Vanaf 1 januari 2014 rijden treinen op de Betuweroute op groene stroom. Dit zijn de spoorvervoerders overeengekomen via hun gezamenlijke inkoopvereniging. De spoorvervoerders die gebruik maken van de Betuweroute hebben gezamenlijk windenergie ingekocht.
Zij doen dit via de Coöperatieve Inkoopvereniging Elektriciteit Betuweroute (CIEBR). Door het gezamenlijk inkopen van energie bundelen de vervoerders hun krachten en zijn zij in staat om de beste prijs op de Europese markt te bereiken.
In 2013 reden ruim 21.000 treinen over de Betuweroute, hetgeen overeenkomt met ruim 1 miljoen vrachtwagens per jaar. Bijna 80% van de treinen op de Betuweroute rijdt met een elektrische locomotief. Het totale energieverbruik op de Betuweroute wordt voor 2014 ingeschat op zo’n 60.000 MWh. Dit is te vergelijken met het jaarlijkse energieverbruik van circa 17.000 huishoudens.
De spoorvervoerders hebben de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd in elektrische locomotieven die geschikt zijn voor het hogere voltage op de Betuweroute (25 kV). Elektrische locomotieven hebben meer trekkracht dan diesellocomotieven en kunnen daardoor zwaardere treinen rijden. De energie-efficiency van elektrische locomotieven vertaalt zich ook in een lagere CO2-uitstoot.
Foto: Ronald Tilleman
This post was last modified on 23 december 2016 14:28
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…