Geen fietsgootjes meer bij stationstrappen – reizigers en organisaties klagen

Reizigers en belangenorganisaties klagen over het ontbreken van fietsgootjes bij nieuwe stationstrappen. Spoorbeheerder ProRail meldt in gesprek te zijn met de belangenorganisaties. Het is nieuw beleid van de spoorbeheerder om geen gootjes te plaatsen bij nieuwe trappen.

Bij de aanleg van nieuwe stationstrappen komen er geen fietsgootjes meer. Op stations waar de gootjes nog zijn, blijven deze voorlopig nog aanwezig. Volgens de spoorbeheerder gaat het om nieuw beleid dat is ingevoerd omwille van ’veiligheid en gebruiksgemak’.

Gevaarlijk

Met een fietsgootje aan de rand van een trap kunnen reizigers met een fiets de tweewieler omhoog of naar beneden rijden en hoeft de fiets niet gedragen te worden. Maar ProRail meldt dat de gootjes dan wel makkelijk lijken, maar in de praktijk ook gevaarlijk kunnen zijn.

Volgens de spoorbeheerder zijn er de afgelopen jaren meerdere incidenten gemeld waarbij reizigers met hun fiets op de trap zijn gevallen. Hoe drukker het is en hoe zwaarder de fiets, hoe hoger het risico op valpartijen of opstoppingen op de trappen.

Met lift of hellingbaan

Nieuwe of vernieuwde stations hebben standaard een lift of hellingbaan. Reizigers met een fiets moeten, volgens ProRail, die gebruiken in plaats van de trappen. Maar in de praktijk blijken veel reizigers toch nog hun fiets mee te nemen op de trap, zelfs als er geen goot ligt.

Op het onlangs heropende hoofdstation van Groningen worden er nog veel fietsen vervoerd op de nieuwe trappen zonder goot en zelfs op de roltrappen. En er wordt volop geklaagd over het ontbreken van gootjes. De lift op het station werkte bij de heropening van het station nog niet.

Gesprek met organisaties

ProRail geeft toe dat het weglaten van de gootjes tot kritiek en vragen leidt. De spoorbeheerder zegt daarom in gesprek te zijn met verschillende belangenorganisaties. ’’We halen ervaringen met het nieuwe beleid op en kijken samen naar de praktijk. Wat dit precies oplevert, is nu nog niet te zeggen. Zodra hier meer over bekend is, communiceren we hierover.’’

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 11 augustus 2025 13:50

Share
Tags: Stations

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug