Is de trein echt anderhalf keer zo duur als vliegen?

Uit onderzoek van milieuorganisatie Greenpeace blijkt dat treinreizen tussen Nederland en het buitenland gemiddeld anderhalf keer zo duur zijn als dezelfde reis met het vliegtuig. De organisatie pleit voor goedkopere treinreizen en een Europees ticketsysteem.

Greenpeace vergeleek voor 112 verschillende routes in 27 Europese landen het prijsverschil tussen de trein en het vliegtuig en kwam tot de conclusie dat treinreizen in heel Europa gemiddeld twee keer zo duur is als vliegen. De milieuorganisatie rekende met prijzen voor reizen op korte, middellange en lange termijn: op middellange termijn is het prijsverschil het grootst (2,5 keer zo duur), op lange termijn het kleinst (1,8 keer zo duur).

Niet overal serieus alternatief

Greenpeace kijkt onder andere naar trajecten waarbij de trein niet gezien kan worden als serieus alternatief voor vliegen, zoals Londen – Bratislava en Brussel – Madrid. Wie bijvoorbeeld van Londen naar Bratislava reist, moet bijvoorbeeld eerst van Londen naar Brussel, daar twee uur overstaptijd hanteren naar de Nightjet naar Wenen (die momenteel 3x per week rijdt) en van Wenen nog een keer overstappen op de trein naar Bratislava. Een reis duurt dan al snel ruim 20 uur.

Een verbinding als Brussel – Madrid zou eenvoudiger kunnen en heeft iets meer potentie, maar zal voor het gros van de reizigers te lang blijven duren. Met name treinreizen via de Kanaaltunnel (dus van en naar Londen) en per hogesnelheidstrein naar Spanje zijn relatief duur. Echter, naar Spanje zijn sinds kort de Franse en Spaanse spoorwegen met elkaar in competitie waardoor de prijzen iets dalen.

Directe treinen goedkoper

Volgens Treinreiziger.nl heeft Greenpeace te veel verbindingen onderzocht waar de trein nu geen serieus alternatief is. Echter, dat geldt zeker niet voor alle trajecten. Op trajecten waar directe treinen rijden, blijkt de trein in prijs vaak wel competitief te zijn met het vliegtuig. Tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Berlijn (directe trein), Berlijn en Graz (directe trein) en Bratislava – Split (directe slaaptrein) bleek de trein wel goedkoper.

“Als er een goede treinverbinding is, dan is de trein vaak ook minder duur” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. “Dat wil niet zeggen dat de trein niet duurder kan uitvallen. Maar de conclusie dat de trein gemiddeld 1,5 à 2 keer zo duur is dan vliegen geeft ook geen goed beeld”. Dat wil niet zeggen dat de trein niet twee keer zo duur kan zijn. “Zeker naar het Verenigd Koninkrijk en Spanje (en geregeld ook Frankrijk) is de trein duurder dan je zou willen en is de prijs vaak onvoldoende concurrerend met het vliegtuig. Maar naar Duitsland, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië is dat niet per definitie zo”.

Verborgen kosten

Eerder onderzocht Treinreiziger.nl al het reële prijsverschil tussen treinen en vliegen, waaruit bleek dat alle extra kosten bij het vliegen (bagage, transferkosten) de vliegreis vaak duurder maken dan de treinreis. Een jaar later kwam ook de Consumentenbond tot die conclusie. Het ontbreken van een goede vergelijkingssite voor treinreizen speelt ook een factor: veel reizigers die niet thuis zijn in het internationale treinverkeer boeken bij NS International, dat treinkaartjes vaak te duur aanbiedt zoals uit recent onderzoek van RTL Nieuws bleek.

Eenvoudiger ticketsysteem

Ook Greenpeace pleit voor een eenvoudiger ticketsysteem voor Europese treinreizen. Behalve een internationaal ticket gebaseerd op klimaattickets zoals ze in Oostenrijk, Duitsland en Slovenië al bestaan, wil Greenpeace ook dat de belastingen op treintickets verlaagd worden en dat de vliegtaks voor vliegers juist hoger wordt. Daarnaast hoopt de organisatie dat er meer directe treinverbindingen komen en dat routes die in de loop der jaren zijn afgeschaft weer terugkeren.

