In heel Europa wordt langzaam maar zeker het aanbod van treinen uitgebreid. Zowel veel binnenlandse treinen keren terug, maar internationale treinen keren beetje bij beetje terug. Toch gaat de dienstregeling in veel landen niet volledig terug naar normaal.
Want in heel Europa heeft het coronavirus impact op het openbaar vervoer. Ook in treinenland Zwitserland werd er overgeschakeld op een nooddienstregeling. Dat gebeurde stapsgewijs per 19 maart. “Nooit was er binnen een paar dagen zo’n ingrijpende aanpassing in de dienstregeling” vertelt de Zwitserse spoorwegen (SBB). Het land schakelde over na uursdiensten in het langeafstandsvervoer. Daarnaast werden internationale treinen opgeheven in grensstations als Basel SBB, Schaffhausen, Chiaso en Brig.
Maar sinds 27 april is er weer sprake van uitbreiding van het aanbod. Op 11 mei is het regionale en langeafstandsverkeer verder uitgebreid. Toeristentreinen rijden voorlopig niet, maar internationale treinen beginnen stapsgewijs weer te rijden naar de normale bestemmingen.
Er is geen sprake van een mondkapjesplicht, zoals in veel andere landen. Wel adviseert de SBB een mondmasker te dragen als afstand houden niet mogelijk is. Reizigers worden verder opgeroepen om online een ticket te kopen, en niet in de spits te reizen.
Ook in België werd vanwege het coronavirus de dienstregeling drastisch aangepast. Niet alleen omdat er minder mensen met de trein reisden, maar ook omdat de Belgische spoorwegen (NMBS) te maken kreeg met een enorm hoog ziekteverzuim. Op sommige plekken bleek tot wel 30 procent van de conducteurs ziek te zijn. NMBS besloot daarom per 23 maart over te schakelen op de Treindienst van Nationaal Belang.
Waar in Nederland het beperkt bleef tot een oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken, ging men in België (net als in Frankrijk en Italië) een stapje verder: reizigers werden alleen toegelaten indien er volgens de overheid sprake was van een essentiële reis.
Vanaf 4 mei is het treinaanbod weer aanzienlijk uitgebreid. De Belgische spoorwegen rijdt sindsdien weer vrijwel de normale dienstregeling. Toch vallen nog een aantal spitstreinen uit, en een aantal internationale treinen. Zo werd niet direct de trein Maastricht – Luik hervat. Sinds 4 mei is het dragen van een mondmasker in de Belgische trein verplicht.
In Duitsland is het landelijke treinverkeer in mindere mate afgeschaald geweest. Ongeveer 75 procent van de langeafstandstreinen is blijven rijden. Met name internationale treinen hebben wel sterk hinder ondervonden van de coronamaatregelen. Bij regionale treindiensten is het aan de deelstaat om te beslissen of het treinverkeer aangepast moest worden.
Inmiddels is het treinverkeer ook in Duitsland weer uitgebreid. Zo rijden de ICE’s van Berlijn richting het Ruhrgebied weer in een regelmatige uursdienst met twee treinstellen. De bezetting van de langeafstandstreinen blijft door de coronacrisis steken op gemiddeld 20 a 30 procent, terwijl die normaal 57 procent bedraagt. Maar, benadrukt DB, dat zijn gemiddelden. Op de verbinding Berlijn – Keulen liep vorige week de bezetting op naar 50 procent. Daarom zijn die treinen verlengd.
Het internationale treinverkeer komt ook weer beetje, bij beetje op gang. Sinds 11 mei rijdt er weer dagelijks een ICE-trein van Frankfurt via Saarbrücken naar Parijs en terug.
In regionale treinen is het dragen van een mondkapje op veel plekken verplicht. Deutsche Bahn zou die plicht ook graag zien in de ICE’s en intercity’s. Maar ook hier zijn het de deelstaten die bepalen, en zes deelstaten kennen nog geen mondkapjesplicht. Desondanks dragen al veel reizigers een mondkapje.
Concurrent Flixtrain, die normaal ook slechts een paar treinen per dag reed, besloot de treindienst volledig te staken. Reizigers met een Flixtrain-ticket hebben toegang gekregen tot de IC en ICE-treinen van Deutsche Bahn. Wanneer Flixtrain weer gaat rijden is maar zeer de vraag. Onderaannemer BahnTouristikExpress heeft de samenwerking met Flixtrain opgezegd. Reden: Flixtrain wilde de bestaande overeenkomst op belangrijke punten wijzigen. Flixtrain heeft volgens BahnTouristikExpress nieuwe eisen gesteld aan de samenwerking. Toch gooit Flixtrain nog niet de handdoek in de ring, er wordt een nieuwe partner gezocht.
Ook het internationale treinverkeer van en naar Nederland is door de coronacrisis zwaar geraakt. Eurostar rijdt momenteel niet van en naar Nederland, en Thalys rijdt slechts één keer per dag tussen Amsterdam en Brussel. Maar ook hier geldt dat de internationale dienstregeling langzaam weer wordt uitgebreid. Zo gaat de Intercity Brussel per 8 juni weer rijden over de volledige route.
This post was last modified on 21 mei 2020 10:59
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…