Honderden miljoenen nodig voor beveiliging en uitbreiding spoor – te kwetsbaar voor sabotage

Er moet 600 miljoen euro worden gestoken in uitbreiding van het spoor en beveiliging tegen sabotage. Het spoor is nu te kwetsbaar voor sabotage en militair transport dreigt tot grote vertragingen te leiden in het passagiersvervoer. Dat blijkt uit een analyse van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) en de Weerbaarheidstafel.

Uit de analyse blijkt dat een heel brede militaire trein het passagiersvervoer tot wel drie uur lang kan stilleggen. Bij meerdere militaire treinen per dag komt het gewone treinverkeer vrijwel tot stilstand, waarschuwt het adviesrapport dat de naam ’Tijd om te handelen’ heeft gekregen. Volgens voorzitter Christophe van der Maat van het OFL is het spoorsysteem jarenlang ingericht op efficiëntie en stiptheid maar is de infrastructuur onvoldoende voorbereid op sabotage, cyberaanvallen en militair transport.

Maatregelen op drie gebieden

Volgens het rapport is er als start zeker 600 miljoen euro nodig om het spoor behalve efficiënt en punctueel, ook nog eens robuust te maken tegen hybride dreigingen. In het rapport worden maatregelen voorgeschreven op drie verschillende onderwerpen; beveiliging, continuïteit en capaciteit.

Bij beveiliging gaat het over slimme detectie, anti-drone maatregelen, beter toegangsbeheer en monitoren van digitale systemen. Bij continuïteit van het treinverkeer gaat het over mobiele noodsystemen om treinverkeer snel te hervatten, reserveonderdelen en draaiboeken voor incidenten. En bij extra capaciteit gaat het over extra rangeerruimte in havens, langere sporen voor treinen van 740 meter en het verwijderen van obstakels langs het spoor.

‘Afwachten geen optie’

Van der Maat zegt dat ’de hybride dreigingen waar Europa mee te maken heeft, voorlopig niet verdwijnen’. “Het is niet de vraag óf maar wannéér we te maken krijgen met sabotage aan onze vitale infrastructuur. Dreigingen worden alleen maar complexer en impactvoller. Afwachten is dus geen optie. Daarom is onze oproep glashelder: investeer nú in de weerbaarheid en militaire mobiliteit van het spoor. Want een samenleving die haar spoor laat stilstaan, zet ook haar veiligheid en vrijheid op het spel.”

Ministerie snel aan de slag

Staatssecretaris Thierry Aarsen van openbaar vervoer heeft zelf om de analyse van het spoor gevraagd. Hij laat weten dat hij een groot deel van de aanbevelingen overneemt en er samen met spoorbeheerder ProRail en vervoerders snel mee aan de slag gaat. Onlangs had Aartsen al bekendgemaakt dat hij militaire transporten voorrang wil geven op het spoor.

Aartsen wil er ook spoedig voor zorgen dat treinen niet bij de grens blijven stilstaan door papierwerk. Ook gaat zijn ministerie samen met Defensie en ProRail aan de slag met het simuleren van militaire transporten. Verder wordt er samen met ProRail een gezamenlijke weerbaarheidsstrategie ontwikkeld, waarmee het spoor weerbaarder wordt tegen hybride dreigingen. Het is aan een volgend kabinet om definitieve keuzes te maken over het startbudget van 600 miljoen euro.

Sabotageactie in juni

Onlangs waarschuwde topman John Voppen van spoorbeheerder ProRail ook al dat het spoor niet bestand is tegen sabotage. “Het Nederlandse spoor is gebouwd op efficiency en niet op weerbaarheid. Daardoor is het niet bestand tegen sabotage”, aldus Voppen enkele weken geleden in De Telegraaf.

Tijdens de NAVO-top in Nederland, in juni van dit jaar, kwam het treinverkeer van en naar luchthaven Schiphol een dag lang stil te liggen door sabotage van het spoor. Er werden destijds kabels in brand gestoken. De actie is niet opgeëist en een verantwoordelijke is nog niet gevonden.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 oktober 2025 15:52

Share

Recent Posts

Paar dagen voor stremming al geen treinen door storing Velsertunnel

De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…

1 uur terug

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

21 uur terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

1 dag terug

Drie weken lang minder treinen van en naar Schiphol Airport

Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…

4 dagen terug

WestBahn neemt Chinese dubbeldekkers in gebruik – veroveren de Chinezen het Europese spoor?

Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…

4 dagen terug

Vrijdagochtend weer treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel op schema

Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…

5 dagen terug