Klachten over spoorboekloos rijden

Het reizigersvereniging Rover en de vakbond van machinisten en conducteurs VVMC krijgen veel klachten van reizigers en NS-personeel over de proef spoorboekloos rijden. Rover wil spoedoverleg met NS. De Nederlandse Spoorwegen spreken van incidentele problemen. Dat melden de GPD kranten.

Volle treinen
Er worden vooral problemen gemeld met de stoptreinen. Normaal rijdt er 4x per uur een dubbeldekker als stoptrein, nu 6x per uur een enkeldeks sprinter. Dat zou voor capaciteitsproblemen zorgen. Rover wil dat de dubbeldekkers terug keren. Maar volgens NS is dat niet mogelijk omdat al het materieel al elders wordt ingezet. Wel zijn een aantal treinen inmiddels verlengd. Dat mensen soms moeten staan neemt het spoorbedrijf voor lief. ´De Sprinter-treinen hebben veel staanplaatsen en worden ingezet als ´grote metro´s´. We houden er rekening mee dat 15 tot 20 procent van de reizigers moeten staan,´´ zegt NS woordvoerder John Krijgsman in de GPD-kranten.

Stoptreinen slaan stations over
Ook komen er klachten binnen over stoptreinen die stations overslaan. Dat gebeurd soms als er een trein vertraagd is. Om een domino effect van vertragingen te voorkomen rijdt er dan een stoptrein als sneltrein, en stopt tussen Utrecht en Geldermalsen alléén in Houten. Dat gebeurde bijvoorbeeld als een Intercity vertraging heeft. Door de stoptrein stations over te laten slaan, wordt voorkomen dat de intercity achter een stoptrein blijft hangen en de vertraging nog verder oploopt. Een deel van de stoptreinreizigers moet in een dergelijk geval wachten op een volgende trein, waardoor een vertraging van 10 minuten ontstaat. 

Spoedoverleg
Behalve bij reizigersvereniging Rover en het OV-loket (beide organisaties zijn nauw verbonden met elkaar) komen er ook klachten binnen bij conducteurs- en machinistenvakbond VVMC. "Er is behoorlijk veel ergernis, bij zowel de reizigers als het personeel,´´ aldus woordvoerder Wim Eilert tegenover het GPD. Reizigersvereniging Rover wil vanwege de klachten een spoedoverleg met de NS. Daarin wil de reizigersorganisatie voortzetten van de proef ter discussie stellen. Volgens NS is er echter geen sprake van structurele problemen, maar gaat het om enkele incidenten.

This post was last modified on 7 februari 2017 20:04

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug