Franse spoorwegen doen aanvraag voor tragere verbinding Brussel-Parijs met Belgisch materieel

De SNCF heeft bij de Franse transportautoriteit een aanvraag gedaan om vanaf december 2024 tussen Brussel en Parijs te gaan rijden met Belgisch spoormaterieel. De treinverbinding moet een trager maar goedkoper alternatief voor Thalys (tegenwoordig Eurostar) worden.

De Franse spoorwegen willen vijfmaal daags tussen Paris Nord en Brussel-Noord v.v. gaan rijden, met stops in Creil (30 kilometer ten noorden van Parijs) en Aulnoye-Aymeries, dat vlakbij de Belgische grens ligt. In België staan nog stops in Bergen en Brussel-Zuid, -Centraal en -Noord gepland. Dat moet SNCF lukken in drie uur, gebruikmakend van materieel van de NMBS. Op de planning staan locs uit de reeks 18/19 en rijtuigen van het type I11 en I10. Ter vergelijking: een enkele reis tussen Brussel en Parijs duurt met Thalys 1u22.

StationTijd
Brussel-Zuid06:5209:4013:4015:4018:40
Aulnoye-Aymeries08:1310:4714:4716:4719:47
Creil09:3612:0616:1618:1621:06
Paris Nord10:0212:3216:4218:4221:32
Reisduur3u102u523u023u022u52
StationTijd
Paris Nord08:1810:1812:2815:3119:21
Creil08:4710:4712:5616:0019:49
Aulnoye-Aymeries10:1412:1414:1617:1721:17
Brussel-Zuid11:1913:1915:1918:1922:19
Reisduur3u013u012u512u482u58

De aangemelde dienstregelingen. Stops en tijden nog onder voorbehoud.

De aanvraag komt in een tijd waarin überhaupt veel spoorvervoerders internationale rijpaden aanvragen. Dat heeft te maken met de open toegang tot het rijden van nationale en internationale treinverbindingen, die sinds 1 januari 2019 door Europees beleid tot stand is gekomen. Onder andere FlixTrain aasde eerder op de verbinding Brussel-Parijs, maar lijkt daar inmiddels vanaf te zien door te hoge prijzen voor het gebruik van Frans spoor. Mogelijk sorteert SNCF nu alsnog voor op de gewilde verbinding tussen de Franse en Belgische hoofdstad door een aanvraag te doen bij de Franse transportautoriteit.

Ouigo

Vorig jaar liet SNCF al blijken dat ze met hun goedkope(re) Ouigo-TGV’s naar Brussel wilden treinen, maar in die plannen is nog geen progressie te zien. Ouigo Vitesse Classique (VC) is een ander voordelig SNCF-merk dat momenteel tussen Parijs en Nantes/Lyon rijdt. De Franse Spoorwegen hebben recent een nieuwe Ouigo VC-verbinding aangevraagd tussen Parijs en Bordeaux; mogelijk valt de ingeschreven trein naar Brussel ook onder dit concept.

600 tot 700 reizigers

De trein zoals hij nu gepresenteerd wordt, biedt plaats aan 600 tot 700 reizigers, wat neerkomt op ongeveer 8 rijtuigen. Er zijn I10-rijtuigen met plaats voor fietsen, dus mogelijk kan ook de tweewieler mee naar Frankrijk. Over restauratie of catering tijdens het drie uur durende traject is nog niets bekend.

This post was last modified on 24 juli 2023 12:40

Share

Recent Posts

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

10 uur terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

5 dagen terug

Onderzoek naar voordelig ov-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…

6 dagen terug