Het N-treinstel van TCS voor de RE13. Foto VRR
Het Nederlandse Train Charter Services (TCS) rijdt vanaf komende week ritten van de Maas-Wupper-Express (Venlo – Hamm) waardoor de gaten in de dienstregeling opgevuld zijn. Door personeelstekort reden de treinen hier de laatste tijd in plaats van elk uur, om de twee uur en werden er vervangende bussen ingezet.
TCS is ingeschakeld door de Vervoersautoriteit Rijn-Ruhr (VRR) die opdrachtgever is voor de Regional Express 13 (RE13) tussen Venlo en Hamm. De verbinding wordt gereden door vervoerder Eurobahn maar door een personeelstekort werd de uurdienst op het traject in februari teruggebracht tot een twee-uursdienst en werden bussen ingezet om de gaten in de dienstregeling op te vullen.
TCS gaat nu de uitgevallen ritten uitvoeren met vier oude N-rijtuigen, getrokken door een locomotief. N- of Nahverkehrs-rijtuigen zijn tussen 1961 en 1980 gebouwd en in het verleden door heel Duitsland in het regionale verkeer ingezet door Deutsche Bahn. Vanaf de jaren negentig zijn de rijtuigen langzaam van het spoor verdwenen omdat ze niet meer aan de nieuwe eisen voldeden die de opdrachtgevers stelden aan het materieel. Eurobahn rijdt de RE13 met Stadler Flirt-treinen.
Op een ander Eurobahn-traject, de RE3 tussen Düsseldorf en Hamm, rijden sinds februari wegens personeelstekort ook N-treinen van het Duitse TRI Train Rental.
Voor zover bekend is het voor het eerst dat TCS passagierstreinen gaat rijden in een concessie. Het spoorbedrijf levert doorgaans materieel en personeel voor andere bedrijven, die in open toegang rijden, of voor treinevenementen en museumtreinen. TCS wilde zelf vrijdag geen reactie geven en verwees voor commentaar naar de Vervoersautoriteit Rijn-Ruhr (VRR) die opdrachtgever is voor de Maas-Wupper Express.
Volgens een woordvoerder van de VRR verandert er door de inzet van TCS niets aan de dienstregeling van de RE13. ’’Alleen de eerder geannuleerde ritten worden vervangen. Dankzij deze inzet hoeven reizigers geen gebruik meer te maken van de vervangende bussen’’, aldus de woordvoerder tegen Treinreiziger.nl.
Volgens Eurobahn gaat TCS overdag het traject tussen Venlo en Wuppertal rijden en in de ochtend en avond het traject tussen Venlo en Mönchengladbach. ’’Voor onze reizigers is deze maatregel een zeer goede aanvulling op de verkorte dienstregeling. Dit heeft geen gevolgen voor de Eurobahn-exploitatie’’, zegt een Eurobahn-woordvoerder tegen Treinreiziger.nl.
TCS rijdt de RE13 tot het einde van de dienstregeling op 13 december. Tussen 26 juni en 25 augustus en tussen 3 november en 13 december zijn alle ritten van de RE13 geschrapt omdat het regionale treinverkeer vanaf Venlo dan moet wijken voor omgeleide internationale en goederentreinen die vanwege de werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen niet over dit laatste traject kunnen.
December 2026 loopt het contract met Eurobahn af en neemt vervoerder Start, dat onderdeel is van Deutsche Bahn, de RE13 over. De trein moet dan doorrijden naar Eindhoven. Start heeft momenteel meerdere vacatures lopen voor deze ritten, die het bedrijf uit gaat voeren met nieuwe Stadler Flirt-treinen.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 29 april 2025 15:22
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…