ProRail ontevreden met verdere stijging grote storingen

Vorig jaar waren er op het spoor zo’n 450 grote storingen, veroorzaakt door bijvoorbeeld aanrijdingen, sein- en/of wisselstoringen, stormachtig weer, computerstoringen en bovenleidingbreuken. Een woordvoerder van ProRail bevestigt berichtgeving hierover door De Telegraaf.

Toename storingen

Het aantal storingen lag daarmee hoger dan in 2021, toen er sprake was van 406 grote storingen. In 2020 waren het er 361, maar toen was er sprake van een uitgedunde dienstregeling wegens corona. Vorig jaar waren er achttien dagen waarop meer dan 10 procent van alle ritten (ongepland) uitviel. Twee dagen werd het landelijk treinverkeer gestaakt. Op 18 februari was dat vanwege een storm en op 3 april lag alles plat vanwege een ICT-storing.

Uit de cijfers van ProRail blijkt verder dat in 2022 meer met de trein is gereisd dan in 2021. In de loop van het jaar zijn de reizigersaantallen steeds verder toegenomen. De aantallen van 2019, voor de coronacrisis, worden echter nog ruimschoots niet gehaald. NS meldde eerder circa 80 procent van de oude reizigersaantallen te hebben. Ook waren vervoerders dit jaar genoodzaakt om minder en kortere treinen te laten rijden vanwege personeelstekorten. Deze combinatie van omstandigheden, aangevuld met enkele grote verstoringen, heeft geleid tot lagere prestatiecijfers dan in 2021.

Werk aan de winkel

Ongeveer 450 grote storingen in 2022 vallen binnen de verantwoordelijkheid van ProRail. Daarmee blijft de spoorbeheerder onder de met het ministerie afgesproken bovengrens van 520 grote storingen. John Voppen, CEO van ProRail, is niet tevreden. “Met een eerste blik op de prestaties van 2022 en de oorzaken van tegenvallers zeg ik: werk aan de winkel voor de spoorsector. Laten we investeren in onze mensen en middelen om prestaties te verbeteren. Tegelijk vind ik realisme ontzettend belangrijk; dat we veel kunnen, maar niet alles: de druk op mensen en middelen is al groot. Daarom blijf ik hameren op wat wij in 2022 al hebben aangegeven: de noodzaak van keuzes maken.”

(c) ANP

This post was last modified on 8 februari 2023 21:50

Share

Recent Posts

NS weet dankzij ICNG langere reistijd te beperken op geteisterde HSL

De maximumsnelheid op de HSL is op een aantal delen verlaagd tot 80 km/u, vanwege…

11 uur terug

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

5 dagen terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 week terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

1 week terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

1 week terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

1 week terug