Formule 1-dienstregeling heeft wederom gevolgen in het hele land
01 aug 2024 8:42
Van vrijdag 23 t/m zondag 25 augustus strijkt de Formule 1-karavaan weer neer in Zandvoort. Er worden iedere dag tienduizenden bezoekers verwacht, die net als de vorige jaren vooral per trein naar het circuit afreizen. NS schakelt een speciale Formule 1-dienstregeling in, met iedere vijf minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort.
Dat heeft net als vorig jaar weer gevolgen voor de dienstregeling in heel Nederland. Om de vijfminutendienstregeling mogelijk te maken is veel materieel en personeel nodig. Daarom wordt de capaciteit elders behoorlijk afgeschaald. Naast de Grand Prix staan ook nog grote evenementen als festival Zand in Almere op de planning. Bovendien zijn er her en der werkzaamheden aan het spoor en is een deel van het NS-personeel op vakantie.
Rekening houden met drukte
Waar de dienstregeling wordt verschraald, is nog niet bekend gemaakt. Vorig jaar waren Oosterbeek, Wolfheze, Oudenbosch en Zevenbergen de klos: op de stations daar stopten het hele Formule 1-weekend geen treinen. NS zegt wel rekening te houden met waar het wanneer druk is: “Zo rijden we de meeste treinen daar waar we de meeste reizigers verwachten.” Reizigers met een fiets moeten ook opletten: op treinen richting Amsterdam is het op alle drie de dagen tot 14:00 uur niet mogelijk om de tweewieler mee te nemen in de trein.
Om de intensieve Formule 1-dienstregeling in goede banen te leiden, voert NS ook een aantal maatregelen op het traject tussen Amsterdam en Zandvoort door. Zo rijden alle treinen op de maximale lengte, heeft iedere sprinter twee machinisten aan boord zodat er op de eindbestemmingen snel gekeerd kan worden en is er een extra perron op station Zandvoort en een extra trap in Haarlem in gebruik. Bovendien zijn alle overwegen tussen Halfweg en Zandvoort afgesloten; lokaal verkeer wordt omgeleid.
Er is goed nieuws: de F1 in Zandvoort is in 2025 waarschijnlijk voor het laatst. Daarna zijn de treinreizigers weer verlost van deze jaarlijkse ongein.
Het spoor blijft gewoon liggen met de extra voorzieningen. Zo kan het strandverkeer mooi afgehandeld worden. Minder auto’s in Zandvoort zal iedereen plezier doen.
Inderdaad, dat is een mooie erfenis van de F1
Klopt helemaal niet.
Het is of afwisselend met België of gewoon ieder jaar tot Verstappen stopt
Dat klopt ook niet, al zijn er wel geruchten.
Voor 2025 en 2027 zal dit niet anders zijn…. (Eerder erger) En op het laatst gemeld worden alsof het een verrassing is.
Het bericht van de NS is (zoals verwacht) alleen maar hosanne en goed nieuws. Ben benieuwd waar de NS nog meer gaat versoberen om te kunnen paraderen hoe geweldig ze F1 wel niet hebben geregeld (iets wat niet expliciet in de concessie staat wat ze uberhaupt moeten regelen). Afgelopen jaren was ook Groningen – Zwolle de klos waar de sprintersdienst werd versoberd naar 1x per uur.
Eerlijkheid geniet te zeggen dat ik ook geen F1 fan ben en wel fan van bereikbaar van het OV voor heel Nederland. Vorig jaar was hier ook menig discussie over op deze site of de NS niet zwaar inzet voor deze positieve (danwel negatief als het misgaat) PR campagne. Gelukkig is het ook maar 1 weekend.
Even doorbijten 🙂
NS zal geen partner zijn in de concessie. Het is publieke druk om mee te werken, zonder vergoeding. Er wordt ook veel zwart gereden die dag daar men niet zo aan controle doet. De opbrengst blijft dan ook achter.
Oh ja? Interessant! Waar kan ik de cijfers waarop je je baseert terugvinden? Of komt de reactie uit je onderbuik?
De praktische ervaring is dat zulke dagen leiden tot veel meere asociaal gedrag. Ook met zwart rijden. Het bier is al duur genoeg en de NS kun je makkelijk bestelen.
Zou er er iets mis gaan zoals met koningsdag wel gebeurt dan moet NS rekenen veel meer asociaal gedrag langs de baan en veel schade aan verloren uren en onregelde dienstverlening tot ver in het land.
