Kabinet wil niets bijdragen aan treinkaartjes – wellicht ritten geschrapt op rustige trajecten

Het kabinet wil geen geld uittrekken om de tariefstijging van treinkaartjes te beperken. Dat meldt staatssecretaris Chris Jansen aan de Tweede Kamer. Er wordt nu onder meer gekeken of de NS kosten kan besparen door ritten te schrappen op rustige trajecten. Er wordt een tariefstijging van 12 procent verwacht.

Jansen heeft de Kamer vrijdag per brief geïnformeerd over de stand van zaken rond de tariefstijging van de treinkaartjes. De staatssecretaris had eerder aangekondigd bij de voorjaarsnota met een structurele oplossing te komen om de tariefstijging te voorkomen danwel te dempen. Maar in de vorige week gepresenteerde voorjaarsnota ontbrak een oplossing.

’Infrastructuurprojecten mogen niet geschrapt worden’

Volgens Jansen zou een Rijksbijdrage uit het Mobiliteitsfonds moeten komen maar dat wil het kabinet niet omdat er dan ’infrastructuurprojecten geschrapt moeten worden’. Het was de bedoeling om de tariefstijging in drieën te splitsen. De NS, het Rijk en de reiziger zouden dan ieder een deel van de stijging betalen. Hierover zijn meerdere gesprekken geweest met de NS en in het kabinet, meldt de staatssecretaris.

Nog gesprekken over bijdrage NS

’’De gesprekken met NS over de bijdrage die zij kan leveren aan het dempen van tariefstijgingen lopen echter nog, ondanks dat er geen Rijksbijdrage beschikbaar is’’, schrijft Jansen. Er zijn nog twee mogelijke oplossingen hoe de NS zelf de tariefstijging kan beperken. ’’Ten eerste gaat het over de mate waarin een deel van de stijging van de NS-tarieven in 2026 over meerdere jaren kan worden verspreid.’’

Dienstverlening beperken

De andere oplossing is het schrappen van ritten op rustige trajecten. Er is weliswaar in de concessie vastgelegd wat de NS minimaal moet rijden, maar volgens de brief wordt er gekeken naar de ’(juridische) mogelijkheden die de concessie biedt om de dienstverlening op rustige trajecten te beperken’.

NS verkeert zelf financieel in zwaar weer. Voor het vijfde jaar op rij eindigde de spoorwegmaatschappij, die geheel in handen is van de staat, vorig jaar in de rode cijfers. Met het Rijk zijn al afspraken gemaakt om 200 miljoen euro per jaar te besparen. Daarvoor verdwijnen onder meer 500 banen.

Voor de zomer meer duidelijkheid

Jansen schrijft er naar te streven zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de NS-tarieven. Hij wil de Kamer voor de zomer de uitkomsten van de gesprekken melden.

Met ingang van dit jaar hadden de prijzen van de treinkaartjes met gemiddeld 12 procent moeten stijgen. Dat werd voorkomen doordat het Rijk en de NS overeenkwamen ieder 42 miljoen euro uit te trekken om de stijging te dempen. Er bleef zo een prijsstijging van gemiddeld 6,18 procent over.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 29 april 2025 15:21

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

5 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug