De nieuwe intercity’s van NS, de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), zijn door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op 30 december formeel toegelaten tot het Nederlandse spoor. Dat schrijft Railjournal. Dat betekent dat de treinen nu ook reizigers mogen gaan vervoeren.
De Nederlandse Spoorwegen hebben desgevraagd de goedkeuring bevestigd. Maarten Bakker, bij NS verantwoordelijk voor de introductie van de ICNG: “Het is een belangrijke mijlpaal dat de trein door de inspectie is goedgekeurd. Dit zorgt ervoor dat we kunnen starten met een nieuwe fase van het testprogramma.”
De treinen die nu in Nederland rijden, zijn nog testtreinen. De treinen zijn formeel nog niet overgedragen aan NS, dat gebeurt pas als de treinen voldoen aan de specificaties die het spoorbedrijf heeft opgesteld. Zodra de eerste trein geleverd is aan NS doorlopen ze opnieuw een testprogramma en daarna kunnen we voor het eerst proefrijden met reizigers. Bakker: “We verwachten voor deze zomer in de dienstregeling te kunnen rijden. ”
De eerste ritten met reizigers zullen zijn in het proefbedrijf, zoals NS dat noemt. Dat zal gebeuren op de route. “Dat is belangrijk, want met reizigers in de dienstregeling kun je pas echt zien hoe de trein in de praktijk presteert en verdere aanpassingen doen”, vertelt Bakker.
Na het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda volgt het traject Den Haag – Rotterdam – Eindhoven. In volgende stappen gaat de ICNG ook over de Hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid en Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.
De eerste trein is al in mei 2020 aangekomen, sindsdien zijn er testritten uitgevoerd. De treinen hadden eigenlijk al in reizigersdienst moeten zijn, maar door verschillende oorzaken is de start uitgesteld. Zo zijn er problemen met de software en is de laskwaliteit onvoldoende. De treinen kunnen 200 kilometer per uur rijden, in de eerste periode zullen de treinen volgens dienstregeling niet sneller dan 160 kilometer per uur gaan. Pas als er voldoende treinen in de dienst zijn, zal bij een dienstregelingswijziging de snelheid naar 200 kilometer per uur gaan.
De ICNG is de opvolger van de Fyra, die het deze maand tien jaar geleden begaf. NS vond destijds dat de Fyra te slechte kwaliteit had en opknappen te lang zou duren. Opmerkelijk genoeg rijden de Fyra’s inmiddels al enkele jaren opgelapt en wel op het Italiaanse spoor. Echter dat gezegd hebbende staan de treinen van fabrikant AnsaldoBreda niet bekend om de robuustheid en kwaliteit.
This post was last modified on 7 januari 2023 10:19
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…