De Fyra-hogesnelheidstrein, de V250, heeft volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) terecht een certificaat gekregen. De trein voldeed volgens de inspectie aan alle Europese en Nederlandse eisen. Dat zegt inspectie-generaal Jenny Thunnissen dinsdag tegenover het Financieele Dagblad.
"Alle verplichte stappen waren gezet. Ik was daarom verplicht de vergunning af te geven", zegt de hoogste baas van de inspectie in de krant. "Certificering wil nog niet zeggen dat een trein veilig is", vervolgt ze. "Ik geef geen veiligheidscertificaat af." Op de vraag wie dan wel verantwoordelijk is voor de veiligheid van de Italiaanse treinen is Thunnissen kort: "De vervoerder. NS dus."
Of de Fyra onveilig is, durft de topvrouw nu nog niet te zeggen. "We gaan er nu allemaal van uit dat die treinen slecht zijn, maar wie heeft dat nou eigenlijk vastgesteld? Het enige feit dat we kennen is dat NS die beslissing heeft genomen. Het is nu aan de parlementaire commissie om daar verder onderzoek naar te doen. Overigens heb ik een keer een testrit meegemaakt en toen reed dat ding gewoon."
Thunnissen wijst in het FD er verder op dat de inspectie vaker met ingewikkelde dossiers te maken krijgt. "We certificeren wel vaker ingewikkeld materiaal, zoals een Boeing voor KLM."
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…