Nieuwe bewindslieden I en W willen zich ook aan nieuw beleid wagen – Thierry Aartsen staatssecretaris voor ov
19 jun 2025 17:41
De nieuwe bewindslieden van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben laten weten dat ze de komende maanden meer willen dan op de winkel passen. VVD’er Thierry Aartsen is donderdag beëdigd als nieuwe staatssecretaris voor openbaar vervoer. Hij valt onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waar Robert Tieman van de BBB tegelijkertijd is beëdigd als minister.
De twee nieuwe bewindslieden zijn demissionair, wat normaal inhoudt dat ze alleen lopende zaken afhandelen. Maar bij hun beëdiging op donderdag lieten ze weten dat ze de ambitie hebben om met nieuw beleid te komen. “We gaan zo meteen onze derde verkiezingen organiseren in vier jaar tijd. En mensen kijken toch ook vooral naar het kabinet om besluiten te nemen om Nederland vooruit te helpen”, zei Thierry Aartsen.
Aartsen nog zonder bestuurservaring
De uit Breda afkomstige Aartsen begon zijn politieke loopbaan in de lokale politiek. Tot zijn aantreden als staatssecretaris was hij Kamerlid voor de VVD. Hij heeft geen bestuurservaring en zijn cv toont ook geen professionele ervaring op het gebied van (openbaar) vervoer.
Volgende week in debat met Kamer
Aartsen treedt aan in een roerige tijd. Er lopen nog altijd twee zaken tegen de NS-concessie voor het hoofdspoornet; een rechtszaak aangespannen door andere vervoerders en een zaak van de Europese Commissie. Andere politieke hangijzers zijn de prijs van de treinkaartjes, bezuinigingen op het openbaar vervoer, de Nedersaksenlijn en de Lelylijn. Volgende week is er een debat van de Kamer met de nieuwe bewindslieden over de besluiten uit de voorjaarsnota waarin de meeste van deze zaken aan de orde komen.
Over de treinkaartjes kon Aartsen donderdag nog niets zeggen. “Op dat soort dossiers gaan we nog even rustig inlezen”, zei hij. Wel liet hij weten de nadruk te willen leggen op de veiligheid in het openbaar vervoer. Dat is overigens geen nieuw beleid.
Vorige staatssecretaris onder vuur
Tieman en Aartsen volgen het opgestapte PVV-duo Barry Madlener (minister) en Chris Jansen (PVV) op. Staatssecretaris Jansen van openbaar vervoer slaagde er in om in zijn korte bestuursperiode de Kamer flink tegen de haren in te strijken. Eerder dit jaar zei Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA zich ’grote zorgen te maken over het spoor’ onder leiding van Jansen. Mpanzu Bamenga van D66 zei zich af te vragen of de staatssecretaris ’de klus wel kan klaren’. En NSC-Kamerlid Olger van Dijk noemde het optreden van Jansen al eens ’broddelwerk’.
(c) Treinreiziger.nl
Vroem, vroem, boem.
En nog meer stilstand.
Dus de ene dag concludeer je ‘es geht voran’ en de volgende dag zeur je over nog meer stilstand. Hoe werkt dat in jouw hoofd?
de ene dag gaat het over wat duitsland aan het doen is, de andere dag gaat het over wat nederland doet.
Het is haast alsof het ene land probeerd haar infrastructuur te verbeteren terwijl er in het andere land 0 langetermijnsplannen worden gemaakt.
De stilstand betreft oplossen stikstof-, woning-, klimaatcrisisen om enige te noemen.
Door nalaten afgelopen 40 jaar. Door geen daadkracht te tonen om transities te bewerkstelligen.
In Duitsland geht het voran dankzij links.
In nederland gaan we nog meer stilstand krijgen door geen visie op de toekomst voor mens, natuur en klimaat.
Ipv van 25 urige werkweek, werkweken van 48 uur.
Geen pensioen met 58 jaar neen 68 jaar en meer.
Geen kwalitatief beter leven voor allen slechts meer inkomens- en vermogensdiefstal van een groep van 10 – 15 % van de bevolking.
Trouwens gezien mijn dagelijkse treinreizen kan ik ook spreken van België, Oostenrijk, Italie etc.
Zo is er vandaag wederom op het spoor in Italië gestaakt.
Es geht voran vanwege:
Green Deal en nu voorbereiding op de oorlog/ massieve defensie-uitgaven van Nato/EU.
Nogmaals: Op welke econoom beroep je je qua mogelijkheid tot 25-urige werkweek?
