IC Direct op aandringen van Rover tijdelijk toeslag vrij

De Intercity Direct is van 22 tot en met 27 februari tijdens de daluren toeslagvrij. Dit vanwege werkzaamheden bij Delft. In de spits is er onvoldoende capaciteit om de trein toeslagvrij te maken. In de daluren wordt de trein op verzoek van Rover toeslagvrij.

Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal krijgen reizigers het advies om te reizen via Gouda. Daardoor duurt de reis niet 25 minuten maar 45 minuten (overdag) tot 60 minuten (´s avonds). De RandstadRail van de RET zou een veel sneller alternatief zijn (circa 30 minuten). "RandstadRail heeft echter onvoldoende capaciteit om alle treinreizigers mee te nemen", legt NS-regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau uit. In de daluren zou er wellicht wel voldoende capaciteit zijn, maar het spoorbedrijf wil eenduidige reisadviezen voor zowel de spits als de daluren. 

Eigen risico
NS-abonnementen zijn tijdens de werkzaamheden dus niet geldig bij RandstadRail. "Wellicht zullen reizigers op eigen houtje beslissen om de metro te nemen in plaats van de trein, maar dat is dan op eigen risico", zegt Alting von Geusau.

Rover
Tussen Rotterdam en Amsterdam mogen reizigers in de daluren zonder toeslag omreizen met de Intercity Direct. "In de spits zit de Intercity Direct nu al vaak vol, als we de toeslag zouden schrappen kunnen er capaciteitsproblemen ontstaan. Op aandringen van Rover maken we de Intercity Direct in de daluren wel toeslagvrij", legt de regiodirecteur uit. 

HTM
Treinreizigers tussen Delft en Den Haag kunnen gebruik maken van de tram van de HTM. De HTM zal tijdens de werkzaamheden extra trams inzetten om de reizigersstroom te kunnen vervoeren. Verder worden er stop- en snelbussen ingezet tussen Schiedam en Den Haag.

Fiets
Volgens van Alting von Geusau is het even door de zure appel heen bijten, maar krijgen reizigers er daarna wel iets voor terug. "Het nieuwe station heeft dezelfde frisheid als Rotterdam Centraal. Wat heel prettig is voor de reiziger, is dat hij straks direct van de fietsenstalling naar het perron kan." Na de werkzaamheden rijdt op 28 februari de eerste trein door de nieuwe Delftse spoortunnel.

Toekomst
Na de werkzaamheden blijft de dienstregeling ongewijzigd. Het is wel de bedoeling dat er in de toekomst meer treinen gaan rijden. Dat kan pas als staatssecretaris Mansveld besluit om de sporen te verdubbelen. Daarvoor hoeft Delft niet opnieuw op de schop: er ligt al een extra tunnelbuis, maar alleen nog zonder sporen.

This post was last modified on 7 januari 2019 21:52

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug