De NS kan zonder aanvullende steun niet met deze aantallen treinen blijven rijden. Hierover moet het vervoersbedrijf met het Ministerie van Infrastructuur besluiten nemen, reageert minister van Financiën Wopke Hoekstra op de jaarcijfers van NS.
Het instandhouden van de dienstregeling “lijkt op termijn financieel gezien niet vol te houden”, leest de bewindsman in de jaarcijfers van het vervoersbedrijf, waarvan de Staat de enige aandeelhouder is. Hij is met het bedrijf in gesprek over eventuele verdere staatssteun.
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers benadrukte NS dat er extra geld nodig is, als het spoorbedrijf alle treinen wil laten rijden. Tot en met september zijn er financiële afspraken en ook voor 2022 wordt er nagedacht voor een regeling. Maar mogelijk is er ook daarna financiële steun nodig.
Over eventuele aanvullende steun is Hoekstra in gesprek, maar “het is aan de NS om de organisatie op termijn weer financieel gezond te maken.” Dat is volgens de bewindsman broodnodig. Mensen reizen veel minder met de trein door de coronamaatregelen, en ook de komende jaren verwacht de vervoerder minder reizigers.
Op dit moment wil NS het aantal treinen volgend jaar nog fors verhogen. “Er zijn veel investeringen gedaan om de frequenties te verhogen, we hopen dat de reizigers terugkeren. Als blijkt dat reizigers wegblijven dan kan het nodig zijn dat we frequenties moeten aanpassen” reageert NS-topvrouw Marjan Rintel tegenover Treinreiziger.nl.
Over het afbouwen van de dienstregeling moet de NS zelf beslissingen nemen, benadrukt Hoekstra. Dat gebeurt wel in overleg met het Ministerie van Infrastructuur. Verder moet het bedrijf verder aan de slag met bezuinigingen. Een eerder samengesteld pakket moet al 1,4 miljard aan bezuinigingen opleveren. Daardoor zullen ongeveer 2300 banen verdwijnen, zonder dat hierbij gedwongen ontslagen vallen. NS wijst erop dat hiermee een kleine 15% van de banen verloren gaat.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 25 februari 2021 13:57
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…