Gebruik OV-Fiets groeit nog steeds

De OV-Fiets wint ruim 10 jaar na introductie ieder jaar aan populariteit. Vorig jaar (2013) werden er bijvoorbeeld 1,3 miljoen ritten gemaakt met de OV-Fiets. Dit jaar staat de teller al op ruim 1,5 miljoen, terwijl het jaar nog niet is afgelopen.

De groei zal dit jaar waarschijnlijk uitkomen tussen de 15 en 20 procent. Voor OV-Fiets-begrippen is dat haast een matige groei. Want in de eerste tien jaar na de start in 2001 groeide het aantal ritten ieder jaar met minimaal 25 procent, en soms zelfs met meer dan 100 procent. Alleen van de eerste twee jaar zijn geen exacte cijfers bekend.

Tekort aan OV-Fietsen
De groei is zelfs zo groot dat soms alle OV-fietsen op één locatie op zijn. In 2009 greep 25 procent van de klanten wel eens mis, twee jaar later nam dit volgens de Fietsersbond af naar zo´n 20 procent. "We hebben het de afgelopen jaren niet meer onderzocht. Maar wat ik om mij heen hoor, is dit nog steeds een vaak gehoorde klacht", zegt een woordvoerster van de Fietsersbond.

Reserveren
Al in 2011 pleitte de Fietsersbond voor een reserveringssysteem. "We hebben van NS begrepen dat ze nu die mogelijkheid bekijken. De reiziger moet daar dan mogelijk wel extra voor betalen", zegt de woordvoerster, die voor meer details naar NS verwijst.

Klantwens
NS-woordvoerder Eric Trinthamer stelt echter dat een reserveringssysteem nog niet uitgerold gaat worden. "Het is een klantwens, maar hoeveel klanten er nu precies behoefte aan hebben weten we niet. We zullen het wel gaan onderzoeken. Maar of er een reserveringssysteem gaat komen, durf ik niet te zeggen", reageert hij. 

Kinderzitje
Trinthamer weet ook dat gebruikers meer wensen hebben: "Sommige klanten zouden graag een fiets met kinderzitje willen huren. De vraag daarvoor is echter te klein om daarin te kunnen investeren. We bieden de OV-fiets aan voor slechts 3,15 euro per 24 uur. We kunnen voor dat tarief alleen een basisfiets leveren." Naast de kosten per rit betalen klanten ook jaarlijks 10 euro abonnementsgeld. Voor een elektrische fiets of een scooter wordt 7,50 euro per dag gerekend.

Bezettingsgraad
Het spoorbedrijf wijst erop dat ieder jaar ook het aantal fietsen en verhuurlocaties groeit. Niet alleen op stations, maar ook in stadscentra. Ook wordt per locatie de bezettingsgraad gemonitord. "Als we zien dat op een bepaalde locaties vaak alle fietsen op zijn, dan spelen we daarop in", legt de NS-woordvoerder uit.

Het gebruik van de OV-Fiets groeit nog steeds

Jaar Aantal ritten
2001 ?
2002 ?
2003 33.000
2004 100.000
2005 189.000
2006 250.000
2007 329.585
2008 481.185
2009 669.575
2010 836.286
2011 1.025.412
2012 1.221.792
2013 1.342.951
2014 1.518.417*

* Tot dusver (4 december).

Share
Tags: OV Fiets

Recent Posts

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

19 uur terug

Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…

22 uur terug

Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…

1 dag terug

Geen treinen van Hengelo naar Enschede – eerste van vier stremmingen deze zomer

Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…

2 dagen terug

Veel extra treinen van en naar Nijmegen voor Vierdaagse

NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…

2 dagen terug

Nieuwe directe snelle trein tussen Kopenhagen en Praag

De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…

3 dagen terug