Jazz Night Express maakt eerste rit naar Berlijn

9 maanden terug

Vanavond vertrekt de eerste Jazz Night Express vanuit Rotterdam via Amsterdam naar Berlijn. De particuliere nachttrein is een initiatief van Chris Engelsman, die met de trein de nachttrein op de kaart wil zetten als duurzaam, efficiënt en comfortabel alternatief voor het vliegtuig. In totaal zal de Jazz Night Express 340 reizigers naar Berlijn brengen.

Rijdend festival

De Jazz Night Express is meer dan een gewone nachttrein: het is een festival op rails. Zo zijn er Jazz optredens, houdt schrijver Arnold Grunberg een leesclub, en serveren chef koks Joost van Rijswijk en Sonny Bouwhuis serveren een exclusief 3-gangen diner in het restauratierijtuig. Ook Pier Eringa van ProRail en Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks zullen in Rotterdam instappen.

Nightjet

“In 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland en sindsdien is het aantal nachttreinen beperkt tot slechts enkele per jaar. Mijn doel is de nachttrein blijvend terug te krijgen naar Nederland” vertelt Engelsman. “En inmiddels zijn de voortekenen positief. Wie had dit in 2016 durven denken?”. Daarmee doelt Engelsman op de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen, die mogelijk Amsterdam in het netwerk wil opnemen. Dat zal op z’n vroegst per dienstregeling 2021 zijn.

Volgend jaar

De Jazz Night Express rijdt komende nacht naar Berlijn. Vervolgens rijdt de trein overdag terug naar Osnabrück. Vanuit daar kunnen reizigers door reizen naar Nederland. Ondanks de rit is vol gereserveerd is, is de rit verlieslatend. “Ik zie het als investering voor een volgende editie”. Want Engelsman betreft krijgt de Jazz Express volgend jaar een vervolg. Wellicht naar een andere bestemming, of met een andere opzet, daar wordt nog over nagedacht.

Heb je een (rechtenvrije) foto van de Jazz Night Express? Stuur deze naar foto@treinreiziger.nl


Dienstregeling (onder voorbehoud)

De trein gaat diverse keren aan de kant, enerzijds om te voorkomen dat de trein op een ongunstige tijd in Berlijn aankomt, anderzijds om reguliere treinen voorrang te geven. Rotterdam en Amsterdam zijn plekken waar reizigers in- en uitstappen.

Rotterdam Centraal v. 19:30 uur
Delft (doorkomst, geen geplande stop): 19:46
Den Haag HS (doorkomst, geen geplande stop): 19:56
Leiden Centraal: a. 20:12 / v. 20:14
Haarlem (doorkomst, geen geplande stop): 20:43
Amsterdam Centraal: a. 20:58 v. 21:03
Weesp (doorkomst, geen geplande stop): 21:15
Hilversum (doorkomst, geen geplande stop): 21:29
Amersfoort (doorkomst, geen geplande stop): 21:44
Apeldoorn (doorkomst, geen geplande stop): 22:27
Deventer (doorkomst, geen geplande stop): 22:40
Almelo (doorkomst, geen geplande stop): 23:10
Hengelo (doorkomst, geen geplande stop): 23:23
Bad Bentheim: a. 23:45 v. 0:00
Berlijn: a. 7:30

This post was last modified on juni 28, 2019 10:01 am

Tags: Nachttrein

Bekijk reacties

  • Beste Hildebrand,

    Bedankt voor dit artikel! Ik check deze site elke dag of er nieuws is in de spoorwegwereld. Ik was namelijk compleet vergeten dat die Jazz Night Express vandaag zou rijden, maar gelukkig las ik dit vanochtend en kon ik hem vanavond op Leiden Centraal filmen. Het zag er erg gezellig uit, er kwam jazz uit het voorste en achterste rijtuig. Hopelijk breidt NightJet gauw haar diensten uit naar Nederland.
    Heel veel succes met de wedstrijd morgen!

    • Eerste en laatste zijn de slaaprijtuigen. Waren bar wagons ernaast denk ik. En waarom geen terug nacht met deze trein? Bij vol zou er een 2e trein rijden dit jaar. En weinig stewards te RTD ter onthaal. Natuurlijk lof voor idee.

    • Volgens sommige passagiers had één van de mensen op Leiden Centraal een T-shirt aan met een knipoog t.a.v. de bestemming van de trein!

  • Dat rechtvaardigt een felicitatie aan Engelsman. En de trein zit nog vol ook.
    Voor regelier verkeer zal het wat minder makkelijk zijn door de moeilijke concurrentie met reizen per vliegtuig. Dan zal een stop in Deventer of Almelo wel helpen om wat extra reizigers aan boord te krijgen.

  • Oeps, regulier.

    Merkwaardig dat zo'n goed nieuws berichtje zo weinig belangstelling trekt.

    Men is duidelijk meer van het zeuren over e-tickets en printproblemen, te dure dagretours in aanbiedingen van 1/3 van de prijs. Om over materieel maar niet te beginnen.

  • De Talgo gaat het straks veel sneller doen. Niettemin zou zo'n nachttrein ook wel een uitkomst zijn. De vraag is of er genoeg passagiers zullen zijn.
    Zoals al eerder gezegd zou men dubbeldeks nachtreinen moeten hebben met veel kleine cabines zodat mensen niet met vreemden hoeven te delen. Wellicht met een werktafeltje erin zodat de drukke mensen kunnen werken.

    • Ja dat zou wat zijn. Naar de rest kunnen we fluiten... Ook muziek.
      Een nachttrein zou er maar één per dag zijn. De Talgo neemt de dagdienst over en wellicht komt er dan een behoorlijke tijdwinst wanneer men niet meer zo vaak stopt en de route wat verbetert.