This post was last modified on 27 juli 2023 16:01

Bekijk reacties

  • Mooi uitgezocht Hildebrand. Alles in OV, ook de elkaar tegensprekende onderzoeken, blijkt toch wel een spiegel van het OV zelf.

  • Waarom hogere vliegtaks? Als er geen alternatief is?
    En waarom geldt de hogere vliegtaks ook voor vluchten buiten Europa?

    • Omdat vliegen zeer schadelijk is. Er is vaak wel een alternatief, namelijk een alternatieve bestemming of niet reizen.

    • Omdat vliegen erg vervuilend is, of er nou een alternatief is of niet. Als dit duurder wordt dan wordt vliegen dus ontmoedigd en kan de extra belasting gebruikt worden nuttigere zaken dan snoepreisjes van verwende toeristen.

      • Het is maar de vraag of mensen minder gaan vliegen. Het vliegtuig blijft namelijk VEEL sneller en dus veel efficienter.

        • De bron is me ontgaan, maar ik heb me laten vertellen dat een prijsverhoging van 1% op vliegtickets vertaalt naar een afname van 1% in aantal verkochte tickets.

          Iemand die echt naar een bestemming 'moet', die zal de hogere prijs ook wel betalen. Daarvoor zijn genoeg voorbeelden te bedenken. Maar degenen die naar de bewuste bestemming reizen omdat het 'kan', die ontmoedig je wel.

          Misschien zou een verre vakantiereis naar een ander continent of een eiland in een oceaan weer een 'once in a decade' moeten zijn in plaats van 'om het jaar' of 'elk jaar'. Er is ook genoeg moois in Europa te ontdekken.

        • Volledig eens met Ari,

          Het probleem is ook niet dat er zo nu en dan eens wordt gevlogen. Ja, het is slecht voor het klimaat, maar als je dat een keertje doet, moet dat kunnen. Het wordt een probleem als je in een jaar een weekendje Marseille doet, 4 weken later even 2 nachten naar Berlijn gaat, vervolgens een midweekje naar Mallorca vliegt en als kers op de taart in de winter nog even een weekje de zon opzoekt op Tenerife en een weekje New York doet. Als je die mensen, door hogere vliegprijzen, naar Berlijn en Marseille de trein kunt laten pakken, en ze combineren de andere vakanties tot één langere reis, dan heb je natuurlijk al een enorme winst te pakken. Ik reis regelmatig via Schiphol en zie dan regelmatig mensen in de trein die bijvoorbeeld 'even' een weekendje Barcelona doen. Daar zit natuurlijk een groot probleem.

          Zelf ben ik vrij positief gestemd over de toekomst van de internationale trein de komende jaren. Ik denk dat de trein op bestemmingen als Milaan, Barcelona en Kopenhagen een serieus marktaandeel kan winnen, zodra de infrastructuur rond 2030 beter op orde is (LGV Lyon-Turijn, LGV Montpellier-Perpignan deels opgeleverd, Fehmarnbelttunnel) en maatschappijen het aandurven om richting dat soort bestemmingen weer directe treinen in te zetten. Milaan in 7 uur is tegen een concurrerende prijs, al dan niet door hogere prijzen voor vluchten, zeker een goed alternatief voor vliegen. Madrid zou tegen 2030/2035 ook in 9 uur moeten kunnen. Lang, ja, maar de directeur van SNCF heeft vorig jaar al eens aangegeven dat men ziet dat dat soort reistijden steeds acceptabeler worden, en dat men mede daardoor ook Parijs-Berlijn gaat aanbieden per directe TGV vanaf de nieuwe dienstregeling in december (als dat niet is uitgesteld).

        • Het enige wat ontmoedigd wordt is vliegen vanuit Nederland. Duitsland en Belgie zijn prima alternatieven. Nederland prijst zichzelf uit de markt met alle belastingen. ( bv vliegtax, plastic tax en hoge belastingen op bv brandstoffen, levensmiddelen etc.)

