Italianen willen concurreren met Thalys Brussel – Parijs

De Italiaanse spoorwegen (Trenitalia, FS) hebben nog steeds plannen voor een hogesnelheidstrein tussen Parijs en Brussel. Tegenover Railwaygazette heeft Trenitalia bevestigd dat er voorbereidende besprekingen zijn om deze verbinding mogelijk te maken.

Al eerder gingen er geruchten de ronde dat Thello (grotendeels in handen van Trenitalia) in 2013 of 2014 met een treindienst tussen Parijs en Brussel wilde komen. Daarna bleef het lange tijd stil. Nu blijkt moederbedrijf Trentitalia nog steeds interesse te hebben voor de verbinding. 

Pietro Diamantini van FS zou volgens Railwaygazette op 28 oktober hebben gesuggereerd dat Brussel – Parijs wel eens de eerste internationale route zou kunnen worden voor de nieuwe V300 Zefiro-treinen. De ETR 1000-treinen, zoals de treinen in vakjagon worden aangeduid, zijn volgens de FS geschikt om op het Oostenrijkse, Belgische, Franse, Duitse, Nederlandse, Spaanse en Zwitserse spoor te rijden. Daarnaast kunnen de treinen uiteraard ook in Italië worden ingezet. De treinstellen worden gemaakt door een consortium van Bombardier en AnsaldoBreda. Begin 2017 moet de levering van de nieuwe treinstellen voltooid zijn.

Tussen Parijs en Brussel reizen naar verluidt 3 miljoen treinreizigers per jaar. Op de route rijden alleen Thalys-treinen, aangevuld met een enkele TGV-trein die in Parijs buiten de stad stopt. TGV en Thalys zijn echter geen echte concurrenten van elkaar: Thalys is grotendeels in handen van de Franse spoorwegen (SNCF), die ook volledig eigenaar is van het TGV-product.

Dat Trenitalia juist de strijd aan wil gaan met een SNCF-dochter, is niet toevallig. SNCF participeert in Italo (NTV), de concurent van Trenitalia in Italië. Bovendien concurreren de bedrijven met elkaar op treinverbindingen tussen Frankrijk en Italië.

This post was last modified on 1 november 2016 14:02

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug