Infrabel: zelfrijdende trein optie tegen capaciteitsproblemen

De Belgische spoornetbeheerder Infrabel noemt zelfrijdende treinen op middellange termijn een optie om de capaciteitsproblemen tussen Brussel Noord en Brussel Zuid tegen te gaan. Dat meldt de Belgische krant De Tijd.

Theorie 96 treinen per uur

De verbinding Brussel Noord – Brussel Zuid is het drukste van België. Op de zes-sporige verbinding rijden nu in de spits 82 tot 85 treinen per uur, daarmee is er praktisch nauwelijks ruimte voor groei. “In theorie kunnen er tot 96 treinen per uur door de tunnel, maar dan is een robuuste dienstregeling nauwelijks mogelijk” vertelt een woordvoerder van Infrabel tegenover Treinreiziger.nl. Er is dan geen ruimte om een verstoring op te vangen.

Flessenhals

Nu al is het voor de Belgische infrabeheerder een uitdaging om alle treinen goed te verwerken. “We gaan bij Brussel Noord van 12 naar 6 sporen, en bij Brussel Zuid weer naar 21 sporen. Het is dus een klassieke flessenhals. Om treinen zo robuust mogelijk te laten rijden hebben treinen een kleine marge om vertraging op te kunnen vangen”, aldus de woordvoerder van Infrabel.

Mogelijkheden

Omdat het aantal treinreizigers in België groeit, is er behoefte aan meer capaciteit. De Belgische spoorbeheerder wijst erop dat langere treinen en meer dubbeldekkers ook ruimte kunnen scheppen voor meer groei. Ook wijzigingen in de dienstregeling kunnen helpen. Een andere optie zijn zelfrijdende treinen in de Belgische Noord-Zuidverbinding. “Maar daarover is geen besluit genomen”, benadrukt de infrabeheerder.

Zelfrijdende treinen

“We zullen de mogelijkheid analyseren om partners een proeflijn ter beschikking te stellen zodat ze autonome voertuigen op asfalt of andere vormen van mobiliteit kunnen testen”, staat in het document waarop de krant De Tijd de hand heeft gelegd. Infrabel wijst erop dat in het document ook tal van andere opties staan. “Uiteindelijk is het aan onze aandeelhouder, de federale overheid, om een besluit te nemen” reageert een woordvoerder. Op dit moment is de vorming van de federale regering nog gaande.

Medewerking NMBS

In elk geval is zeker dat de zelfrijdende trein voorlopig nog niet in België ingezet zal worden. Infrabel legt de verantwoordelijkheid voor het proefproject bij spoorwegmaatschappij NMBS. “Infrabel verleent zijn medewerking, maar is afhankelijk van de beslissingen van het spoorwegbedrijf”, citeert De Tijd Infrabel.

ERTMS

Op termijn zijn er overigens ook andere mogelijkheden om de capaciteit tussen Brussel Noord en Brussel Zuid uit te breiden. In 2025 moet het volledige Belgische spoorwegnet uitgerust zijn met het Europese beveiligingssysteem ERTMS, en de treinen met ETCS. “De opvolgtijd tussen treinen kan dan verkort worden, waardoor er een klein beetje meer ruimte zal ontstaan, maar het zal geen mirakel zijn.”

Nieuwe infrastructuur

Op de lange termijn wordt gedacht aan nieuwe infrastructuur. Er liggen daarvoor een aantal opties op tafel. Dat is echter zeer kostbaar. Een toekomstige regering zal daar een besluit over nemen.

This post was last modified on 13 november 2019 12:42

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug