Fors minder treinen door rood

In 2014 zijn 112 treinen voorbij een rood sein gereden. Dat is het laagste aantal treinen dat het stopsein negeert sinds begin jaren ’80. Het aantal kilometers dat treinen afleggen is in dezelfde periode met bijna de helft toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

NS passeerde vorig jaar 59 keer een stoptonend sein, Arriva zeven keer, Veolia drie keer en Syntus geen enkele keer. Goederenvervoerders passeren in verhouding het vaakst een rood sein. Per miljoen kilometer passeert een NS-trein 0,52 keer een stoptonend sein (meetperiode 2010-2014), Connexxion, Syntus en Veolia doen het zelfs nog een fractie beter. Arriva scoort van de reizigersvervoerders het slechtst (0,74).

Maar goederenvervoerders scoren nog veel slechter. DB Schenker, de grootste goederenvervoerder, passeert per miljoen kilometer 1,33 keer een rood sein. Rurtalbahn en RRF scoren het slechtst met 3,4 en 3,5. Dat is dus ruim zes keer zo vaak als bij NS.

De afname van het aantal treinen dat door rood reed is te danken aan een betere opleiding en instructie van machinisten en een uitbreiding van het beveiligingssysteem Automatische Trein Beïnvloeding Verbeterde versie (ATB Vv).

Niet alleen nam het aantal treinen dat door rood rijdt vorig jaar af, ook het risico dat daarmee samenhangt is in 2014 verder gedaald. Dat wil zeggen dat als een trein toch door rood rijdt, hij minder vaak het punt bereikt waarop een ongeval kan gebeuren. Ook dat is mede te danken aan het grotere aantal seinen dat is uitgerust met ATB Vv.

Met ATB Vv komen treinen ook automatisch tot stilstand wanneer ze langzamer dan 40 km/uur rijden als ze een rood sein dreigen te passeren. Bijna de helft van de seinen in Nederland is inmiddels met dit systeem uitgerust. 

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug