In beeld: Hanzelijn

De bouw van de Hanzelijn nadert bijna haar voltooiing. De ontbrekende verbinding tussen Lelystad en Zwolle zal over enkele weken ‘af’ zijn. De bovenbouw van de 52 kilometerlange spoorlijn is tot aan Hattem voltooid. Alleen de aansluiting met de Veluwelijn is nog het missende stuk in het gigantische bouwproject.

De reden dat dit stuk van de Hanzelijn nog niet af is, is het maken van de aftakking naar de Veluwelijn. Sinds jaar en dag rijden de treinen op de spoorlijn Amersfoort – Zwolle via een spoorbrug met een beweegbaar middenstuk. Met de komst van de Hanzelijn zal de Veluwelijn gezamenlijk over één nieuwe, stille en hogere spoorbrug komen te liggen.

Oude spoorbrug
De fundering van de oude spoorbrug stamt uit 1862, geopend door toenmalig koning Willem II. Tijdens de tweede wereldoorlog werd de brug meerdere keren opgeblazen, zowel door de Nederlanders als de Duitsers. Na het herbouwen is de oude brug ruim 70 jaar in dienst geweest, maar nu is de brug echt op. Het jaar 2011 zal het laatste jaar zijn waarbij de oude spoorbrug nog in het IJssellandschap te zien was.

Verschillen
Recent maakte Stefan Verkerk voor Treinreiziger.nl een ballonvaart over de Hanzelijn spoorbrug: ‘de Hanzeboog’. Een prachtige zonnige avond, met zicht tot meer dan 30 kilometer afstand. Het vertrek van de vaart stond gepland vanaf Zwolle-Zuid waarna de ballon zou meevaren met de wind, richting de oude en nieuwe spoorbrug. Na enkele minuten varen naderen de spoorbruggen en is pas goed te zien hoe verschillend de twee bruggen zijn. De nieuwe brug knalrood, op rijnvaarthoogte en met fietspad; de oude brug donkergroen, helemaal van staal en met een beweegbaar middenstuk voor de scheepvaart.

Overzijde
Aan de overzijde van de IJssel is de aansluiting met de Veluwelijn goed zichtbaar. De lijn Zwolle – Amersfoort duikt onder de Hanzelijn door, terwijl de lijn vanaf Amersfoort langs de Hanzelijn loopt. De twee lijnen buigen kort na de passage van de IJssel van elkaar af.

Enkele weken
Nadat dit weekend de oude spoorbrug defentitief buiten dienst is genomen, kan nu de definitieve aansluiting van de Hanzelijn op de nieuwe spoorbrug worden gebouwt. Het zandwerk is op dit moment al voltooid en de sporen kunnen binnen enkele weken worden aangelegd. Daarbij zal Lelystad voor het eerst per spoor bereikbaar zijn vanaf Zwolle en andersom. Een plan wat al tientallen jaren op de tekentafel lag en nu eindelijk voltooid lijkt te gaan worden.

Tekst en foto´s door Stefan Verkerk, initiatiefnemer van de website Hanzelijn Hattem. De ballonvaart is een idee van Stefan Verkerk en mede mogelijk gemaakt door treinreiziger.nl. 

This post was last modified on 19 december 2020 11:02

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

24 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug