fbpx
Station Purmerend. Foto Stefan Verkerk

Kabinet, NS en ProRail komen met actieplan om stations veiliger te maken

10 okt 2025 12:03

Het kabinet komt met een actieplan om stations veiliger te maken. Samen met NS en spoorbeheerder ProRail worden onveilige plekken veiliger gemaakt met bijvoorbeeld camera’s, extra personeel, verlichting en/of snoeien van groen. Er wordt 20 miljoen euro uitgetrokken voor de maatregelen.

Als eerste worden de stations Almelo, Purmerend en Bergen op Zoom aangepakt via zogeheten Stationsdeals. Over deze stations zouden de meeste meldingen binnen zijn gekomen over onveilige situaties, zei staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer gisteren. De genomen maatregelen worden samen met reizigers bepaald.

Maatregelen verschillen per station

De maatregelen verschillen per station. Het kan gaan om extra cameratoezicht, extra inzet van boa’s en veiligheidsteams, het beter verlichten van perrons, tunnels of aanlooproutes, het snoeien van struiken en het openhouden van winkels tot later in de avond.

‘Grens is bereikt’

Aartsen zei bij zijn aantreden in juni al dat veiligheid in het ov het speerpunt van zijn beleid is. “Sommige reizigers vermijden bewust het ov omdat ze zich onveilig voelen op stations en bang zijn lastig gevallen te worden”, aldus Aartsen. “Ook zien we dat ov-medewerkers vaker fysiek en verbaal bedreigd worden. Dat is onacceptabel. De grens is bereikt. Stations moeten veilige plekken zijn, een fijne plek voor zowel reizigers als medewerkers. Daar gaan we nu keihard mee aan de slag, om zo het ov veiliger te maken.”

Tijdens Prinsjesdag werd al bekendgemaakt dat er 20 miljoen euro zou worden besteed aan de veiligheid op stations. Daarnaast gaat er nog eens 12 miljoen euro naar de aanschaf van bodycams voor NS-conducteurs.

Meeste reizigers voelen zich wel eens onveilig

In recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gaf 61 procent van de ov-reizigers aan zich wel eens onveilig te hebben gevoeld in het ov in de afgelopen twaalf maanden. Gemiddeld scoorden vorig jaar 55 stations lager dan een 6 op de vraag of men zich veilig voelt ’s avonds na 19.00 uur. NS-personeel krijgt gemiddeld drie keer per dag te maken met agressie, bedreiging of intimidatie, zo meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op stations nam het aantal incidenten bij controles op het vervoerbewijs vorig jaar met bijna een kwart toe.

Naast de al aangekondigde acties om de veiligheid te verbeteren, wordt er nog gekeken of boa’s meer mogelijkheden kunnen krijgen om de identiteit van personen vast te stellen. Vanaf 2026 krijgen de boa’s toegang tot het rijbewijzenregister. NS heeft ook nog een verzoek lopen om als proef beveiligers een wapenstok te geven.

(c) Treinreiziger.nl

3.8 4 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
1 maand geleden

Laten we wel wezen dat vroeger ieder station bemensd en nu zijn veel stations onbemensd ook is er camera bewaking en een alarmknop. Wellicht moet er naar Spanje gekeken worden en zorgen dat er een veiligheidsmedewerker aanwezig is. Bovendien kan deze reizigers ook helpen om een ticket te verkrijgen.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Bij de Nederlandse loonkosten onbetaalbaar. In Spanje zijn de lonen 50% lager.

lezer
1 maand geleden

Hangt de overlast ook samen met onze gastvrijheid, of zijn het vooral dronken kroeg-locals?

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

En eh, en struiken weghalen voor sociale veiligheid is wel heel erg
80-ties. Tenzij vrouwen hier expliciet om vragen natuurlijk.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

De genomen maatregelen worden samen met de reizigers bepaald.
Dat lijkt me een goede ontwikkeling, de situatie is overal anders.

visseling
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

Kan van alles zijn-en ook vaak nogal tijdelijk. Heb zelf-maar alweer heel lang terug, een jaar of wat in B o Zoom (bijgenaamd Krabbegat) gewerkt & gewoond-toen loket nog bemenst was. Verbaast me enorm dat dat nu in deze negatieve top3 staat- En wat een bemensd station in de zin van iemand die achter een loket zit aan veiligheid op perrons zou uitmaken ontgaat me ook met wat kritisch denken.
Het is vrij vaak een ook nogal tijdelijk oprisping van een bepaalde groep jongeren-eerder aan de speed of enkel al die rooje stier oid als de alco, die het als enorm geinig+ook nog leuk opvat anderen te sarren of een vete heeft met een dgl soort andere groep zelfde leeftijd.
Heel-heel vroeger-en foei- Vooroordeel!- waren het plaatsen met een woonwagen kamp. Die zijn er amper nog. In andere krantenartikelen worden-en dat verbaast me nix- vooral die 2 dichtbij de kampen voor uitgeprocedeerde en veelal statusloze ex-asielzoekers zijn: Maarheeze en de Emmerlijn. Die dus tegen einde ´gastvrijheid´ aanzitten en ook feitelijk nix meer te verliezen hebben. Dacht je soms dat een uitzetting wordt uitgesteld als ze bvb nog 4-5 bonnen voor zwartrijden hebben uitstaan??
Verder-het lijkt er toch ook wel vrij vaak op dat wat emosies meer+meer dit soort zaken bepalen.
´Niet op reageren Lena!´ zei Wim Sonnevelt al-wie kent die nog?

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  visseling

Volgens velen is uitzetten een heel moeilijk verhaal en zullen ze dus langer te gast blijven.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Een groot deel van de agressie komt van zwartrijders en van uitgaanspubliek op vrijdag- en zaterdagavond.

lezer
29 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Zwartrijders is erg algemeen. Maar fijn dat je op een punt specifiek bent. De draad is wat mij betreft afgerond hoor.

treingraag
1 maand geleden

Zoals in China is zo gek nog niet dus. Big Mi is watching you. Maar BOZ ook al gedoe?
Prettig prive wknd.

Thom
1 maand geleden
Antwoord aan  treingraag

Probeer het eens met constructieve reacties. Hier valt geen touw aan vast te knopen, en ook geen chocola van te maken.

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  treingraag

Dus bang voor de staat zijn ipv een stelletje losers.
Lijkt me geen alternatief.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je moet niet alle onzin geloven die in het westen over China wordt verteld.

Mar
1 maand geleden

Kom met een actie plan om de prijzen omlaag te krijgen…

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Mar

Ben er mee eens dat de prijzen van OV omlaag moeten, maar dat is om andere redenen. Lagere prijzen helpt niet tegen een onveilig gevoel op het station. Verder zijn er vele kortingsarrangementen, die het Nederlandse OV heeft.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Wie gaat dat getalen als er ook niet efficiënter wordt gewerkt?

Reiziger van de Trein
1 maand geleden

Bergen op Zoom??? Ik zou zeggen kijk eens naar Arnemuiden, Middelburg of Vlissingen

Veen
1 maand geleden

Pas op voor het slachtoffer-business-model dat zich versprijdt als de pest.
Het zijn groepjes die ruzie en gevecht maken en vaak hebben ze zogenaamd onafhankelijke getuigen bij zich. Dan getuigen ze samen tegen het slachtoffer dat ze opeens aangevallen zijn. Opeens gaat het slachtoffer tot Sint Juttemis het inkomen van de slachtoffers ophoesten omdat die zogenaamd zwaar getraumatiseerd zijn en niet kunnen werken. Politie, justitie en de rechtspraak weten heel goed wat er aan de hand is maar volgen toch de meerderheid van getuigen. Het lijkt wel of ze leedvermaak hebben, de politici ook. PS, heb het zelf meermalen meegemaakt maar ben er niet in getrapt. Vermijdt de laatste trein en beter de voorlaatste trein ook.
De direktie van de NS moet er voor gestraft worden dat ze hanggroepen niet een definitief huisverbod laten opleggen. Weet je wat, de NS-direktie en de politici interesseert het nouwelijks.

HansNL
1 maand geleden

De oplossing?
De spoorwegpolitie weer terug bij het spoor.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  HansNL

Oplossingen die de kosten nog eens flink verhogen gaan het niet worden.

Jan
1 maand geleden

Prima, maar maak ook eens een goede actieplan die binnen korte tijd ook echt uitgevoerd wordt voor snel meer spoor aan te leggen in het noorden van het land.

Afgelopen weken en vooral vandaag is het weer een puinhoop door aanrijdingen (vandaag bij Meppel, voorgaande weken bij Wolvega en Assen) en diverse wisselstoringen tussen Heerenveen / Assen / Meppel en Zwolle.

