Foto: Stefan Verkerk Fotografie
Keolis wil in de weekenden een nachttrein gaan rijden tussen Zwolle en Nijmegen. De vervoerder heeft bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nachttreindiensten aangemeld tussen de twee steden die 1 januari 2027 moeten beginnen.
De nieuwe nachttrein gaat elk weekend via onder meer Olst, Deventer, Zutphen, Rheden en Arnhem naar Nijmegen en terug. Elke nacht zijn er twee ritten in elke richting. Maar de eerste rit in de nacht naar Zwolle gaat niet vanaf Nijmegen maar vanaf Arnhem. Deze rit vertrekt om 01.24 uur uit Arnhem en komt om 02.30 uur aan in Zwolle waar de trein aansluit op de nachttrein van Arriva naar Amsterdam Centraal en Schiphol (02.40 uur).
De eerste rit vanuit Zwolle om 01.25 uur komt om 02.29 uur aan in Arnhem Centraal. De trein geeft zo een aansluiting op de intercity naar Ede-Wageningen, Utrecht Centraal en Rotterdam van 02.40 uur.
Volgens de melding wil Keolis de treindienst rijden met treinstellen die 150 tot 170 zitplaatsen bieden. Welke trein ingezet wordt, is niet bekend. In de melding schrijft de vervoerder dat er drie opties zijn: door een locomotief getrokken rijtuigen, de Stadler Flirt en de oude Standaard Stoptrein, ook wel bekend als MAT 64 en Apekop. De laatste trein zet Keolis momenteel in tussen Amersfoort en Barneveld in de ochtendspits.
Keolis heeft al een concessie voor de regionale treindiensten Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede, die het bedrijf onder het merk Blauwnet rijdt. Als het Keolis lukt de nachttreindienst te bewerkstelligen wordt het ’t vierde spoorbedrijf dat in Nederland nachttreinen rijdt, naast NS, Arriva en Qbuzz. De laatste wil op zijn vroegst vanaf december een nachttrein rijden tussen Dordrecht en Utrecht Centraal.
De treindienst is bij de ACM aangemeld omdat Keolis de dienst in open toegang wil rijden. Ook dit is nieuw voor Keolis dat momenteel alleen in opdracht van regionale overheden via een concessie treindiensten in Nederland rijdt. De melding betekent niet dat de verbinding ook daadwerkelijk start. Om de nachttreinen te rijden moet Keolis capaciteit aanvragen op het spoor bij spoorbeheerder ProRail, maar om dit te kunnen doen moet de dienst eerst aangemeld worden bij de ACM. Keolis kan nog besluiten de aanvraag bij ProRail nog niet te doen, zoals eerder gebeurde bij veel andere aangemelde opentoegangdiensten van diverse vervoerders.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 23 juli 2025 18:26
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…