Station Purmerend. Foto Stefan Verkerk
Het kabinet komt met een actieplan om stations veiliger te maken. Samen met NS en spoorbeheerder ProRail worden onveilige plekken veiliger gemaakt met bijvoorbeeld camera’s, extra personeel, verlichting en/of snoeien van groen. Er wordt 20 miljoen euro uitgetrokken voor de maatregelen.
Als eerste worden de stations Almelo, Purmerend en Bergen op Zoom aangepakt via zogeheten Stationsdeals. Over deze stations zouden de meeste meldingen binnen zijn gekomen over onveilige situaties, zei staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer gisteren. De genomen maatregelen worden samen met reizigers bepaald.
De maatregelen verschillen per station. Het kan gaan om extra cameratoezicht, extra inzet van boa’s en veiligheidsteams, het beter verlichten van perrons, tunnels of aanlooproutes, het snoeien van struiken en het openhouden van winkels tot later in de avond.
Aartsen zei bij zijn aantreden in juni al dat veiligheid in het ov het speerpunt van zijn beleid is. “Sommige reizigers vermijden bewust het ov omdat ze zich onveilig voelen op stations en bang zijn lastig gevallen te worden”, aldus Aartsen. “Ook zien we dat ov-medewerkers vaker fysiek en verbaal bedreigd worden. Dat is onacceptabel. De grens is bereikt. Stations moeten veilige plekken zijn, een fijne plek voor zowel reizigers als medewerkers. Daar gaan we nu keihard mee aan de slag, om zo het ov veiliger te maken.”
Tijdens Prinsjesdag werd al bekendgemaakt dat er 20 miljoen euro zou worden besteed aan de veiligheid op stations. Daarnaast gaat er nog eens 12 miljoen euro naar de aanschaf van bodycams voor NS-conducteurs.
In recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gaf 61 procent van de ov-reizigers aan zich wel eens onveilig te hebben gevoeld in het ov in de afgelopen twaalf maanden. Gemiddeld scoorden vorig jaar 55 stations lager dan een 6 op de vraag of men zich veilig voelt ’s avonds na 19.00 uur. NS-personeel krijgt gemiddeld drie keer per dag te maken met agressie, bedreiging of intimidatie, zo meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op stations nam het aantal incidenten bij controles op het vervoerbewijs vorig jaar met bijna een kwart toe.
Naast de al aangekondigde acties om de veiligheid te verbeteren, wordt er nog gekeken of boa’s meer mogelijkheden kunnen krijgen om de identiteit van personen vast te stellen. Vanaf 2026 krijgen de boa’s toegang tot het rijbewijzenregister. NS heeft ook nog een verzoek lopen om als proef beveiligers een wapenstok te geven.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 10 oktober 2025 12:32
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…