        • @Ari. Dat klopt eenvoudigweg niet. Voor veel bestemmingen zijn de prijzen inmiddels ruim 300% hoger dan voorheen. Dat zou volgens jouw informatie betekenen dat er helemaal niet meer in de vliegtuigen zou zitten. Niets is minder waar. Die dingen zitten voortdurend ramvol, omdat er meer vraag is dan aanbod. Het is juist de enorme vraag die de prijzen opdrijft.

        • @Ari, het punt is dat prijs niet de enige factor is.
          Je hebt ook reisduur, boekingsgemak en comfort bijvoorbeeld. Dat zijn er in totaal al vier.
          Op de eerste drie legt de trein het af. Neem bijvoorbeeld Amsterdam - Parijs. Stel je wilt in oktober een weekend. Neem 13 tot 16.
          Ik kijk op de vergelijkingssite van Google. Er zijn 13 vluchten tussen 160 en 350 euro. Gemiddeld duren die 1,5 uur. Ik kan ze makkelijk boeken want je kunt direct doorklikken naar de boekingsite en de boeking afsluiten.
          Dan de trein.
          Er worden 20! treinverbindingen van Eurostar getoond. Mooi!
          Reisduur is 3 tot 3.5 uur, wat nog wel acceptabel is. Ik wordt bijna enthousiast!
          Wat kost het dan? Helaas, de prijs wordt niet getoond: "Prijs niet beschikbaar'. Dat is minpunt 1
          Veel mensen haken dan af; ik niet en kies een heen- en terugreis. Ik kan dan doorklikken naar de site van Eurostar. Verwachting is dan je je keuze ziet en de boeking kunt afronden. Niets daarvan. Je komt op de homepage, zonder enige melding. Minpunt 2
          Als ik er dan nog steeds geen genoeg van heb want "IK MOET MET DE TREIN" kan ik via de homepage een nieuwe zoekactie doen. Dat werkt echter niet. Vertrekken vanaf Schiphol kan. Bestemming "Parijs" is echter niet beschikbaar: "Helaas, we konden niets vinden voor Parijs". Minpunt 3
          Ik geef het echter nog steeds niet op en kijk dan bij de Thalys. Dat zal toch wel werken? Nee hoor! Allereerst kan ik 16 oktober niet terug. Pas op 20 oktober is de eerste mogelijkheid. Als ik 20 oktober kies, kan ik een heenreis kiezen, daarna kom ik op een pagina met de melding "Er is een technische fout opgetreden." Gelukkig kan ik via een knop nog wel terug naar "het onthaal". Nou, die is zeker niet warm! Minpunt 4 - en 'minpunt' is nog zacht uitgedrukt.

          Tot zover mijn poging om een weekendje met de trein naar Parijs te gaan. Ik ga wel vliegen.

        • Welke anoniem gaat met welke anoniem in discussie? Ik zie door de anonieme bomen het bos niet meer.

        • Wat een domme sukkelige lui heb je toch altijd als het over vliegen gaat vakantie en reizen is allemaal onzin het is allemaal een luxe he lekker nooit iets meemaken in je leven saai thuis blijven. Trein is zo milieu vriendelijk en niet snappen dat er al zeer veel uitstoot is geweest met de aanleg en nog steeds de onderhoud. Met schadelijke bulldozers b.v. met 2km/h van amsterdam naar parijs en terug gereden. Veel domme mensen die bang zijn gemaakt door spannende klimaat verhalen. Niet alleen aan jezelf denken en zeggen dat niemand meer iets mag doen zoals Ari is zijn reactie over dat zeizen in een dacade moet en niet ieder jaar

    • Het speelveld tussen vliegtuig vs hogesnelheidstrein is ook ongelijk. De heffingen voor vliegtuigen stellen niets voor. Zelfs nu niet.

      En in deze tijd waarin milieu en klimaat belangrijk zijn is het niet uit te leggen dat de trein zwaarder belast wordt dan de milieu vervuilende vliegtuig.

      Trein is ook niet geheel schoon. Maar veel schoner dan een vliegtuig.

