De nieuwe metroverbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam is maandag goed gebruikt. Reizigers moesten in de ochtendspits al staan en vervoersbedrijf RET heeft die eerste dag dat de Hoekse Lijn in gebruik was, 23.000 in- en uitstappers geteld. Het gaat om reizigers die in of uitstappen tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven.
De eerste reizigers op de Hoekse Lijn hebben in de ochtendspits al moeten staan. “Dat is een goed teken”, aldus een woordvoerder. De reizigers reageerden maandag verheugd op de nieuwe metrolijn die Hoek van Holland, Vlaardingen en Maassluis met Schiedam en Rotterdam verbindt.
Dat enthousiasme is volgens de woordvoerder terecht. “Ze hebben er immers lang op moeten wachten.”Ook op sociale media wordt positief gereageerd. “De vertraging had wat weg van de Noord-Zuidlijn Amsterdam, maar eindelijk rijdt de Hoekse Lijn. Nóg sneller in hartje Rotterdam én in Hoek van Holland”, schrijft een van de reizigers op Twitter. Dat zal voor veel reizigers gelden, alleen reizigers die naar Rotterdam Centraal willen zijn iets langer onderweg.
Maurice Unck, directeur RET, is blij dat zoveel mensen de metro hebben genomen. Hoewel alles goed verliep, houdt hij er rekening mee dat hij nog kinderziektes kan tegenkomen. In het 24 kilometer lange traject zitten veel overwegen, twee beweegbare bruggen en zes vernieuwde en een compleet nieuw station (Maassluis Steendijkpolder) . In 2022 wordt de metro nog door getrokken naar het strand.
Volgende maand volgt de officiële openingshandeling en dan rijdt in de spits elke vijf minuten een metro tussen Rotterdam en Vlaardingen-West. De Hoekse Lijn is de oude spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland. 31 maart 2017 reed de laatste trein over het traject dat sindsdien is omgebouwd tot metrolijn.
De lijn telde in het NS tijdperk 16.000 in- en uitstappers. Tijdens de werkzaamheden verloor de RET zeker een kwart van die reizigers. RET directeur Maurice Unck sprak zaterdag de verwachting uit dat die reizigers de komende maanden worden terug gewonnen. De komende drie jaar wordt een groei verwacht van 40% procent, ten opzichte van de oude NS-cijfers. Op de eerste werkdag werd die groei al gerealiseerd, maar RET benadrukt dat het na één dag te vroeg is om conclusies te rekken.
In een eerdere versie stond dat het oude NS-cijfer niet te vergelijken zou zijn met het RET cijfer. Dat blijkt onjuist. Zowel de 16.000 bij NS als de 23.000 bij RET zijn in- en uitstappers, niet reizigers.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 3 oktober 2019 14:21
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…
Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…
NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…
De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…