En weer geen fatsoenlijk alternatief voor en in de noordelijke provincies. Geen Arriva of Qbuzz met extra bus of extra trein. Of überhaupt een samenwerking tussen NS en Arriva / Qbuzz.

Het moet gewoon verplicht worden: Bij grote storingen en andere incidenten moeten alle vervoerders samenwerken. Een eventuele discussie over concessies is dan niet meer mogelijk!

Waarom is er anno 2025 nog steeds die verrekte flessenhals, oftewel 1 stukje spoor tussen Meppel en Zwolle?

Het spoor is daar 100 jaar geleden aangelegd voor een paar duizend reizigers.

Nu heb je te maken met miljoenen reizigers van / naar het noorden of richting de Randstad.
Het kan echt niet meer op deze manier!

Leg snel meer spoor aan. Dus hier niet constant over blijven praten en onderzoeken, maar leg snel dat vierde perron aan op station Meppel. Leg extra spoor langs Meppel, dus naast de A28.

De Intercity’s richting Groningen stoppen immers toch niet op Treinstation Meppel. Scheelt ook weer enkele seconden in reistijd.

Dus extra spoor vanaf Staphorst, langs Meppel en de A28 en laat dit extra spoor weer aansluiten bij Hoogeveen. Hoeft niet nog eens tig keer onderzocht te worden. Gewoon doen.

En natuurlijk moet die Lelylijn en Nedersaksenlijn ook aangelegd worden.

Niet blijven zeiken, maar gewoon aan het werk.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Jan
Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  Jan

Hetzelfde verhaal als met veiligheid. Geld. Centen. Doekoe. Maar u heeft best wel een punt.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Alsof Arriva en Qbuzz in alle regio’s 24/7 een groot leger chauffeurs hebben klaar zitten.

Schoof
29 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

20 miljoen voor een paar borden en wat snoeiwerk? Als het niet weet hoe je je veilig op een station moet gedragen, kun je thuisblijven. Besteed die 20 miljoen aan huizenbouw zodat een starter niet voor minimaal 750.000 euro een hypotheek moet halen die hij toch niet krijgt omdat het hele leenstelsel naar de k is. Daar moeten ze in den haag over nadenken. Niet een struik die 2 centimeter over het spoor hangt en de hele dienstregeling verstoort.

Paul Lamote
29 dagen geleden
Antwoord aan  Schoof

Ik denk niet dat van die 20 miljoen euro de huizen ook maar 1 euro goedkoper worden. Zolang het bouwen en verhuren van woningen financieel zwaar wordt belast komen die extra huizen er nooit.

De gestegen huizenprijzen zijn daarnaast een gevolg van de jarenlange gratis geld politiek van de ECB,dat inflatie geld is vooral in stenen gaan zitten.

T. Dijkema
30 dagen geleden

Reizigers voelen zich veilig als er beveiligers of hosts in herkenbare kleding op stations aanwezig zijn. Je kunt alles volhangen met camera’s, maar met vage figuren die een hoodie over het hoofd trekken heb je daar niets aan.

Paul Lamote
29 dagen geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

Onbetaalbaar, daarnaast zijn daarvoor de mensen niet beschikbaar.

Passepartout
29 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Zolang we nog mensen hebben die deuren open dicht doen is er nog wel wat ruimte. Een vriendelijk gezicht dat een oogje in het zeil houdt doet wonderen. De politie kan de rest doen.

Frans E.R.
28 dagen geleden

Als mensen zich aan de regels houden en zich normaal gedragen en anderen respectvol bejegenen hoeft een station niet onveilig te zijn, maar blijkbaar leven we in een wereld waarin “normaal” niet meer bestaat en er blijkbaar mensen zijn die onze samenleving menen te moeten verzieken, met als gevolg het veroorzaken van een onveilig gevoel bij reizigers en personeel.

Als het dan niet anders kan dan moet de overheid zeer strenge maatregelen nemen en een lik-op-stuk-beleid gaan voeren en raddraaiers in de kraag vatten en hen strengere straffen uitdelen.
Met alleen een verbetering van de verblijfsomgeving van een station kom je niet ver, de bron aanpakken ook door ouders hun kinderen een fatsoenlijke en nette opvoeding geven, maar dat zit er anno 2025 blijkbaar niet meer in en dat draagt niet bij aan een leefbare samenleving niet alleen bij een station maar ook elders in stad en dorp…