geeft de mogelijkheid om binnen een concessieperiode over te gaan van nieuwe vormen van bijvoorbeeld vraaggericht vervoer. De afgelopen jaren is bijvoorbeeld Abel ontstaan (de goedkope taxi van Connexxion) en Kolibrie (een soort belbus waarbij ook via de app met iDEAL betaald kan worden). “Anders aanbesteden stimuleert mobiliteit: vervoerders worden uitgedaagd om nieuwe oplossingen en slimme vervoersvormen te introduceren,” aldus Hettinga.

De FMN pleit al jaren voor verplichte aanbestedingen in de grote steden en van de Sprinter-treindiensten van NS, tot nu toe met weinig resultaat. Hettinga hoopt dat dit met het nieuwe kabinet gaat veranderen. “De besluitvorming zat de afgelopen jaren muurvast met dit kabinet waar de PvdA deel van uitmaakte. Er komt nu een nieuw kabinet met partijen die anders denken over marktwerking. De geluiden die ik daarover vanuit de politiek hoor, stemmen me hoopvol,” zegt Hettinga tegenover NRC Handelsblad.

Als het om NS-lijnen gaat, aast de FMN onder andere op de Sprinters op de lijnen Groningen – Zwolle, Leeuwarden – Zwolle en Apeldoorn – Enschede. Ook op de HSL wil een partij als Arriva graag het stokje overnemen van NS. Tot nu toe is daar geen enkele ruimte voor. Arriva mag weliswaar meedenken hoe het anders kan, maar de concessie blijft bij NS. “Als dat zo blijft, bedanken we daar dus voor.”

“Mobiliteitsbeleid moet vooral niet dogmatisch zijn. Dus niet meteen pleiten voor meer investeringen in spoor- of tramrails als de belasting tijdens de spits te groot is. Je kunt dan ook bussen inzetten om studenten op universiteiten of scholen te brengen, want vooral die veroorzaken de drukte tijdens de spits,” aldus Hettinga, die behalve voorzitter van FMN ook directeur van Arriva is.

0 0 stemmen
Artikel waardering
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Cas
7 jaren geleden

“Je kunt dan ook bussen inzetten om studenten op universiteiten of scholen te brengen, want vooral die veroorzaken de drukte tijdens de spits”.
Dit wordt al ruimschoots gedaan bij bijna elke universiteit, zijn opmerking slaat nergens op. De enige plekken waar dit niet gebeurd zijn Amsterdam/Rotterdam, waar er al een non-busnetwerk is dat veel verder gaat dan studenten, Utrecht waar er al heel lang bussen worden gebruikt die nu aan hun absolute limiet zitten met een dubbelgelede bus elke 3 minuten en Tilburg waar ik te weinig over weet om over te oordelen.

Bussen in plaats van treinen op langere afstanden is ook niet haalbaar, want daarvoor zijn bussen vaak gewoon te langzaam of te vatbaar voor vertragingen.