Even om je geheugen op te frissen: afgelopen jaar ging het mis na de race, toen een defecte trein het spoor blokkeerde tussen Haarlem en Zandvoort. De wachttijden voor de trein bedroegen op een gegeven moment zo’n drie uur. En mensen accepteerden het gelaten. Bovendien was er een defect tussen Utrecht en Den Bosch, en reden er geen treinen tussen Rotterdam en Breda, waardoor mensen uit het zuiden ook nog langere tijd gestrand raakten. Na afloop van de trainingen op vrijdag was er een soortgelijk beeld, ook veroorzaakt door een defecte trein tussen Haarlem en Zandvoort. Nergens leverde dat het door jou genoemde asociale gedrag op. NS gaf zelf aan 143.000 mensen te hebben vervoerd in het weekend. Als er een grote discrepantie was tussen het aantal verkochte tickets en het aantal vervoerde mensen, dan zou daar toch ergens gewag van zijn gemaakt. Dat is absoluut niet gebeurd. Voorts kan ik je gedachtegang niet volgen. Mensen betalen honderden euro’s voor tickets, ze weten dat alles duur is rondom het circuit en dan zouden ze gaan besparen op een paar tientjes voor een treinkaartje? Ik zou zelf ook niet graag in de propvolle treinen richting Zandvoort willen zitten. Zeker niet als ik een ander reisdoel zou hebben. Maar jouw reacties komen gewoon uit de onderbuik en zijn absoluut niet met feiten en cijfers te staven.
De afgelopen jaren was Groningen – Zwolle al de klos, omdat NS er op zondagen het hele jaar door tot ver in de middag al eenmaal per uur reed. Pas sinds Arriva begon te azen op het open access rijden op de lijn, is NS alle paden dicht gaan rijden. Zo rijdt de spooktrein Assen-Groningen ook alleen maar om te voorkomen dat er paden vrijkomen voor andere vervoerders.
Spooktrein? Welke treinserie is dat?
Treinserie 6200!
Die treinen zijn inderdaad nutteloos omdat Qbuzz parallel daaraan non-stop bussen laat rijden tegen veel lagere tarieven.
Ze zijn nutteloos doordat er op de tijden dat ze rijden al twee sprinters en twee intercity’s op het traject rijden. Die sluiten bovendien beter aan op de wensen van de klant. Op veel tijden rijdt de betreffende sprinter van Groningen naar Assen volledig leeg, terwijl die 10 minuten daarna juist vanaf Assen afgeladen vol zit. De andere kant op idem dito… Een voorbeeldje: Om 8:19 vertrekt de intercity van Groningen via Assen naar Zwolle en verder. Dat is voor noorderlingen een interessante rit. Vervolgens vertrekt de sprinter naar Assen om 8:22. Daar zit niemand in. En hij is alleen interessant voor mensen vanuit Haren (of Europapark) die naar Assen moeten, maar niet als ze verder willen reizen. Dan kunnen ze beter de volgende sprinter nemen. Dat is de sprinter naar Zwolle van 8:33. Die is veel interessanter, omdat veel van de reizigers op de lijn verder reizen dan naar Assen en er op Assen ook veel mensen instappen. Die zitten dan vaak opgepropt in een enkele SNG3, terwijl er capaciteit qua materieel en personeel wordt verspild aan de spooksprinters. Het is echt absurd dat het bestaat en dat er enorme prioriteit aan wordt gegeven.
Sorry dat ik het moet zeggen NS is een openbaar vervoersbedrijf en geen evenementenvervoersbedrijf. Het mag en kan niet zo zijn dat reizigers in de ander helft van het land last hebben van een uitgekleed spoor omdat er formule 1 is.
Pvv stemmer alert… Dit komt ook door migranten?
Ik heb het helemaal niet over migranten. En ik heb het ook niet over migranten als ik de oorzaken van de huidige beroerde staat van het OV bespreek. Laat iemands politieke voorkeur maar buiten. Mijn enige stelling is dat heel het land geen ernstig last mag hebben als er voor een evenement gereden wordt en OV voor de reizigers op de redelijk normale schaal beschikbaar moet zijn.
Overigens worden veel trein vervangende bussen tijdens grote werkzaamheden door voormalig Oost Europeanen (vaak Kroaten) gereden en ik ben blij dat ze daar wel genoeg chauffeurs hebben om ons vervangend vervoer te doen.
Er zijn helaas de laatste tijd ook een aantal evenementen waar de NS tegen de potentiele reiziger heeft gezegd neemt u a.u.b. ander vervoer. Lees de eigen auto.
Ik ben terecht kritisch naar het functioneren van het OV, maar ik onderbouw mijn verhaal doorgaans wel. En het is ook zo niet dat er nooit iets misgebeurt bij het OV, maar het aantal incidenten is de laatste jaren wel enorm veel.
En dito met de ritprijzen. En dit jaar zijn de ritprijzen hetzelfde gebleven dankzij de vorige regering een half miljard hiervoor heeft uitgetrokken. Maar wie vandaag even NU.NL heeft gelezen weet wat er volgend jaar met de NS tarieven gebeurt.
Nee hoor, gewoon concessievoorwaarden. ELK station uit de concessie dient tenminste 1x p/u bediend te worden. Het is de politiek, en dus de PVV, die hier maling aan heeft en de NS niet op de vingers tikt dat ze zich niet aan de concessie houden.
Als ik vandaag voor 3 weken op vakantie ga met de trein is het dus een verrassing of ik nog thuis kom als ik bijvoorbeeld in Wolfheze woon, ik noem maar even een dwarsstraat.
Tja, we hebben formule 1. Daar kan je het mee eens zijn of niet. Het moet nu georganiseerd worden en daar hoort OV bij. Anders loopt heel de regio vast.
Wat een zure toon zeg hier in de reacties. Bij rover hebben ze nog wel vacatures. Het gaat maar om een paar dagen en de overlast is door het hele land gezien te verwaarlozen. Dit hoort er bij hele grote evenementen nou eenmaal bij. Ik denk dat het goed is dat Nederland zich op een dergelijke manier af en toe op de kaart zet. Schouders eronder!
De F1 kan toch ook elders in Europa gehouden worden, waarom altijd in NL ?
Altijd? 4 jaar nu dus hoezo altijd?? Klimaat ter..rorist
En jij bent maar een dag reiziger dus geniet van je goedkope weekendvrij
“Wat een zure toon zeg hier in de reacties. Bij rover hebben ze nog wel vacatures.”
Enorm veel waardering voor deze uitspraak.
Inderdaad, altijd maar zure reacties als het om de NS of ProRail gaat, nooit eens waardering. NS past de dienstregeling niet aan en rijdt geen late trein na een concert? Zure reacties. NS past de dienstregeling een paar dagen aan in het voordeel van vele tienduizenden mensen voor een evenement? Zure reacties.
ten voordeel van uw tienduizenden en ten nadel van honderdduizenden elders.
Waar zijn die honderdduizenden benadeelden dan? De stations die NS vorig jaar compleet niet bediende als gevolg van de F1 dienstregeling, komen niet verder dan enkele tientallen reizigers per uur, dus die zijn het niet. Andere trajecten waar minder treinen rijden, dat zal ook niet tot honderdduizenden benadeelden leiden, zeker als mensen zoals altijd geadviseerd wordt van te voren hun reis plannen. Of reken je iedereen die een reismogelijkheid minder heeft maar meteen tot benadeeld?
Als er op die stations toch vrijwel geen reizigers zijn kan NS die verbindingen beter aan Arriva afgeven.
NS is een ov-bedrijf dat als taak heeft op de toebedeelde lijnen behoorlijk vervoer te regelen. Dus ook als er in een deel van het land behoefte aan meer vervoer is. NS is geen evenementenbedrijf dat een evenement en hun bezoekers liever helpt dan ns-klanten die er niet naar toe willen maar ondertussen wel van hun gebruikelijke vervoer gebruik willen maken. Dan kan het evenement namelijk zelf treinen inhuren en inplannen. NS wil dat niet, die verdient er liever zelf aan door de andere reizigers opzettelijk minder service te bieden. Daar over klagen is niet zuur, de reizigers betalen immers voor service en niet voor een uitgeklede service omdat NS geld voorrang aan een evenement en haar bezoekers wil geven. Waarbi de overlast niet te verwaarlozen is aangezien NS afgelopen jaren veel meer de service aan het uitkleden is voor die reizigers. Voor het evenement en hun bezoekers maakt dat weinig uit. Die hebben daar geen last van, verwachten service van het evenement omdat ze niet met de auto mogen komen en het evenement weet er leuk aan te verdienen.
