De Haagse vervoerder HTM zet vanaf maandag nieuwe trams van Siemens in. Het gaat om de Avenio, waarvan de HTM er in totaal 60 heeft besteld. De eerste tram rijdt vanaf vandaag op lijn 2 (Kraayenstein via Den Haag Centraal met Leidschendam). Binnenkort worden de nieuwe trams ook ingezet op lijn 1, 9, 11, 15 en 17.
De HTM benadrukt dat de tram uitgebreid getest is en veilig is. Den Haag is de tweede stad die ze inzet. De nieuwe trams zijn volgens Siemens stiller. Ze vervangen deels de oude trams, die al sinds 1981 worden ingezet.
Om de nieuwe trams in de reizigersdienst te laten rijden, moesten er ook grote kosten gemaakt worden om de infrastructuur geschikt te maken. Zo is een groot deel van lijn 9 (Schevingen – Den Haag) opnieuw ingericht, inclusief nieuwe sporen en bovenleiding. Ook op een aantal andere lijnen waren er meerdere aanpassingen nodig. Dit onder andere omdat de tram een lage instap kent en zwaarder is dan de oude tram. Ook moesten sommige routes verbreed worden.
This post was last modified on 24 mei 2017 14:08
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…