NS verwelkomt nieuwe ICE-treinen op de route Amsterdam – Frankfurt
15 jun 2024 20:30
Zaterdag heeft NS-directeur Heike Luiten officieel de nieuwe ICE 3neo in Nederland verwelkomd. De treinen vervangen de oude ICE 3M-treinstellen, die de laatste jaren erg storingsgevoelig bleken. De nieuwe ICE’s gaan vanaf 2025 ook vanuit Nederland naar München rijden.
Ze vallen met hun neus in de boter, de tientallen Engelse voetbalsupporters die de ICE nemen om hun nationale elftal morgen in Gelsenkirchen aan te moedigen op het EK voetbal. “Dus dit is echt een gloednieuwe trein?”, vraagt een fan. Ter bevestiging snuift hij nog even aan de kunststof armsteun. “Ja, gloednieuw!”
Oké, helemaal gloednieuw zijn de ICE 3neo-treinen die vanaf nu tussen Amsterdam en Frankfurt pendelen niet. Ze rijden al een tijdje in de binnenlandse dienst in Duitsland en staken de laatste maanden geregeld de Nederlandse grens over om testritten te maken. Eind mei was de toelating voltooid. 54 NS International-machinisten kregen in Keulen hun opleiding voor de opvolger van de ICE 3M, die de laatste jaren steeds vaker te kampen had met storingen of zelfs uitval. Met de ICE 3neo, die zich bij onze oosterburen al betrouwbaar toonde, hopen NS en de Deutsche Bahn defecten en grote vertragingen tot een minimum te beperken.
‘Lang naar uitgekeken’
Dat laatste lukte op de inauguratiedag nog niet helemaal. Een omgewaaide boom op het traject tussen Oberhausen en Arnhem gooide roet in het eten, waardoor de symbolische eerste ICE 3neo-trein (de échte eerste trein kwam donderdagavond al aan in Amsterdam) ruim een half uur te laat het centraal station van Amsterdam kwam binnenrijden. Eerder op de dag was de ICE naar Basel door de omgewaaide boom gestrand en daardoor een vertraging gekregen van ruim 3,5 uur.
De speciale bijeenkomst en de openingswoorden van NS International-directeur Heike Luiten kwamen echter niet in het gedrang. Zij liet naast de hagelwitte hogesnelheidstrein weten dat NS lang heeft uitgekeken naar de nieuwe ICE’s. Volgens Luiten is de trein een grote stap naar een toekomst waarin NS nog meer internationale reizigers op een comfortabele en duurzame manier naar hun bestemming wil brengen. “Bijvoorbeeld voor vakantie of bezoek aan een van de sportevenementen.”
Dat was niets teveel gezegd voor de voetbalsupporters die tijdens het praatje van Luiten al stonden te popelen om te kunnen instappen richting het Ruhrgebied en Frankfurt. Tot 15 juli rijdt één treinpaar traditiegetrouw door tot Basel in Zwitserland. Die verbinding vervalt vanaf deze zomer en wordt vanaf 2025 vervangen door een directe trein naar München. De ICE 3neo rijdt trouwens niet alleen in Duitsland en Nederland, want ook de verbinding Frankfurt – Brussel is sinds deze week voorzien van de nieuwe treinstellen. Daarnaast hebben de treinen ook toelating in Oostenrijk. En misschien was het je al opgevallen, maar de nieuwe ICE vertoont sterke gelijkenissen met de Eurostar-treinen die al naar Londen rijden.
Gloednieuw interieur
In totaal rijden er nu 22 ICE 3neo-treinstellen rond. Dat is al gelijk fors meer dan de 15 ICE 3M-stellen die de afgelopen twintig jaar dienst hadden op het traject Amsterdam – Frankfurt. De komende vijf jaar komen er nog eens bijna 70 nieuwe ICE’s bij. Een deel daarvan is voorzien van een gloednieuw interieur, met volledig nieuwe stoelen, houten accenten en telefoonhouders. De ruiten laten internetsignalen beter door en beschermen tegen de zon. Bovendien is de voorkant van de trein uitgerust met een groot fietsenrek. Ten opzichte van de oude ICE 3M-treinen vind je in de ICE 3neo acht extra 1e klas-zitplaatsen en zes extra zitplekken in de 2e klasse.