  • En NS maakt het onnodig duurder voor Nederlanders met vrij reizen of met korting. De buitenlandse ticketverkopers zijn goedkoper en bieden extra korting aan voor reizigers met kortingskaarten uit diverse landen. Nederland staat er niet meer bij op 'trainline' en bij DB alleen met 40%. Oorzaak; in- en uitcheck problemen bij de grensovergangen.

  • Al die lege coupes eerste klas dat is pas milieu vriendelijk! En hoe milieuvriendelijk is de elektriciteit die gebruikt is? Niemand die daar vragen over stelt. Ik ben verbaasd. Details doen er helaas nooit toe alleen oneliners halen het nieuws.

    • Je snapt zelf ook wel dat 100% bezitting een utopie on combinatie met een dienstregeling.
      Ns rijdt volledig op groene stroom. Niemand die daar vragen over stelt omdat het met een heel klein beetje moeite zelf uit te zoeken is.Maar al zouden ze op stookolie rijden, dan nog is het een minder vervuilende manier van vervoer dan vliegen.

      • Dat groene energie verhaal is ook een mooi marketingpraatje. Uiteindelijk wordt er elektriciteit opgewekt aan de ene kant en elektriciteit verbruikt aan de andere kant. Als NS 2x zoveel treinen gaat rijden, komen er niet opeens op magische wijze 2x zoveel windmolens uit de grond. Als NS stopt met rijden gaan we die windmolenparken niet afbreken, maar gebruiken voor andere stroomafnemers. Dat hele elektriciteitsverhaal gaat Uiteindelijk om het getal onder de streep. Hoeveel % van onze elektriciteit als samenkeving is opgewekt uit hernieuwbare bronnen.

        • In Nederland wordt 10 - 20 % van de stroomproduktie opgewekt door hernieuwbare bronnen, wind en zon.
          In Duitsland is dat 60 -80 %.
          Bron: Energie-charts.info
          Vandaar maatregelen als Deutschlandticket,Verkehrswende.
          Nederland loopt schandalig achter.
          Rechtse regeringen afgelopen 30 jaar hebben fossiele producenten gesteund, bevoordeeld.

        • Duitsland heeft weinig tot geen gas dus het moet importeren en ook geen schaliegas. Dus dan komen 'vieze landen' als Nederland,

        • Zie energy-chRts.info
          2e kwartaal 2023:
          Nederland: 16% van stroomproduktie hernieuwbare bronnen: zon en wind;
          EU: 45 %;
          Duitsland 65%.

          Tendens duitsland danzij links fors stijgend.Wr dient ook vermeld te worden dat door energiebesparing het afgelopen jaar door huishoudens en industrie meer dan 20 % aan energiepver ruik gas en stroom bespaard, bezuinigd worden is.

          Zo zie je dat rechts in Nederland VVD en CDA de afģelopen 30 jaar alleen fossiele stroomproduktie heeft gefaciliteerd en gesubsidieerd. En geen energiebesparingsmaatregelen getroffen heeft in de sociale woningbouw en het de C2 vervuiler betaalt principe niet beprijsd heeft zoals het stikstofdossier en nog meer dossiers er een puinhoop van heeft gemaakt.

          Ken de cijfers en de feiten!

        • Als iets selectiefs kan worden gebracht met dit thema dan zijn dit feiten. Vandaar dat ik alle feiten graag op een rijtje heb.
          Voor Duitsland zonder gasbel en als energie-importeur is het gemakkelijk om haar naar verhouding gering energieproductie te verhogen met zonne-energie.
          Voor Nederland die gas levert, ook aan Duitsland, juist aan Duitsland, is het natuurlijk veel moeilijker om een Slochteren-equivalent aan windmolens te gaan leveren.

      • DE NS rijdt voor 100% op groene stroom. ALs je een beetje nadenkt kan dit niet. Ze hebben geen eigen stroomvoorziening apart van de rest van de verbruikers. Zij gebruiken gewoon dezelde stroom als jij en ik, oftewel voor het merendeel kolen en gascentrales. Daar zit wat vernieuwbare bij, in de zomer wat meer omdat de zommepanelen dan wat meer opleveren.
        Dit is gewoon gelogen en dat zou niet een moeten mogen.

