De Franse spoorwegen (SNCF) willen langere vrachttreinen inzetten. Daarom heeft de SNCF Fret recent een proef gedaan met een goederentrein van 1.476 meter. De reuzachtige goederentrein werd getrokken door drie locomotieven en had een totale massa van 3300 ton.
De test werd uitgevoerd tussen Lyon en Nîmes. Men hoopt de vrachttrein – de langste in Europa – tegen 2016 commercieel in te zetten. Een normale Franse goederentrein heeft een lengte tot ongeveer 750 meter. Door de lengte te verdubbelen hoopt de SNCF een nieuwe inpuls te geven aan het vrachtvervoer per spoor. Om die reden krijgt het Franse bedrijf ook steun van de Europese Commissie.
De ambitie is om de langere goederentreinen in te zetten tussen onder andere Parijs – Lille, Parijs – Marseille en Parijs – Le Havre. Ook op internationale corridors tussen Frankrijk en Spanje en Frankrijk en Duitsland zouden de lange treinen kunnen gaan rijden. Door de inzet van superlange goederentreinen zouden de transportkosten verder moeten dalen.
Foto: © Olivier Constant / wk-transport-logistique.fr
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…