Alles de NS geen extra treinen laat rijden naar Zandvoort is de overlast in de regio ook niet te verwaarlozen. Niet alles kan.
Mag ik eerlijk zijn dat ik me stoor aan die Formule I gekte? Alsof het een wereldwijde feestdag is waarop iedereen ‘united’ is. Wat is het volgende: de Max Verstappen-week waar we het hele openbare leven platleggen?
Je kunt veel negatieve aspecten verzinnen waarop je kunt afgeven op deze sport, maar de verbroedering die het biedt is wel een hele slechte. Er zijn waarschijnlijk net zo veel mensen die minstens zo negatief staan jegens de evenementen die wel de goedkeuring van chris krijgen.
Ja, ik zit me even te bedenken welke grote evenementen er zijn waar NS een soortgelijke dienstregeling voor zou kunnen verzinnen, maar die schieten me even niet binnen. Waar het mij vooral om gaat is dat je niet alleen omwille van de F1 een hele dienstregeling moet gaan afschalen. Leuk als je in Wolfheze woont en – omdat je geen rijbewijs hebt (door welke omstandigheden dan ook) – ineens te horen krijgt dat je trein niet rijdt vanwege sport terwijl JIJ naar je werk moet of bijvoorbeeld moet mantelzorgen. En ja, je kunt daar van tevoren op anticiperen, maar zou het moeten hoeven? Ik vind dat in ieder geval niet uitlegbaar.
Tegelijkertijd zit je ook met het punt dat voor de één de F1 hét nationale event is en voor de ander is dat – ik noem eens wat – Black Friday. Reizigers verwachten dan ook met andere events een speciale dienstregeling. Dat lijkt me ook niet heel houdbaar.
Tot slot, maar dat is puur persoonlijk: ik heb tot begin 2024 in een (Limburgse) plaats gewoond waar F1/Max Verstappen onderhand dagelijkse kost waren. Men leefde bij ons echt voor Verstappen, men vond zelfs dat hij een soort van ereplek in de gemeenteraad moest krijgen. Het was Verstappen voor, na, eronder, erboven. Dus vergeef mij m’n subjectiviteit en ‘ik kan het niet meer horen’ in deze. Blij dat ik dat in het midden van Nederland in ieder geval minder tegenkom.
Het spoor is volslagen onbetrouwbaar en voor belangrijke zaken kun je beter maar wat achter de hand hebben. Of het vermijden. Als je eenmaal op de trein zit kan er van alles gebeuren waardoor je uren te laat aan komt, of helemaal nooit.
Overigens wel vreemd dat adepte gedoe terwijl max alleen maar een paspoort heeft en feitelijk niet in NL opgroeide of leeft. Eigenlijk moet zijn Nederlanderschap ingetrokken worden wanneer hij naturaliseert tot iets anders. Gewone burgers kunnen ook niet meer terug als het elders wat minder gaat. Hoewel Canada enige tijd terug een Nederlander na 40/50 jaar heeft uitgezet naar NL omdat hij daar niet wilde deugen. Toen kon het plots wel. En vreemd genoeg kunnen wij keiharde crimelen met paspoorten van elders niet de deur uit krijgen.
Max heeft inderdaad nooit in Nederland gewoond.
Die meneer uit Canada woonde daar weliswaar al 40 jaar maar had niet de Canadese nationaliteit maar alleen de Nederlandse.
Eerdaags zijn we er vanaf. Max zal snel stoppen met rijden en beroemd zijn en de licentie van Zandvoort wordt afgenomen en verpatst naar een olieland.
U bent een kenner?
Van hoe dingen gaan. Lees gewoon de signalen.
Met alle respect, maar – ook al is het niet mijn feestje – Zandvoort zou gek zijn als het de Formule 1 laat gaan. Dat zou de plaats ook het nodige toerisme kunnen kosten.
Mensen die er wonen steken de vlag uit. Idem zoals de mensen in Venetie, Amsterdam of Ameland en Middelburg. Zoals in Nieuwsuur getoond. Profiteurs wonen de boel uit, verhuren hun pandje en wonen zelf elders, zelfs sociaal.
Het is net als varkensfok. Ze zetten de stal ergens waar het gemeentebestuur te dom is of gecorrumpeerd. De bewoners zitten er mee en de varkenshouder wonen zelf elders, bovenwinds.