De voetbalsupporters hadden zelf al flink ingeslagen in Amsterdam, maar voor wie dat niet heeft gedaan is ook in de nieuwe ICE’s een Bordbistro te vinden. Daar zijn behalve drankjes en snacks ook typisch Duitse gerechten te bestellen, denk aan curryworst met friet, pretzels en broodjes braadworst. Het is op dit moment ook het enige restauratierijtuig in Nederland, want sinds eind vorig jaar is de bistro in de IC Berlijn verdwenen.
De nieuwe ICE-treinen bieden ook plek aan acht fietsen. Maar die plekken zullen voorlopig leeg blijven. Op z’n vroegst vanaf 1 juli kan de fiets ook daadwerkelijk mee naar Nederland. Maar die datum kan nog wijzigen, dat zal afhangen van testen die momenteel worden uitgevoerd. Voor wie de fiets wil meenemen in de nieuwe ICE: reserveren is verplicht. Voor fietsen is een apart fietskaartje nodig.
Nadat de inhuldigingsrit Amsterdam bereikte, keerde de trein na een half uur weer terug richting Frankfurt. Die rit verliep op Nederlands grondgebied vlekkeloos. In Arnhem werd de trein verwelkomd door een handvol liefhebbers, die de trein met camera’s en statieven opwachtten. Over de grens in Duitsland kreeg de trein gelijk een uur vertraging te pakken. Nieuwe ICE’s of niet, sommige dingen veranderen nu eenmaal nooit …
ICE 3neo in Nederland
Afbeelding: Vertraging blijft …
Zaterdag is de eerste dag dat alle ritten van ICE’s naar Nederland werden uitgevoerd met de ICE neo’s. Maar de treinen waren allesbehalve stipt. Bron: Treinposities.nl
Nu de ICE’s zijn vernieuwd, is het wachten op de ICE L. Dat zijn de nieuwe Talgo-treinen die tussen Amsterdam en Berlijn moeten gaan rijden. Deutsche Bahn kondigde vorig jaar aan dat deze treinen per oktober van dit jaar de oude treinen zouden moeten gaan vervangen. Maar alles wijst erop dat die planning niet gehaald gaat worden. Vertrekkend financieel topman Bert Groenewegen vertelde aan Treinreiziger.nl tijdens de presentatie van de jaarcijfers er niet op te rekenen dat de nieuwe treinen dit jaar in de dienstregeling zullen komen. Bronnen stellen tegenover Treinreiziger.nl dat de hoge aslast van de Talgo-treinen voor kopzorgen zorgt.
Met de introductie van de ICE neo komt er een einde aan de ICE 3M. Die verliet zaterdagochtend om 6:38 uur voor het laatst Amsterdam Centraal. De ICE 3M deed zijn intrede in juni 2000, niet op de route tussen Amsterdam en Frankfurt, maar tussen Amsterdam en Hannover als Expo Express. Pas in november van dat jaar vervingen de ICE’s de EuroCity’s naar Keulen en Frankfurt. Er werden destijds 17 ICE’s geleverd die van en naar Nederland en België konden rijden. Maar later werd besloten zes treinen om te bouwen voor de treindienst Parijs – Frankfurt. Daardoor bleven er slechts 11 ICE’s over om van en naar Amsterdam en Brussel te rijden. Dat aantal daalde nog verder toen in het najaar van 2022 een ICE vlam vatte. Doordat de treinen ook regelmatig met defecten kampten, gebeurde het met regelmaat dat er onvoldoende treinstellen waren om de volledige dienstregeling uit te voeren. Dat moet nu zijn opgelost. De ICE 3M-treinstellen mogen overigens nog niet met pensioen. Ze zullen deze zomer bijvoorbeeld worden ingezet op de route Keulen – Basel.
Groeten vanuit de gloednieuwe ICE 3Neo, trein 105 loopt enige vertraging op tussen Arnhem en Oberhausen 🌳💨 #nieuweICE pic.twitter.com/d3BsIawQcq
— Roel Hemkes (@rhemkes) June 15, 2024
Hey, het kan weer!
per ongeluk aangezet? Mooi dat die neo’s er nu zijn. Ik heb niet veel met deze treinen gereisd maar het was die paar keer nooit erg leuk. Goed dat er nu meer zijn en dat het dan maar mag lukken beter te presteren. We werden er met zijn allen in Utrecht wel eens uitgezet omdat de trein sofort weer naar DE moest. Je moest vanaf Utrecht maar gewoon verder sporen met de sprinters en intercities. Ik heb mij toen nog hulpvaardig vertild aan een tas van een russiche vrouw waar twee dozen wodka in zaten of wellicht tien AK-47 met een kist munitie.