        • U heeft nog niet begrepen dat een stroomleverancier door de zon opgewekte stroom inkoopt, het elektriciteitsnet opstuurt en weer verkoopt aan de NS, die op dat net is aangesloten. Net als een fruithandel, die groene en gele appels koopt op een veiling, kunt u kiezen welke kleur appels u koopt bij de desbetreffende fruithandelaar.

        • @Nicolaas C A Zoet. Zo werkt het natuurlijk niet. In Nederland hebben we een groot energienet. Op dat energienet wordt stroom geleverd door producenten op basis van de vraag. Het is amper na te gaan waar de stroom die uit jouw stopcontact komt is opgewekt. Daarnaast bestaat er papieren handel in stroom, waardoor sommigen kunnen zeggen dat hun stroom 'groen' is. Maar daarmee wordt helemaal niet bepaald welke stroom er daadwerkelijk uit je stopcontact komt.

          De vergelijking met de appels gaat mank, want de stroommarkt werkt zo: Of je daadwerkelijk gele, groene of rode appels consumeert; Er is niemand die het je kan vertellen. Op papier kunnen je buren gele appels krijgen en jij rode, terwijl jullie beiden dezelfde mix krijgen.

          Eerder kocht de leverancier van NS certificaten voor groene stroom uit Scandinavië. Die stroom kon feitelijk niet eens geïmporteerd worden. Toch publiceerde NS het als groen.

          De stroom die NS inkoopt is feitelijk net zo grijs als alle stroom in de energiemix van Nederland. Het is in mijn ogen juist fout om te denken dat jouw stroom groen is en verspilling dus eigenlijk niet schadelijk is voor het milieu. Het is veel beter te weten dat jouw stroom grijs is en dat je moet nadenken bij het verspillen ervan.

        • Iedere keer hetzelfde gebazel. NS koopt zoveel Giga Watt uur en die komen allemaal uit groene bronnen.

        • @annemiek Er is al heel lang de 700MW NorNed kabel. Er is later een tweede kabel van 700MW bijgelegd.
          Bij overschot gaat er energie naar Noorwegen waarmee water in een stuwmeer wordt opgepompt. Bij grote vraag er stroom terug die opgewkt is met water uit het stuwmeer.
          Dit gaat al jaren zo.
          1,4 GigaWatt is voldoende voor NS en een paar bedrijven.

    • Lege coupes in de 1e klas bij internationale treinen? Bij de ICE en IC van NL naar DE is de 1e klas vaak het snelst vol.

      • Nee,maar de binnenlandse eerste klas is wel meestal grotendeels leeg. En er rijden 4500 binnenlandse treinen per dag en maar enkele tientallen internationale treinen.

      • Klopt. Als ik naar Duitsland ga met de ICE, boek ik ook altijd eerste klas (bij vroegboeken scheelt dat nauwelijks met de prijs voor tweede klas). Je zit veel ruimer, ze komen uit de bordbistro langs en als je geluk hebt krijg je gummibaerchen van de conducteur!

      • Duidelijk dat veel mensen het makkelijk betalen kunnen. En maar zeurne over kortingskaarten en seniorenvoorzieningen.
        Zakelijke reizigers gaan natuurlijk op kosten van de werkgever of gemeenschap en het zal zeker goedkoper zijn dan business class naar Berlijn.

    • Thalys heeft bijna nooit lege stoelen, noch in de 1e noch in de 2e klas. (Klassen heten daar overigens anders. Voordat daar weer iemand over struikelt...)
      Maar daarover wordt dan weer geklaagd dat de tickets vaak uitverkocht zijn. Dus het is niet goed of het deugt niet........
      Het is overigens aannemelijk dat klachten over lege stoelen in de 1e klas voor 100% komen van mensen die zelf kiezen voor 2e klas. Dus als je eigen keuze je niet bevalt moet je je OVchipkaart omzetten naar 1e klas. Of anders je afgunst voor je houden. Als je in een Suzuki Alto wilt rijden pleit je toch ook niet voor het verbieden van auto's boven de 20.000 euro?
      Overigens is het aantal 1e klas plaatsen in NS treinen zo'n 15% van het totaal terwijl die reizigers bereid zijn gemiddeld 65% meer betalen dan de 2e klas reiziger en daarmee goed zijn voor zo'n 18% van de NS omzet. In de spits op IC trajecten is er vaak gebrek aan 1e klas plaatsen (globale cijfers van vóór corona).

