NS verwelkomt nieuwe ICE-treinen op de route Amsterdam – Frankfurt

Zaterdag heeft NS-directeur Heike Luiten officieel de nieuwe ICE 3neo in Nederland verwelkomd. De treinen vervangen de oude ICE 3M-treinstellen, die de laatste jaren erg storingsgevoelig bleken. De nieuwe ICE’s gaan vanaf 2025 ook vanuit Nederland naar München rijden.

Ze vallen met hun neus in de boter, de tientallen Engelse voetbalsupporters die de ICE nemen om hun nationale elftal morgen in Gelsenkirchen aan te moedigen op het EK voetbal. “Dus dit is echt een gloednieuwe trein?”, vraagt een fan. Ter bevestiging snuift hij nog even aan de kunststof armsteun. “Ja, gloednieuw!”

Oké, helemaal gloednieuw zijn de ICE 3neo-treinen die vanaf nu tussen Amsterdam en Frankfurt pendelen niet. Ze rijden al een tijdje in de binnenlandse dienst in Duitsland en staken de laatste maanden geregeld de Nederlandse grens over om testritten te maken. Eind mei was de toelating voltooid. 54 NS International-machinisten kregen in Keulen hun opleiding voor de opvolger van de ICE 3M, die de laatste jaren steeds vaker te kampen had met storingen of zelfs uitval. Met de ICE 3neo, die zich bij onze oosterburen al betrouwbaar toonde, hopen NS en de Deutsche Bahn defecten en grote vertragingen tot een minimum te beperken.

De officiële verwelkoming van de ICE 3neo in Amsterdam. Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

‘Lang naar uitgekeken’

Dat laatste lukte op de inauguratiedag nog niet helemaal. Een omgewaaide boom op het traject tussen Oberhausen en Arnhem gooide roet in het eten, waardoor de symbolische eerste ICE 3neo-trein (de échte eerste trein kwam donderdagavond al aan in Amsterdam) ruim een half uur te laat het centraal station van Amsterdam kwam binnenrijden. Eerder op de dag was de ICE naar Basel door de omgewaaide boom gestrand en daardoor een vertraging gekregen van ruim 3,5 uur.

De speciale bijeenkomst en de openingswoorden van NS International-directeur Heike Luiten kwamen echter niet in het gedrang. Zij liet naast de hagelwitte hogesnelheidstrein weten dat NS lang heeft uitgekeken naar de nieuwe ICE’s. Volgens Luiten is de trein een grote stap naar een toekomst waarin NS nog meer internationale reizigers op een comfortabele en duurzame manier naar hun bestemming wil brengen. “Bijvoorbeeld voor vakantie of bezoek aan een van de sportevenementen.”

Dat was niets teveel gezegd voor de voetbalsupporters die tijdens het praatje van Luiten al stonden te popelen om te kunnen instappen richting het Ruhrgebied en Frankfurt. Tot 15 juli rijdt één treinpaar traditiegetrouw door tot Basel in Zwitserland. Die verbinding vervalt vanaf deze zomer en wordt vanaf 2025 vervangen door een directe trein naar München. De ICE 3neo rijdt trouwens niet alleen in Duitsland en Nederland, want ook de verbinding Frankfurt – Brussel is sinds deze week voorzien van de nieuwe treinstellen. Daarnaast hebben de treinen ook toelating in Oostenrijk. En misschien was het je al opgevallen, maar de nieuwe ICE vertoont sterke gelijkenissen met de Eurostar-treinen die al naar Londen rijden.

Engelse voetbalsupporters in de eerste rit met de ICE 3neo naar Duitsland.
Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Gloednieuw interieur

In totaal rijden er nu 22 ICE 3neo-treinstellen rond. Dat is al gelijk fors meer dan de 15 ICE 3M-stellen die de afgelopen twintig jaar dienst hadden op het traject Amsterdam – Frankfurt. De komende vijf jaar komen er nog eens bijna 70 nieuwe ICE’s bij. Een deel daarvan is voorzien van een gloednieuw interieur, met volledig nieuwe stoelen, houten accenten en telefoonhouders. De ruiten laten internetsignalen beter door en beschermen tegen de zon. Bovendien is de voorkant van de trein uitgerust met een groot fietsenrek. Ten opzichte van de oude ICE 3M-treinen vind je in de ICE 3neo acht extra 1e klas-zitplaatsen en zes extra zitplekken in de 2e klasse.