Het gaat inderdaad niet om de F1 maar om Max Verstappen. Als die stopt komt er in Zandvoort geen hond meer kijken voor €300 per dag.
Max heeft de trend al gezet, het gaat met de voetballers en olympiers al net zo. Max zit met zijn zwarte centen wel in Monaco met andere sporters en hier moet de gemeenschap bloeden voor het treffen van voorzieningen voor het profiteurscircus.
Nederland hoeft de F1 niet te organiseren, we hebben zelf vrijwillig aangeboden omdat te doen. En dan moet je ook niet klagen dat het geld kost.
We? Het is een initiatief van particulieren en de gemeente Zandvoort is zo stom om er op in te gaan. De kosten komen grotendeels voor rekening van de gemeenschap. De spooraanpassing ook. De winsten en beloningen blijven veelal onbelast en gaan naar het buitenland. Prins Bril zit er weer leuk te verdienen.
Curieus is dat tennissers bij het ABNAmro toernooi tot hun ongenoegen belasting moeten betalen en het formule 1 personeel niet. Ook de voetballerij breekt alle weten op arbeidsrecht met beloningen en krankzinnige auto’s voor weinig werk terwijl het overige personeel zich suf betaalt en vaak de eerste 25km woonwerk zelf moet lappen. Vreemd genoeg hebben zulke clubs ook nog vrijwilligers. Je zal toch gek zijn om ergens voor niets te gaan werken terwijl anderen de club stuk maken en het geld met karrevrachten wegdragen.
Paul, Dries, Chris, baartstaart? Dat zijn allemaal dezelfde persoon dat is toch zo duidelijk?
Het lijkt wel alsof Donald Trump diens intreden op dit forum heeft gedaan.
Nog zo’n geval die de identiteit van bepaalde mensen in twijfel trekt.
Laten we het erop houden dat zolang Paul, Dries, Baardstaart en ik allen van onszelf weten wie wij zijn, het goed is.
Sorry, maar als je een JIJ-bak geeft, moet je ook kunnen incasseren.
Hoezo identiteit in twijfel trekken. Het enige wat terecht gesteld wordt is dat Max nooit in Nederland heeft gewoond
Nee en ik heb hier NOOIT een andere naam gebruikt. En mogen, diegene, die kritiek hebben op de gang van zaken rond het handelen van de NS rond de formule niet onze eigen mening hebben. Ik heb het zelfs niet over de formule 1 zelf gehad, maar allen gezegd dat het OV ook bij grote evenementen ook elders in het land niet ernstig uitgekleed mag worden. Er zijn meer mensen behalve ik, die hier terecht kritiek op hebben.
nee hoor, ik ben alleen mijzelf. Er is wel eens iemand geweest die onder mij naam wilde posten. Maar dat is toch al een tijd niet meer.
Uw bent 75 jaar ga is wat beters doen dan 24/7 zitten huilen op elke trein website nieuws
Oh ja Jan, leer eerst eens spellen.
Het is U en niet Uw.
zijn er meer van die leuke treintjes sites? En 75 is nog ver weg.
Er zijn het afgelopen uur, een paar reacties gekomen van reageerders die ik niet vaak zie reageren en die onbeleefd van toon zijn of gericht op de persoon.
Respect voor onder andere de vaste reageerders dat ze zich niet uit de tent laten lokken en bij de inhoud blijven.
Maak het treinkaartje hiervoor €200,- per persoon ter dekking van de extra kosten , ieder z’n hobby!
€200 per persoon lijkt me toch wat meer dan de werkelijke kosten die NS maakt.
Geen fan van de F1, maar wel wonend aan het traject waar alle overwegen afgesloten worden.
in dat weekend moet ik toevallig van Haarlem naar Amsterdam, net op een tijd dat de trainingen beginnen en profiteer ik dus van een 5-minutendienst. Zondag moet ik tijdens de race de andere kant op en profiteer ik weer. Beide keren in privétreinen.
je kan er natuurlijk ook gewoon wat aan hebben en er de voordelen van inzien.
Nou, duidelijk dat we meer aan Femke Bol et al hebben dan aan de f1 profiteurs. Sloop het circuit en maak een mooi atletiek park. Maar dat hebben we al in Enschede en Papendal.
En hoe heb je dat exact gemeten?