Je maakt wat mee op de trein.
…
wat gebeurt er nu met de drie ice 3m treinstellen die in eigendom zijn van de NS (maar wel in de gezamenlijke poel zat)??? worden die verkocht aan DB, naar de schroothoop gebracht of heeft de NS er andere plannen voor?
Gezien hun reputatie zal verkoop aan DB een probleem zijn tenzij ze in het binnenlandse Duitse vervoer wel betrouwbaar kunnen rijden.
Hoor geen klachten (meer) over de nationale ICE 3. Lijk me dat ICE 3 International binnen Duitsland daarom wel ingezet kan worden.
Het zijn hun eigen treinen. NS is alleen in naam eigenaar om zo de lasten van het materieel te spreiden. DB zal ze gewoon overnemen. De vraag is hoe het nu geregeld is.
Eind mei was de toelating voltooid. 54 NS International-machinisten .
Een grotere pool qua aantal NS ICE treinmachinisten. Evenals een grotere pool aan ICE 3 NEO.
Grotere kans op betrouwbaarheid met treinen. Maar je hebt ook te maken met spoorinfrastructuur. En daar valt in Duitsland al een aantal jaren wat op aan te merken. Kortom garantie voor probleemloze ritten met ICE 3 NEO zal er niet altijd zijn.
De ICE 3NEO stamt heel veel af van de Eurostar.
De Eurostar E320 stamt af van de voorganger van de ICE 3Neo de ICE Velaro D. De ICE 3Neo is dan weer verdere ontwikkeling van de ICE 3 Velato D (die toelating heeft in Duitsland en Frankrijk).
Het klinkt, waarschijnlijk met opzet, als ijsco namen. Een lolletje bij Siemens. INhaken op ICE.
De ICE 3Neo is niet toegelaten in Oostenrijk. Toelating voor Oostenrijk hebben de ICE-T en ICE 4 (7 delig) en in de toekomst de ICE L.
Waarom is ICE 3 NEO niet toegelaten in Oostenrijk?
Niet dat het veel nut heeft in Oostenrijk. Ze kunnen daar toch geen 300 km p/u rijden.
Het nadelen van de ICE zijn:
– zwaar waardoor hoog energieverbruik ten opzichte van de. Talgo Avril en TGV,
– hoge instap. Perron is 76 cm in Nederland en Duitsland terwijl de vloer van de ICE is 125 cm,
– de garantie is slechts 3 jaar terwijl
Alstom en Talgo 5 jaar geven. en
Siemens geeft lagere garantie voor inzetbaarheid dan Talgo en Alstom.
Bron: L a Via Libre.
@Eend. Het zal je deugd zijn dat de volgende ICE type die toegelaten zou moeten worden in Duitsland en Nederland (als mede Denemarken en Oostenrijk) is van de firma Talgo (inclusief gelijkvloerse instap op perrons van 76 cm). De bedoeling is dat deze lopend volgend jaar toegelaten moeten zijn, als er niet weer uitstel komt. Een voor Nederland niet geheel onbelangrijk nadeel van de Talgo treinen is de aslast ook bij de kortere baklengte, alsmede het toegepaste type vering. De treinen geven dus relatief veel slijtage aan het spoor.
Het voordeel van de ICE 3Neo is dat het (onderhouds)personeel reeds ervaring heeft met het betreffende type treinstel en ook de toelating op korte termijn gerealiseerd is kunnen worden.
tgv heeft ook een hogere instap en veel smallere deuren, is krapper en minder comfortabel, trekken de ice’s veel sneller op en doordat ze het gewicht beter verdelen, hebben ze een lagere aslast en veroorzaken minder slijtage aan het spoor. (vooral met de slappe ondergrond tussen amsterdam en utrecht is dat een best belangrijk detail).
Het klopt dat de ICE 3 serie 408 geen gelijkvloerse instap heeft. Maar daar hebben ze wel een technisch hulpmiddel voor zodat rolstoelgebruikers alsnog met behulp van servicemedewerkers in de trein kunnen komen.
Bij NOVO Siemens (ICE 5?) zal wel gelijkvloerse instap zijn:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10583/siemens-mobility-is-voorlopige-winnaar-van-contract-voor-levering-van-hogesnelheidstreinen-aan-west-amerika.html
Omdat deze simpelweg niet is aangevraagd.