  • - vwb vliegtaks: de btw op treinkaartjes is in NL 21% en in Dld 7%
    - vwb doorgaande treinen: in Zwitserland gaan ze erover denken om treinen te laten eindigen in Bazel, omdat de onregelmatige vertragingen in Dld de Zwitserse dienstregeling teveel verstoren.

      • Sorry, dan had mijn bron het bij het verkeerde eind 🙁
        (Moet ik gvd alles zelf nagaan? 😡)

    • De BTW op vliegtickets is 0% (nihil).
      Daar zou als eerste stap verandering in moeten komen.

  • De overheid moet z'n ogen eens open doen, en het Internationale trein reizen eens promoten. We blijven ver achter met het grens overschrijdend trein vervoer.
    Naar Berlijn, Parijs en Londen kunnen veel meer treinen rijden en vooral veel meer op tijd. en dan die ontzettend ingewikkelde procedures en omslachtig gedoe, voor dat je een ticket kan regelen anno 2023.
    M.i. valt er nog heel veel te verbeteren helaas. Verdiep eens wat meer wat er op de werkvloer gebeurt.

    • Het probleem is dat procentueel maar een klein percentage van de internationale reizen naar Berlijn, Parijs en Londen gaat.

      • Natuurlijk deels waar, maar zeker Thalys heeft een enorme bezettingsgraad.

    • nou, veel meer? Het zit spoor zit aardig vol en het zal toch meer uit treinverdubbelingen of verlengingen moeten komen.
      voorlopig is daar geen materieel voor beschikbaar.

  • Internationale samenwerking tussen spoorbedrijven is nog een lange weg.

    Historisch is het gegroeid dat elk land vooral richtte op binnenlandse verbindingen. De internationale treinverbindingen zijn meer van de laatste 25 jaar. Met vooral SNCF als voorbeeld.

    Protectionisme in Frankrijk, België zorgen ervoor dat andere internationale spoorbedrijven er niet echt aan te pas komen.

    De verkoop van treintickets is per spoorbedrijf geregeld. In de luchtvaart is het véél simpeler, effectiever en overzichtelijker.

    • De wereld is groter dan België, Duitsland, Frankrijk en nog een paar landen in de buurt. Alleen Europa bestaat uit 51 landen. De meeste van die landen zijn met de trein amper bereikbaar.

      • Er zitten Zweden en Noren in ICE's op weg terug van hun vakantie of businessreis.
        Je moet alleen, openstaan om CO2- minimaal te reizen. En wat opvalt het zijn gezellige treinreizigers, die Zweden, Noren die ik ontmiet!

      • Ik reis in Nederland met Dalvrij, mobiliteit 4 E per dag.
        In Duitsland met Bahncard 100, 12 E per dag.
        IN Belgie Railpass 8,60 E per rit.
        Luxembourg, gratis.
        Deutschlandticket 1,60 E per dag.
        Treinreizen, mobiliteit van A naar B is veel goedkoper dan autorijden, vliegreizen binnen EU.
        En vooral CO2 -uitstoot-minimaal.
        Dit in tegenstelling tot fossiel Annemiek die graag het vliegtuig neemt, welke reis door ons belastingbetaler wordt gefinancierd!
        Voor reisvergelijk zie ns/reisplanner reisvergelijker.
        De neo-liberalen, de slavendrijvers/houders houden met hun fossiele gedachtegoed mensen gevangen opdat zij winstmaximalisatie voor hen, weinigen kunnen bedrijven!
        Free your mind and become kind.

    • In de luchtvaart worden de tickets ook per luchtvaartmaatschappij verkocht. Het grote verschil is dat er in de luchtvaart open access is voor concurrenten.

    • Je kunt via de website van DB doorgaande tickets kopen naar duizenden bestemmingen buiten Duitsland. En vaak spotgoedkoop. Ook vanuit NL.

