Interrailen: van old school tot modern en duurzaam met de trein

De Interrail kaart heeft in de jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Deze is allang niet meer louter voorbehouden aan jongeren met een rugzak. De kaart is er voor iedereen die in vrijheid een tijdje met de trein door Europa wil reizen. 

Jongeren konden met zo’n kaart onbeperkt met de trein door Europa reizen. En daar werd in 1972 massaal gehoor aan gegeven. De NS en andere spoorwegmaatschappijen zou het een jaar proberen, maar nog altijd bestaat de Interrail pas en tegenwoordig niet alleen voor jonge mensen. 

In 1972 leek het een eenmalige samenwerking te zijn tussen spoorwegmaatschappijen van 21 Europese landen. Een groot aantal jongeren greep deze reiskans met beide handen aan. Diezelfde jongeren zijn inmiddels vijftigplussers en die hebben veelal bijzonder mooie herinneringen aan die tijd. En dat niet alleen; de kaart heeft zich inmiddels zo ontwikkeld dat ook deze doelgroep nog altijd Interrailen kan. 

Jonge globetrotters met een rugzak

Interrail is lange tijd geassocieerd met jonge mensen. Jongeren met een rugzak op zwierven wekenlang door Europese steden. Vrijheid blijheid was het motto. Het was niet veel jaren na de jaren zestig, de hippietijd, en in het verlengde daarvan werd die vrijheid door middel van reizen nog altijd uitbundig gevierd. Globetrotters waren het. 

Inmiddels zijn het niet langer alleen maar jongeren die gebruik maken van de sterk uitgebreide Interrail pas die een variatie aan Europese reismogelijkheden biedt. Menig vijftiger verruilt zijn laptoptas in voor een hippe reistas en stapt op de trein, wel zo duurzaam en het brengt je overal waar je maar naartoe wilt. InterRail is er inmiddels voor alle leeftijden. 

Het avontuur lonkt

De ontspannen manier van reizen wordt door veel mensen als pluspunt genoemd als het gaat om reizen met de trein. Daarnaast biedt een tijdje onbeperkt kunnen reizen niet alleen een stukje vrijheid, maar biedt het ook een dosis avontuur. En dat blijkt niet alleen voor de jongere generatie weggelegd. Menig vijftigplusser duikt nog graag in het avontuur door niet alleen te kiezen voor reizen met een camper, wat zo voor de hand liggend lijkt, maar de keuze te laten vallen op een treinreis waarbij het ontdekken van andere landen en ontmoetingen met mensen, veelal locals, onderweg waardevol blijken te zijn. 

Ontspannen reizen

Ook wordt de ontspannen manier van reizen gewaardeerd. “Niemand die je vertelt dat jouw rugzak dames te zwaar is of vraagt of je even je schoenen uit wilt doen voor je door het poortje gaat. Instappen en zitten. Niks moeilijks aan. En daarna heb je lekker de ruimte, kun je heen en weer lopen of ontspannen genieten van de omgeving.” 

Het argument dat ‘treinen’ veel meer tijd zou kosten, wordt terzijde geschoven. Vaak blijkt een reis met het vliegtuig van deur tot deur bijna evenveel tijd te kosten als reizen met de trein. En het scheelt veel rompslomp. 

De voordelen van een vakantie met een Interrail pas nog even op een rij:

  • Je koopt de voor jou geschikte pas en hebt er geen omkijken meer naar. Het is een heel ontspannen manier van reizen.
  • Met de trein reizen is duurzaam. Het is stukken minder vervuilend dan met het vliegtuig of met de auto.
  • De kans om echt met mensen uit de landen zelf in contact te komen is veel groter omdat je ook met lokale treinen reist. Dat vinden veel reizigers heel verrijkend.
  • Met een InterRail pas kun je meer dan dertig Europese landen bezoeken. Met een pas gaan en staan waar je wilt, dat is pure vrijheid.
  • Het is stukken goedkoper van wanneer je al die steden en landen per vliegtuig aan zou moeten doen.

Dit bericht is een partnerbericht en valt buiten de verantwoording van de redactie van Treinreiziger.nl.

This post was last modified on 29 mei 2021 07:56

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

3 dagen terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

3 dagen terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

3 dagen terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

4 dagen terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

4 dagen terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

4 dagen terug