De Interrail kaart heeft in de jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Deze is allang niet meer louter voorbehouden aan jongeren met een rugzak. De kaart is er voor iedereen die in vrijheid een tijdje met de trein door Europa wil reizen.
Jongeren konden met zo’n kaart onbeperkt met de trein door Europa reizen. En daar werd in 1972 massaal gehoor aan gegeven. De NS en andere spoorwegmaatschappijen zou het een jaar proberen, maar nog altijd bestaat de Interrail pas en tegenwoordig niet alleen voor jonge mensen.
In 1972 leek het een eenmalige samenwerking te zijn tussen spoorwegmaatschappijen van 21 Europese landen. Een groot aantal jongeren greep deze reiskans met beide handen aan. Diezelfde jongeren zijn inmiddels vijftigplussers en die hebben veelal bijzonder mooie herinneringen aan die tijd. En dat niet alleen; de kaart heeft zich inmiddels zo ontwikkeld dat ook deze doelgroep nog altijd Interrailen kan.
Interrail is lange tijd geassocieerd met jonge mensen. Jongeren met een rugzak op zwierven wekenlang door Europese steden. Vrijheid blijheid was het motto. Het was niet veel jaren na de jaren zestig, de hippietijd, en in het verlengde daarvan werd die vrijheid door middel van reizen nog altijd uitbundig gevierd. Globetrotters waren het.
Inmiddels zijn het niet langer alleen maar jongeren die gebruik maken van de sterk uitgebreide Interrail pas die een variatie aan Europese reismogelijkheden biedt. Menig vijftiger verruilt zijn laptoptas in voor een hippe reistas en stapt op de trein, wel zo duurzaam en het brengt je overal waar je maar naartoe wilt. InterRail is er inmiddels voor alle leeftijden.
De ontspannen manier van reizen wordt door veel mensen als pluspunt genoemd als het gaat om reizen met de trein. Daarnaast biedt een tijdje onbeperkt kunnen reizen niet alleen een stukje vrijheid, maar biedt het ook een dosis avontuur. En dat blijkt niet alleen voor de jongere generatie weggelegd. Menig vijftigplusser duikt nog graag in het avontuur door niet alleen te kiezen voor reizen met een camper, wat zo voor de hand liggend lijkt, maar de keuze te laten vallen op een treinreis waarbij het ontdekken van andere landen en ontmoetingen met mensen, veelal locals, onderweg waardevol blijken te zijn.
Ook wordt de ontspannen manier van reizen gewaardeerd. “Niemand die je vertelt dat jouw rugzak dames te zwaar is of vraagt of je even je schoenen uit wilt doen voor je door het poortje gaat. Instappen en zitten. Niks moeilijks aan. En daarna heb je lekker de ruimte, kun je heen en weer lopen of ontspannen genieten van de omgeving.”
Het argument dat ‘treinen’ veel meer tijd zou kosten, wordt terzijde geschoven. Vaak blijkt een reis met het vliegtuig van deur tot deur bijna evenveel tijd te kosten als reizen met de trein. En het scheelt veel rompslomp.
De voordelen van een vakantie met een Interrail pas nog even op een rij:
Dit bericht is een partnerbericht en valt buiten de verantwoording van de redactie van Treinreiziger.nl.
This post was last modified on 29 mei 2021 07:56
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…