  • In Nederland is geen actief
    beleid om het internationaal
    treinverkeer te bevorderen.
    Concurrentie op de lijn
    Amsterdam-Parijs is noodzakelijk.
    De NS of andere maatschappijen
    zouden nieuwe verbindingen moeten
    gaan exploiteren.
    Bijvoorbeeld Amsterdam naar Madrid.
    Een Talgo Nachttrein zou dit 12
    tot 15 uur kunnen afleggen.
    Er zijn ontwerpen van een
    motorwagens van BBB, die meer dan
    24 rijtuigen kan rijden met een
    snelheid van 300km per uur.

      • Het OV haalt het geld bij de jaarlijkse 15,30 Miljard Euros ontvangende
        fossiele, CO2 maximale uitstoters bedrijven, welk rechts jaar in jaar uit hen toeschuift.
        Annemiek door jou fossiele gedachten, praat verandert er nix voor de treinreiziger,CO2 minimale uitstoot mobiliteitsgebruiker.
        Het wordt tijd voor jou je mindset te resetten of op een rechtse fake news site je babbel te doen!

        • Wees eens iets concreter, bedoel je dat het kabinet waar ook Kaag met D66 in zit Shell belasting moeten laten betalen? Dat kabinet dat als het er op aan komt ook door nog linksere partijen wordt ondersteund?

        • Shell is een geen Nederlands bedrijf en dat wil je dan Nederlandse belastingen opleggen? Je kunt Reault, General Electric, Huawei of Sony ook niet plotseling allerlei Nederlandse belastingen opleggen.

        • @Realisme graag: ik wil weten wat Anoniem precies bedoeld met dat bedrag. For the sake of the argument help ik hem zelfs, door te wijzen op het fenomeen belastingkorting, dat ook kan werken als een subsidie. Uiteraard zijn ook buitenlandse bedrijven belastingplichting voor (winstgevende) activiteiten in dit land, maar dat is nu niet echt mijn punt.

      • Van het geld dat de overheid in de afgelopen 25 jaar uit NS getrokken heeft had heel wat goeds gedaan kunnen worden. Wouter Bos en Camiel Eurlings hebben het door NS opgebouwde veigen vermogen met miljarden verminderd en in de staatskas gestort.

  • Goed artikel.
    Men treint in Duitsland in de ICE'S met Super-Sparpreis voor een kleine 30 Euros, een enkeltje.
    De meeste ICE-gebruikers/treinreizigers hebben zulk een ticket.
    Verder heb je het Deutschlandticket welk je mobiliteit geeft voor 1,60 E per dag.
    het reizen met de trein is slechts 1/3 kosten van de auto. Het vliegtuigverkeer wordt "gesubsidieerd" door fossiele, rechtse klimaatkillers.

  • Er zijn dagelijks twee vluchten van London naar Bratislava. Grofweg GBP 20 enkele reis, als je vroeg genoeg boekt. Probeer daar maar eens tegen te concurreren met je treindienst:
    - jouw prijs is zowiezo hoger
    - jouw reistijd is veel langer
    - jouw tickets zijn moeilijker te boeken
    - jouw verbinding heeft tussenstops of overstappen
    - deel van de rit is mogelijk in lokale trein = ander comfort
    Daar bovenop komt nog, dat het publiek dat een treinreis boekt wellicht ook wat anders is dan de groep die boekt bij budgetvliegers. Zullen die budgetvliegers overstappen op de trein als die mogelijkheid er is? Op basis van de huidige prijzen is daar geen reden toe in ieder geval:

    Voorbeeld
    12 Oktober
    Enkele reis trein: E 176 (4x overstappen)
    Enkele reis vliegtuig: E 16 (rechtstreeks)
    Hiermee sta je dus als treinboer 10 - 0 achter.
    Het prijsverschil zal voor een groot deel komen doordat je met de TGV en Eurostar reist. Premium treinen vs. budgetvluchten. Ander publiek, dus het is ook appels met peren vergelijken.

