Foto: NS / Arenda Oomen
NS schat dat het aantal treinreizigers pas in 2025 weer terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Tot die tijd verwacht het bedrijf een omzetverlies van 4,7 miljard euro. Zonder overheidssteun houdt de NS het hoofd niet boven water, zegt financieel directeur Bert Groenewegen in NRC.
Volgens Groenewegen is het onvermijdelijk dat het spoorbedrijf moet inkrimpen. Het uitgangspunt is echter dat zonder gedwongen ontslagen, maar via natuurlijk verloop te laten gebeuren. “Wel krijgen we een mismatch in functies en regio’s. Dat betekent niet dat conducteurs op kantoor moeten gaan werken, maar misschien wel dat kantoorpersoneel of monteurs elders moeten gaan werken. Functies krijgen een ruimere taakomschrijving. We vragen onze werknemers om flexibiliteit” vertelt Groenewegen aan de krant.
Hoeveel banen er gaan verdwijnen, moet nog met de vakbonden besproken worden. Die lieten zich al kritisch uit na het TV-optreden van Van Boxtel bij Op1. De topman vroeg daar het personeel om wendbaar en flexibel te zijn. FNV zette daar direct al vraagtekens mee, en kopte in een nieuwsbericht: “NS topman in Op1 op verkeerd spoor“.
Het spoorbedrijf wil tot 2025 1,4 miljard euro besparen. “De productiekosten moeten omlaag”, stelt Groenewegen. “Maar met behoud van onze prestaties en de klanttevredenheid. Een dwingende voorwaarde is ook dat kaartjes betaalbaar blijven.” Maar die bezuinigingen zullen niet voldoende zijn om de gemiste omzet goed te maken. De opbrengsten uit kaartverkoop (tickets en abonnementen) zal naar verwachting met 3,7 miljard dalen. En daarnaast zal ook de omzet op stations lager zijn (700 miljoen), net als de omzet uit internationaal treinverkeer (300 miljoen). Daarom zal NS bij het ministerie aan gaan kloppen voor staatssteun.
Het spoorbedrijf vervoerde begin maart nog 1,3 miljoen reizigers. Nu is dan afgenomen naar 110.000 (-92%). Daarbij wordt iemand die een retourreis maakt geteld als twee reizigers. Het aantal verkochte treinkaartjes is iets minder sterk gedaald, van 87.000 naar 12.000 (-86%).
In het buitenland heeft NS met Abellio meer geluk: door overheidsmaatregelen in Engeland, Schotland en Duitsland verwacht het spoorbedrijf daar geen nadelige effecten.
Dat de NS over vijf jaar pas weer verwacht het aantal reizigers van voor de crisis te vervoeren, komt volgens Groenewegen onder meer doordat het woon-werkverkeer gaat veranderen. Ook doen bedrijven goede ervaringen op met thuiswerken en gaat ook het hoger onderwijs meer op afstand werken, zegt hij. “In onze prognose zitten we in 2024 nog 7 procent onder het niveau van 2019. We denken dat we pas in de loop van 2025 op 1,3 miljoen reizigers per dag zitten, het aantal van voor de crisis.”
© ANP / Treinreiziger.nl. Bron: NRC.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:10
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…
Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de…