In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe treinen, de zogenoemde ICE 3neo treinen. Er zijn inmiddels 22 treinen van dit type geleverd. Vijf daarvan hebben een nieuw interieur, vergelijkbaar met de ICE 4. Hieronder een fotoreportage over deze trein. Ze zullen dus niet allemaal dit interieur hebben. In totaal krijgt Deutsche Bahn tot 2029 90 treinen geleverd van het type ICE 3neo.

Stefan Verkerk heeft voor Treinreiziger.nl de gloednieuwe treinen in beeld gebracht. Een uitgebreide fotoreportage waarbij zowel het interieur als het exterieur in beeld komt. Dit fotoverslag hoort bij: NS verwelkomt nieuwe ICE-treinen op de route Amsterdam – Frankfurt.

1e klas

Het comfort van de stoelen in de 1e en 2e klas van de ICE-treinen is redelijk vergelijkbaar, maar in de 1e klas zijn de stoelen breder en is er meer beenruimte. In de 1e klas bevinden zich aan één zijde van het gangpad enkele stoelen, terwijl aan de andere zijde dubbele stoelen zijn geplaatst. Hierdoor wordt extra comfort en privacy geboden aan reizigers.

Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
ICE NEO (c) Deutsche Bahn AG / Oliver Lang
(c) Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

2e klas

De 2e klas van de ICE’s biedt een goed comfort. Er zijn zitplaatsen voor zowel vier als twee personen bij elkaar. Aan beide zijden van het gangpad bevindt zich een rij met twee stoelen. Hierdoor kunnen reizigers comfortabel zitten, zowel alleen als in gezelschap.

Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

ICE 3neo 2e klas (c) Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

Het team van Treinreiziger/Treinrondreis reist in de 2e klas met de ICE 3neo. Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Bagage in de ICE

De ICE 3neo biedt voldoende bagageruimte voor reizigers. Boven de zitplaatsen bevinden zich handige bagageplanken waar je gemakkelijk kleinere tassen en rugzakken kunt opbergen. Daarnaast is er in het rijtuig extra bagageruimte beschikbaar voor grotere koffers en bagage. Hierdoor kun je comfortabel reizen zonder je zorgen te maken over de opslag van je bagage.

Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Bar / Bistro in de ICE

De ICE 3neo beschikt over een bar/bistro waar reizigers terecht kunnen voor een hapje en een drankje. De trein wordt in Duitsland bevoorraad, maar het komt helaas met enige regelmaat voor dat dat niet volledig is. Hierdoor kan het aanbod aan eten en drinken soms beperkt zijn.

Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Fiets mee met de ICE

Nieuw in de ICE-treinen zijn de acht fietsplekken, die reizigers de mogelijkheid bieden om hun fiets mee te nemen op reis. Op dit moment is het echter nog niet mogelijk om van deze service gebruik te maken. Mogelijk opent de verkoop in juli 2024. Het reserveren van een fietsplek is verplicht.

Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Gereserveerde zitplaatsen

Het is mogelijk om in de ICE-treinen een zitplaats te reserveren. In de zomerperiode is dit op internationale trajecten doorgaans verplicht. Voor 2024 geldt deze periode van 1 juni t/m 1 september. In de trein is te zien of een zitplaats gereserveerd is. Boven de zitplaats geeft een rood lampje aan dat de stoel bezet is, een groen lampje als de stoel pas voor een later deel van het traject gereserveerd is.

Wil je een zitplaats reserveren? Bij NS International kost een reservering momenteel 4,90 euro in de 2e klas en 5,90 euro in de 1e klas. Deutsche Bahn heeft de prijzen verhoogd naar 5,20 euro in de 2e klas en 6,50 euro in de 1e klas. Vermoedelijk zal NS International binnenkort volgen. Je kunt ook reserveren via de ÖBB of CD, die 3 euro per trein rekenen. Deutsche Bahn en NS rekenen een vergoeding per reis. Reis je slechts met één trein, dan is reserveren via CD (cd.cz, Tsjechische spoorwegen) of ÖBB (oebb.at, Oostenrijkse spoorwegen) dus voordeliger.

ICE 3neo stoelnummers (c) Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

ICE NEO in Amsterdam

De ICE-treinen starten en eindigen hun ritten in Amsterdam. Tot 15 juli 2024 blijft er dagelijks één trein naar Basel rijden. Vanaf 16 juli zullen de treinen echter uitsluitend rijden op de route Amsterdam – Frankfurt, wat een verandering betekent voor reizigers die naar Zwitserland willen reizen.

Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

ICE in Utrecht

Na vertrek uit Amsterdam rijden de ICE-treinen non-stop naar Utrecht. Reizigers uit steden als Rotterdam, Den Haag, Gouda en Amersfoort kunnen hier gemakkelijk opstappen, waardoor Utrecht een handige overstapplaats is voor veel reizigers.

Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

ICE in Arnhem

Arnhem is de laatste stop in Nederland voor de ICE. Reizigers uit steden zoals Zwolle, Deventer, Apeldoorn, Nijmegen, Den Bosch, Breda en Tilburg kunnen hier het beste opstappen. Hierdoor is Arnhem een belangrijke overstapplaats voor veel reizigers die naar Duitsland reizen.

Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:44

Share

Recent Posts

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

12 uur terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

1 dag terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

1 dag terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

3 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

4 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

5 dagen terug