    Het prijsverschil kan kleiner worden als belastingen voor vliegen omhoog gaan. Vraag is of dat de trein aantrekkelijker maakt. Bij bovenstaande verbinding is waarschijnlijker dat Ryanair en Wizz de verbinding stopzetten, dan dat er een qua prijs vergelijkbare treinverbinding komt. Voor de CO2 uitstoot is dat wellicht een win-win situatie; de reiziger schiet er niets mee op.

    Internationaal reizen met de trein moet vooral makkelijker gemaakt worden. Dat helpt meer dan steeds maar weer te wijzen op de privileges die de luchtvaart heeft. Het is een beetje alsof je de wagen van de buurman beschadigd en dan hoopt dat het minder opvalt hoe lelijk je eigen wagen is ;)

    • Moet ik dan eerst naar Londen voor Bratislava? Dat is de verkeerde kant op. Wat een verspilling! Je hebt alleen kans op 20 Euro als je zeer vroeg bij bent.

      • we hebben dit al xxxx tig besproken. Vliegen is niet goedkoop. Prijsvechters hebben enkele aanbiedingen, waarvoor je in het holst van de nacht moet vertrekken, op dagen die nèt niet meezitten, vanaf een luchthaven die alleen in naam wat met de stad te maken heeft. Milaan-Bergamo en noem ze allemaal maar op..de tickets zijn zo ver uitgekleed dat er geen zitplaats en bagage meer is inbegrepen, en je moet er inderdaad een half jaar voor vooruit boeken. Dit oeverloze geblaat van je kunt een ticket voor twee tientjes naar Barcelona kopen, doe het dan even, bewijs graag...

        oke vliegen = evil, ik snap 'm. Maar verdubbel dan ook meteen even mijn vakantiedagen. Ik heb serieus nagedacht over de trein naar Gøteborg, maar dan moet ik 5x overstappen, in Osnabrueck, Hamburg, Kopenhagen en Malmø. Lekker op gemak kan niet zonder directe verbinding en het duurt een uur of zestien. Zou ik bijvoorbeeld naar Klaipeda(voorheen het Duitse Memel) willen dan eerst een trein naar Kiel van acht uur, dat is al een hele dag die verloren gaat, want ik de veerpont die ik nog moet nemen van 22u vaart volgens rooster en die vertrekt niet eens vanuit het centrum, moet eerst nog helemaal naar Ostuferhaven dat kost op zijn minst een extra uur, +verdubbel de reistijd voor de terugrit. Nou niet zeggen dat Klaipeda het eind van de wereld is, het ligt geografisch in Noord-Europa. De veerdienst naar Kristiansand? Het kost me alleen al vier uur om in Eemshaven te geraken. En over Noorwegen gesproken, als men daar het vliegverkeer zou afschaffen kunnen de inwoners niet meer reizen tussen de steden, die liggen zo ver uit elkaar dat treinreizen halve dagen in beslag neemt en het spoornetwerk is er beperkt.

        • Ik kan nog wel een paar extremen opsommen, maar hoeveel mensen moet dagelijks van Amsterdam naar Klaipeda?

      • @Bert Sitters, Anoniem van 8:14 hier. Londen - Bratislava was een voorbeeld uit het artikel / onderzoek van Greenpeace.
        Wat betreft 'er vroeg bij moeten zijn': dat valt wel mee. De vlucht van Ryanair is in de middag. Qua prijs wellicht wel, maar die constructie heb je ook in het internationale treinverkeer. Zeker bij Eurostar/Thalys.

    • Die verbinding is zo goedkoop omdat men goedkope arbeidskrachten in huis kan halen. Neo-liberalisme ten top. En dan die arbeidsmigranten uitbuiten en nederlandse rechtsstemmende uitgebuitenen en rechtse corpsballen die arbeidsmigranten met
      racistische/nationalistische vooroordelen schuld toeschuiven/zwart maken voor het koopkrachtverlies dat zij( loonslaven) door de neo-liberalen (slavendrijvers) opgelegd krijgen.

    • Met het dagelijkse aantal reizigers van NL naar Bratislava valt nog geen halve trein te vullen. Dus de vergelijking is volstrekt niet representatief.

Share

Recent Posts

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

1 dag terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

2 weken terug