Hopelijk gaan de lang verwachte Lelylijn en Nedersaksenlijn er komen! Ook hoop ik dat de nog te reactiveren spoorlijnen naar Duitsland en België er komen. Lobbyen met onze buurlanden is een pre voor een goede samenwerking! misschien een idee om bedrijven te betalen aan huidige en toekomstige lijnen, zodat de prijs van een treinkaartje niet al te duur hoeft te worden! Goede samenwerking onderling biedt ook grotere voordelen voor iedereen, zodat het OV ook in de toekomst geen elitair vervoer hoeft te worden! maak goede afspraken met de gemeenten die aan een spoorlijn wonen, zoals geluidsabsorberende maatregelen, locaties van stations en het na en voortransport er naar toe.
Laten we eerst maar eens belangrijke doelen een stuk dichterbij halen, zoals het afschaffen van de bezuinigen (de beruchte 330 miljoen Euri), zorgen dat het OV weer betrouwbaar, proper en betaalbaar wordt en er in de regio nog in de toekomst vormen van OV zijn en ook op minder populaire tijden. Vormen van OV bedoel ik ook flex oplossingen en OV-deeltaxi integratie, mits de prijzen betaalbaar blijven en er een goed en duidelijk reserveersysteem komt. Ook de personele problemen door personeelsschaarste is iets wat ge-adresseerd moet gaan worden.
Pas als we dit echt gefixd hebben kunnen we gaan denken aan mooie zaken als het opwaarderen van spoorlijnen en zelfs nieuwe spoorlijnen.
Als zorgen of je volgend jaar het OV nog betaalbaar is en of je onrendabele buslijn nog rijdt sta je niet direct te juichen bij nieuwe luxe railinfra projecten. Het laatste wat je wilt is dat er straks een aantal hele mooie spoorlijnen liggen, maar niemand de treinkaartjes kan betalen of dat de dienstverlening onbetrouwbaar is.
Dan moet je wat doen aan de hoge stroomprijzen in nederland, zelfs voor europese begrippen en zelfs gecorrigeerd voor de hoge lonen, is elektriciteit in nederland belachelijk duur.
Tel daar bij op dat de antieke 1500 V bovenleiding ongeveel 20% van alle stroom weggooit vergeleken met wisselstroomsystemen (en 10% vergeleken met 3kv gelijkstroom), tja dan krijg je een onbetaalbare stroomrekening.
Je kan ook de ns vrijstellen van de energiebelasing ipv hun het allerhoogste tarief aan te rekenen. Of in elk geval dezelfde tarieven hanteren voor gas en elektriciteit (wat tot vorig jaar ook het geval was)
Maar ja zolang stroom in nederland duur is, blijven treinen dat ook
Op pagina 164 van het jaarverslag over 2024 lees ik dat NS in 2024 in totaal 136 miljoen spendeerde aan energie. Dat lijkt me dus niet de post die de grootste invloed op de ticketprijzen heeft. Op pagina 160 kun je vervolgens lezen dat alleen de component salarissen in een jaar tijd harder groeide (!) dan dat bedrag.
en voila, met 25kv bespaar je ineens 26 miljoen euro.
maar wat goed van je annemiek, je hebt eindelijk een bron vermeld!
alleen een klein probleempje. waar precies zie jij stroomkosten staan? Ik zie alleen driehonderd miljoen voor grondstoffen en vijfhonderd miljoen om het net te mogen gebruiken.
https://www.nsjaarverslag.nl/jaarverslag-2024/jaarrekening/geconsolideerde-jaarrekening/geconsolideerde-winst-en-verliesrekening-2024
De energiekosten staan ook in de versie die online staat waar ik zei dat ze stonden.
Ik denk dat je dan ineens 26 miljoen bespaart. Ik denk dat je eerst een veelvoud daarvan moet investeren, waar het wel eens een eeuw kan duren voordat het rendeert.
Om terug te komen op je stelling ‘ zolang stroom in nederland (sic) duur is, blijven treinen dat ook’, denk ik dat je dat onvoldoende kunt onderbouwen. De energiekosten zijn maar een relatief kleine component op de boekhouding.
grappig vanmiddag had je de paginanummers niet vermeld.
ik moet blijkbaar net als met mijn 5 jarige jochie, alles op papier gaan vastleggen blijkbaar.
Nouuu volgens prorail heb je met 2016 een winst van 89 miljoen per jaar, tel daar nog een goede inflatie bij op. En heb het binnen 8 jaar terugverdiend, duuuuuuuuus als je naar 3kv gaat, dat noem ik geen eeuw..
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2016/02/01/transitie-naar-3kv-op-spoor-bespaart-energie-en-is-financieel-haalbaar/
Die paginanummers staan er al sinds plaatsing. En dan blijft je stelling bovendien onwaar.
De link komt uit naar een artikel dat de mening is van een paar medewerkers van Arcadis. Dat bedrijf verdient goed geld met klussen voor Prorail maar daarmee is dit niet het standpunt van onze infrabeheerder.