De Bordbistro in de ICE 3neo. Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

De voetbalsupporters hadden zelf al flink ingeslagen in Amsterdam, maar voor wie dat niet heeft gedaan is ook in de nieuwe ICE’s een Bordbistro te vinden. Daar zijn behalve drankjes en snacks ook typisch Duitse gerechten te bestellen, denk aan curryworst met friet, pretzels en broodjes braadworst. Het is op dit moment ook het enige restauratierijtuig in Nederland, want sinds eind vorig jaar is de bistro in de IC Berlijn verdwenen.

De nieuwe ICE-treinen bieden ook plek aan acht fietsen. Maar die plekken zullen voorlopig leeg blijven. Op z’n vroegst vanaf 1 juli kan de fiets ook daadwerkelijk mee naar Nederland. Maar die datum kan nog wijzigen, dat zal afhangen van testen die momenteel worden uitgevoerd. Voor wie de fiets wil meenemen in de nieuwe ICE: reserveren is verplicht. Voor fietsen is een apart fietskaartje nodig.

De ICE 3neo bij vertrek in Arnhem. Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Nadat de inhuldigingsrit Amsterdam bereikte, keerde de trein na een half uur weer terug richting Frankfurt. Die rit verliep op Nederlands grondgebied vlekkeloos. In Arnhem werd de trein verwelkomd door een handvol liefhebbers, die de trein met camera’s en statieven opwachtten. Over de grens in Duitsland kreeg de trein gelijk een uur vertraging te pakken. Nieuwe ICE’s of niet, sommige dingen veranderen nu eenmaal nooit …


ICE 3neo in Nederland

Afbeelding: Vertraging blijft …

Zaterdag is de eerste dag dat alle ritten van ICE’s naar Nederland werden uitgevoerd met de ICE neo’s. Maar de treinen waren allesbehalve stipt. Bron: Treinposities.nl

Nu de ICE’s zijn vernieuwd, is het wachten op de ICE L. Dat zijn de nieuwe Talgo-treinen die tussen Amsterdam en Berlijn moeten gaan rijden. Deutsche Bahn kondigde vorig jaar aan dat deze treinen per oktober van dit jaar de oude treinen zouden moeten gaan vervangen. Maar alles wijst erop dat die planning niet gehaald gaat worden. Vertrekkend financieel topman Bert Groenewegen vertelde aan Treinreiziger.nl tijdens de presentatie van de jaarcijfers er niet op te rekenen dat de nieuwe treinen dit jaar in de dienstregeling zullen komen. Bronnen stellen tegenover Treinreiziger.nl dat de hoge aslast van de Talgo-treinen voor kopzorgen zorgt.

Met de introductie van de ICE neo komt er een einde aan de ICE 3M. Die verliet zaterdagochtend om 6:38 uur voor het laatst Amsterdam Centraal. De ICE 3M deed zijn intrede in juni 2000, niet op de route tussen Amsterdam en Frankfurt, maar tussen Amsterdam en Hannover als Expo Express. Pas in november van dat jaar vervingen de ICE’s de EuroCity’s naar Keulen en Frankfurt. Er werden destijds 17 ICE’s geleverd die van en naar Nederland en België konden rijden. Maar later werd besloten zes treinen om te bouwen voor de treindienst Parijs – Frankfurt. Daardoor bleven er slechts 11 ICE’s over om van en naar Amsterdam en Brussel te rijden. Dat aantal daalde nog verder toen in het najaar van 2022 een ICE vlam vatte. Doordat de treinen ook regelmatig met defecten kampten, gebeurde het met regelmaat dat er onvoldoende treinstellen waren om de volledige dienstregeling uit te voeren. Dat moet nu zijn opgelost. De ICE 3M-treinstellen mogen overigens nog niet met pensioen. Ze zullen deze zomer bijvoorbeeld worden ingezet op de route Keulen – Basel.

Laatste ICE Amsterdam – Frankfurt. Foto: Maurits Wever (c)
Het team van Treinreiziger/Treinrondreis reist in de 2e klas met de ICE neo. Foto: Stefan Verkerk

This post was last modified on 15 juni 2024 22:25

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 dagen terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

6 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

6 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

7 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

1 week terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

1 week terug