Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe treinen, de zogenoemde ICE 3neo treinen. Er zijn inmiddels 22 treinen van dit type geleverd. Vijf daarvan hebben een nieuw interieur, vergelijkbaar met de ICE 4. Hieronder een fotoreportage over deze trein. Ze zullen dus niet allemaal dit interieur hebben. In totaal krijgt Deutsche Bahn tot 2029 90 treinen geleverd van het type ICE 3neo.
Stefan Verkerk heeft voor Treinreiziger.nl de gloednieuwe treinen in beeld gebracht. Een uitgebreide fotoreportage waarbij zowel het interieur als het exterieur in beeld komt. Dit fotoverslag hoort bij: NS verwelkomt nieuwe ICE-treinen op de route Amsterdam – Frankfurt.
Het comfort van de stoelen in de 1e en 2e klas van de ICE-treinen is redelijk vergelijkbaar, maar in de 1e klas zijn de stoelen breder en is er meer beenruimte. In de 1e klas bevinden zich aan één zijde van het gangpad enkele stoelen, terwijl aan de andere zijde dubbele stoelen zijn geplaatst. Hierdoor wordt extra comfort en privacy geboden aan reizigers.
De 2e klas van de ICE’s biedt een goed comfort. Er zijn zitplaatsen voor zowel vier als twee personen bij elkaar. Aan beide zijden van het gangpad bevindt zich een rij met twee stoelen. Hierdoor kunnen reizigers comfortabel zitten, zowel alleen als in gezelschap.
De ICE 3neo biedt voldoende bagageruimte voor reizigers. Boven de zitplaatsen bevinden zich handige bagageplanken waar je gemakkelijk kleinere tassen en rugzakken kunt opbergen. Daarnaast is er in het rijtuig extra bagageruimte beschikbaar voor grotere koffers en bagage. Hierdoor kun je comfortabel reizen zonder je zorgen te maken over de opslag van je bagage.
De ICE 3neo beschikt over een bar/bistro waar reizigers terecht kunnen voor een hapje en een drankje. De trein wordt in Duitsland bevoorraad, maar het komt helaas met enige regelmaat voor dat dat niet volledig is. Hierdoor kan het aanbod aan eten en drinken soms beperkt zijn.
Nieuw in de ICE-treinen zijn de acht fietsplekken, die reizigers de mogelijkheid bieden om hun fiets mee te nemen op reis. Op dit moment is het echter nog niet mogelijk om van deze service gebruik te maken. Mogelijk opent de verkoop in juli 2024. Het reserveren van een fietsplek is verplicht.
Het is mogelijk om in de ICE-treinen een zitplaats te reserveren. In de zomerperiode is dit op internationale trajecten doorgaans verplicht. Voor 2024 geldt deze periode van 1 juni t/m 1 september. In de trein is te zien of een zitplaats gereserveerd is. Boven de zitplaats geeft een rood lampje aan dat de stoel bezet is, een groen lampje als de stoel pas voor een later deel van het traject gereserveerd is.
Wil je een zitplaats reserveren? Bij NS International kost een reservering momenteel 4,90 euro in de 2e klas en 5,90 euro in de 1e klas. Deutsche Bahn heeft de prijzen verhoogd naar 5,20 euro in de 2e klas en 6,50 euro in de 1e klas. Vermoedelijk zal NS International binnenkort volgen. Je kunt ook reserveren via de ÖBB of CD, die 3 euro per trein rekenen. Deutsche Bahn en NS rekenen een vergoeding per reis. Reis je slechts met één trein, dan is reserveren via CD (cd.cz, Tsjechische spoorwegen) of ÖBB (oebb.at, Oostenrijkse spoorwegen) dus voordeliger.
De ICE-treinen starten en eindigen hun ritten in Amsterdam. Tot 15 juli 2024 blijft er dagelijks één trein naar Basel rijden. Vanaf 16 juli zullen de treinen echter uitsluitend rijden op de route Amsterdam – Frankfurt, wat een verandering betekent voor reizigers die naar Zwitserland willen reizen.
Na vertrek uit Amsterdam rijden de ICE-treinen non-stop naar Utrecht. Reizigers uit steden als Rotterdam, Den Haag, Gouda en Amersfoort kunnen hier gemakkelijk opstappen, waardoor Utrecht een handige overstapplaats is voor veel reizigers.
Arnhem is de laatste stop in Nederland voor de ICE. Reizigers uit steden zoals Zwolle, Deventer, Apeldoorn, Nijmegen, Den Bosch, Breda en Tilburg kunnen hier het beste opstappen. Hierdoor is Arnhem een belangrijke overstapplaats voor veel reizigers die naar Duitsland reizen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:44
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…