Verder staat er ook in vermeld dat voor slechts 34 miljoen aan elektriciteit per jaar kan worden bespaard met een investering van 735 miljoen. Pas na een kleine 22 jaar is het dan terugverdiend. En met de rente die je zult moeten betalen voor het lenen van die 735 miljoen gaat het 30 tot 40 jaar duren voordat het ook maar een euro op gaat leveren.
En dan zit je vervolgens weer vast aan een incourant systeem. Bij de aanstaande vervanging van de bovenleidingportalen uit de jaren 50 over gaan op 15 kV zou een stuk zinvoller zijn.
Wel raar dat op klaarlichte dag op veel stations (ja ook Utrecht Centraal) de lampen volop aan zijn. En de aircon in de treinen aan is als het maar 18 graden is buiten. Dus zo duur is de elektriciteit kennelijk niet.
airco in de treinen bepaald de machinist, en die betaald de rekening niet.
De airco is een groot euvel, gezondheidschadend iets.
Iemand stelt aan de aanvang van de dienst de airco aan en laat hem de gehele dag op de hogste stand.
Reizenden hebben het hardstikke koud/ onaangenaam
De Corona nimbis, de nieuwste variant, verspreidt zich heel snel.
Gezien het feit dat in de treinen veel gekuch te horen is.
Ipv dat aan het begin van de dag voor een trein 10 minuten indien het heet is in de trein de airco bijna maximaal draait opdat dan, na die doorluchting de airco op een veel lager nivo gedurende de dag actief is, blijft.
Het vraagt natuurlijk wel een actieve houding van het personeel of dat het management met richtlijnen/ regels komt.
Deels mee eens, maar ik ben het met Baardstaart eens dat eerst het bestaande OV beter wordt en die bezuinigingen er af gaan zoals hij schrijft. Die Lelylijn is leuk, maar daar heb je het bestaande noodlijdende OV niet mee geholpen. Laat de NS eerst maar eens efficiënter werken, zoals de veel genoemde eenmansbediening van stoptreinen.
En hoe precies moet de ns de spoorcao gaan openbreken, en dingen als het recht op geen ronde rond de kerk voor conducteurs, of dat er op elk intercity treinstel 2 conducteurs moeten zitten, zonder 40 stakingen te krijgen?
Plus ze zijn er al mee bezig met de aiportsprinter, die een eenmansbediening heeft.
Misschien eerst eens opzoeken waar en vooral of die dingen in de CAO geregeld zijn.
misschien moet jij maar opzoeken wat de bakkennorm is, en het recht op geen rondje rond de kerk
Ja, maar die bakkennorm is niet via de CAO geregeld en het rondje rond de kerk ook niet
En elke keer als er een verandering in werd voorgesteldkwam er staking na staking….
Ja, dat zal, maar dat betekent niet dat die zaken via de CAO geregeld zijn. Tjonge jonge.
Geen idee hoe de nieuwe VVD staatssecretaris en nieuwe BBB minister de lopende zaken van OV gaan afhandelen. Ze lijken er zin in te hebben. Voor wat het waard is.
Wel kan beoordeeld worden wat de voormalige PVV duo gepresteerd hebben. En dat is matig. De asiel en migratie van Faber was hoofdzaak. OV was voor staatssecretaris Jansen en Minister Barry Madlener slechts bijzaak.
Net wat we nodig hebben: iemand zonder noemenswaardige ervaring en/of affiniteit die er nog even gauw beleid doorheen wil jassen. En dan is het nog een VVD’er ook…
Dat is al jaren zo dat er mensen zonder enige kennis van zaken op ministeries gezet worden. Hetzelfde dat de president-directeur van de NS ook een baantje uit de politieke baantjes carrousel. Geen kennis van zaken en het maar gek vinden dat het OV achter uit holt.
Nergens voor nodig want; :’De meest waardevolle informatie haal je uit het café’.
Niets zeggend alcoholisch gebrabbel??? Voor sommigen is de kroeg een vorm van ontspanning. Maar iets zinvols uitkomen. Vergeet het maar.
Mij zal je er niet vinden, want ik ben zelf geheelonthouder (niet drinker).
Het is een bekende uitspraak van de nieuwe staatssecretaris.
Het verbaast me niet dat de kroeg voor de VVD kennelijk de bron van alle wijsheid is. Wanneer u een maatregel van hem niet begrijpt moet u misschien toch maar eens een borrel proberen.
Mooie voornemens van een totaal onervaren staatssecretaris maar ik vrees dat die voornemens snel zullen stranden door gebrek aan geld.
Er heel veel geld bij een kleine groep mensen.
Het is door werkenden verdiend.
En het krijgt/ kreeg geen bestemming zie stand OV, onderwijs, woningbestand, kwaliteit leven etc.
Het moge te hopen zijn dat deze nieuwe BBB’er iets meer visie heeft dan een een provinciale spoorlijn als provinciaal belang te laten prevaleren boven het nationaal belang…..